› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Knackar vid kallstart
- Detta ämne har 13 svar, 1,709 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av
Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2013 kl. 05:35 #30844
Bjorkdahl
DeltagareSom rubriken lyder så knackar den vid kallstart, och det knackar verkligen apa! Dock efter 10 min lugn körning är den ”helt tyst”, i alla fall från knacket. Gasar aldrig över 2000 rpm innan den nått arbetstemp. Ska byta olja nu till helgen, och undrar om man ska prova typ STP:s Oil Treatment? Någon som har erfarenhet av det, eller liknande?
Ha överseende med mina dumma frågor då jag inte kan så mycket om motorer m.m., men ge gärna lite tips och idéer då jag jobbar på att lära mig ”the basics” åtminstone. 😉
8 augusti, 2013 kl. 13:42 #259420Gystompa
DeltagareKan väl kanske va aktuellt med en justering av ventilspel.
8 augusti, 2013 kl. 13:53 #259429Bjorkdahl
DeltagareOk, jag får kolla på det. 🙂 Tackar!
8 augusti, 2013 kl. 16:02 #259425kleinis
DeltagareKan väl kanske va aktuellt med en justering av ventilspel.
justering av vetilspel låter jobbigt, det måste göras på firma med mätinstrument och köpas nya ”ventilshimshattar” sett att de kan kosta 290 kr st och det går åt 16 st ;), ska en firma göra detta ska motorn ur, kamremen ska väck mm
renoverat 3 motorer som har gått ca 10k vardera och alla har varit rätt ventilspel på så det skulle vara mycket märkligt.
är det en 2,5 liters så kan det kanske vara kolvarna som knackar mot cylinderväggarna om du har otur
8 augusti, 2013 kl. 16:30 #259421Gystompa
DeltagareRenovera toppar är inte billigt. Men det är inte bra heller om det tickar 🙂
Kontrollera spelet kan man göra utan nå större insaster
Schims köper man inte i Sverige. Importcarparts fixar dom om man vill. Kostar ca 80 kr styck där
8 augusti, 2013 kl. 18:30 #259418TomK
DeltagareRenovera toppar är inte billigt. Men det är inte bra heller om det tickar 🙂
Kontrollera spelet kan man göra utan nå större insaster
Schims köper man inte i Sverige. Importcarparts fixar dom om man vill. Kostar ca 80 kr styck där
Newage har inte schims.
8 augusti, 2013 kl. 18:35 #259422Gystompa
Deltagaresitter det inte schims under koppen på Newage?
8 augusti, 2013 kl. 18:37 #259428Igge
Deltagarejustering av vetilspel låter jobbigt, det måste göras på firma med mätinstrument och köpas nya ”ventilshimshattar” sett att de kan kosta 290 kr st och det går åt 16 st ;), ska en firma göra detta ska motorn ur, kamremen ska väck mm
renoverat 3 motorer som har gått ca 10k vardera och alla har varit rätt ventilspel på så det skulle vara mycket märkligt.
är det en 2,5 liters så kan det kanske vara kolvarna som knackar mot cylinderväggarna om du har otur
Nu har jag iofs bara erfarenheter från hojsidan, men på hojar är det mycket sällan man behöver ställa alla 16 ventiler och även om det är flera som behöver ställas så kan man ofta pussla och flytta shims så man inte behöver köpa så många.
Ville bara inflika det 🙂
8 augusti, 2013 kl. 20:11 #259419TomK
Deltagaresitter det inte schims under koppen på Newage?
Nej, man får köpa hela koppar i rätt storlek = DYRT! 🙁
8 augusti, 2013 kl. 20:32 #259423Gystompa
DeltagareNej, man får köpa hela koppar i rätt storlek = DYRT! 🙁
Stämmer, kollade opposed forces nu 🙂
8 augusti, 2013 kl. 20:41 #259426kleinis
DeltagareStämmer, kollade opposed forces nu 🙂
om det är för litet spel kan man skicka in dom på nerslipning men annars är det bara att dra upp lädret 😉
8 augusti, 2013 kl. 20:43 #259427kleinis
Deltagarekan du spela in en liten 30 sec film typ och länka så man kan lyssna och kanske på det sättet komma på vad det kan vara ?
9 augusti, 2013 kl. 11:47 #259430Bjorkdahl
DeltagareSka kolla på detta, låter ju pissigt i så fall. Tackar för mer svar!
9 augusti, 2013 kl. 20:48 #259424Patrick P931
DeltagareByt till 5w50 olja eller liknande så kan det bli mer tyst. Den oljan Subaru häller i vid service är säkert kanske bra ur vissa synpunkter men enligt min åsikt och erfarenhet så är den för ”tunn”. 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.