Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    PaddyPanda
    Deltagare

Varning, mycket text!
      Bilen i fråga är en Impreza Gf8 MY99 med sti motor.
      Får antagligen riva motorn.. Igen..
      Men tänkte skapa en trevlig diskussion om vad ljudet kan vara först.

Klipp på oljudet:
      https://youtu.be/7rxidHVTjBI

Lite back story, smälte tredje kolven efter att kört inspirerat med för lite bränsle.. Köpte en ny begagnad jdm sti V5 motor. Helt original och gått ca 9k mil.
      Körde med den ett par veckor sen åkte jag och mappa den. Gick hur bra som helst, men när vi startade upp den igen efter den stått på rullarna ett tag så knackade den extremt mycket.

Rev motorn och det låg vevlager i hela motorn. Bytade värmeväxlare, vev, stakar (original) och satte i acl lager. Satte på nya toppackning, bultar osv..

Chop chop, I med allt igen och startar upp så knackar den som fan.. Och jag har ingen aning om vad det kan vara.. Har komp testat och dubbelkollat kamrem och rullar. Bilen går som den ska och ljudet låter precis likadant kall som varm.
      Inbillar mig att det kommer från höger sida av motorn men är ju helt omöjligt att höra..

Kan ju ha vadslagning om vad det kan vara eller något kul innan jag tar ett djupt andetag och river motorn igen..

Fladric
      Deltagare

Kollade du lagerspelen med nya lagren när du monterade ihop motorn? 🙂 annars kan det vara för stort lagerspel med knack som resultat!

PaddyPanda
        Deltagare

Kollade du lagerspelen med nya lagren när du monterade ihop motorn? 🙂 annars kan det vara för stort lagerspel med knack som resultat!

Kollade inte lagerspelen. Veven, stakarna och lagerna var använda tillsammans i förra motorn. Dock nya lager nu med samma dimension. Ska kolla lagerspelen när det är isär. 0.01-0.03 är godkänt väl isåfall?

Veven är för övrigt slipad för stakarna och kör med 0.25 öd lager till dom. Std till ramen.

TomK
          Deltagare

Subaru vevarna brukar aldrig må bra efter slipning.
            Ny kostar 3500:-

PaddyPanda
            Deltagare

Subaru vevarna brukar aldrig må bra efter slipning.
              Ny kostar 3500:-

Nej folk brukar säga det, i vilket fall som helst så borde ju acl std lager ha lagerspel inom spec. Kört ett år med den veven, stakarna och lagerna utan problem. Dock i ett annat block.

TomK
              Deltagare

Nej folk brukar säga det, i vilket fall som helst så borde ju acl std lager ha lagerspel inom spec. Kört ett år med den veven, stakarna och lagerna utan problem. Dock i ett annat block.

Tyvärr inte, det är väldigt många som fått fel spel på sina ACL lager.
                Man måste alltid mäta.

PaddyPanda
                Deltagare

Tyvärr inte, det är väldigt många som fått fel spel på sina ACL lager.
                  Man måste alltid mäta.

Sista gången jag använder deras produkter om nu så är fallet för mina lager också..

TomK
                  Deltagare

Sista gången jag använder deras produkter om nu så är fallet för mina lager också..

Ja dom gick i konkurs men är tydligen igång igen.

PaddyPanda
                    Deltagare

Ja dom gick i konkurs men är tydligen igång igen.

Jaha.. Ja ligger något där kanske. För jag menar, vad är det som säger att dom nya lagerna jag köper med “rätt” dimension stämmer.. Får kolla spelen först innan man drar några slutsatser.
                      Frågan är ju vad man ska köra med för lager annars?

clasen
                      Deltagare

Jag tror ju också på lagren tyvärr. Påminner en del om när jag körde lagerras en gång.

PaddyPanda
                        Deltagare

Så här ser lagerna ut som suttit i en timme.. Har inte mätt spelet än. Men dom är ju rätt repiga om vi säger så.. Speciellt dom två mindre ramlagerna.
                          Funderar på ny nitrerad vev och lager från något annat märke än acl.

TomK
                          Deltagare

Kolla in King racing lager.

Christian S
                            Deltagare

jag har KING high performance ramlager liggandes sen jag byggde ihop mitt EJ25 block.
                              skulle du vilja ha ACL race vevlager har jag även det, annonsen här på forumet http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=95347

PaddyPanda
                              Deltagare

Kollade på importcarparts.co.uk och hittade King lager där så lutar mot att köpa dom. Blir ny vev och eventuellt stakar också. Lite osäker på vilka stakar bara..
                                Tack för erbjudandet Christian men köper nya King lager till både ram och vev. Acl blir det aldrig igen iallafall XD

PaddyPanda
                                Deltagare

Liten uppdatering!

Tog en paus från skruvandet och tog tag i det igår igen. Började med att skrapa packningsmassa från motor och tråg. Dränkte tråget i bromsrengöring och då hörde jag att något slamrade i botten.
                                  Hittade vad som antagligen är en ventilbricka..(tack Christian S igen) Ska verifiera detta senare ikväll!
                                  Dock är två av ramlagerna väldigt repiga. Så nya lager och vev blir det oavsett.

Bilder på brickan:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.