Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    PaddyPanda
    Deltagare

Fattades ytterligare en bricka på en annan ventil och hittar inte den i blocket eller topparna så antar att den åkt med ut i oljan som åkte på tippen för några dagar sedan..

Koffe
      Keymaster

Hur tar sig en sån där från toppen ner till tråget??

PaddyPanda
        Deltagare

Hur tar sig en sån där från toppen ner till tråget??

Oförsiktighet vid montering och sen är brickorna så pass små att dom kommer igenom ventilfjädrarna ner i returen till tråget.

Koffe
          Keymaster

Hur svårt är det att konvertera till “shimless”? (För jag antar att “ventilbricka” = shims?)

Christian S
            Deltagare

Hur svårt är det att konvertera till “shimless”? (För jag antar att “ventilbricka” = shims?)

ja det är samma sak som shims men det korekta svenska ordet ventilbricka (det är det ordet jag fick lära mig när jag gick fordomsprogrammet för massa år sedan iallafall), sen att man säger att man shimsar in ventilspelet är en annan ska då man får rätt spel genom att byta ventilbrickorna till en i lagom tjocklet.

PaddyPanda
              Deltagare

Är det någon som vet var man kan köpa såna ventilbrickor? Hittar inget på icp i UK. Ska höra med subaru på torsdag annars. Mina andra topparna där hemma hade en annan sorts ventilbrickor som var betydligt större och satt mellan “koppen” och kammen istället så kunde inte plocka därifrån..

Christian S
                Deltagare

finns på subaru, nr 9 på den här bilden http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g10/type_13/engine/valve_mechanism/illustration_2/

det är bara frågan vilken tjocklek du ska ha.

PaddyPanda
                  Deltagare

Det är dom på bilden mina andra toppar har, dom jag ska ha är mycket mindre och sitter under “koppen” (nr4) Men det borde dom ha på subaru. Kostar en del så gäller att jag mätt rätt där hemma så jag slipper köpa fler 😀

PaddyPanda
                    Deltagare

Har hittat ventilbrickor som sitter under koppen nu på icp. Anledningen till att jag inte hittade dom innan var för att det står att dom är till V1/4. Men motorn är ju en V5/6. Mina andra toppar har som sagt brickorna uppe på koppen och ventilerna är annorlunda och kammarna är vassare. Tyvärr är en kamaxel sönder på dom annars känns det vettigare att köra på dom topparna. Blir inte riktigt klok på detta..

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.