SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Knackar vid kallstart

• Detta ämne har 13 svar, 1,709 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av Patrick P931.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Bjorkdahl
    Deltagare

Som rubriken lyder så knackar den vid kallstart, och det knackar verkligen apa! Dock efter 10 min lugn körning är den ”helt tyst”, i alla fall från knacket. Gasar aldrig över 2000 rpm innan den nått arbetstemp. Ska byta olja nu till helgen, och undrar om man ska prova typ STP:s Oil Treatment? Någon som har erfarenhet av det, eller liknande?

Ha överseende med mina dumma frågor då jag inte kan så mycket om motorer m.m., men ge gärna lite tips och idéer då jag jobbar på att lära mig ”the basics” åtminstone. 😉

Gystompa
      Deltagare

Kan väl kanske va aktuellt med en justering av ventilspel.

Bjorkdahl
        Deltagare

Ok, jag får kolla på det. 🙂 Tackar!

kleinis
          Deltagare

Kan väl kanske va aktuellt med en justering av ventilspel.

justering av vetilspel låter jobbigt, det måste göras på firma med mätinstrument och köpas nya ”ventilshimshattar” sett att de kan kosta 290 kr st och det går åt 16 st ;), ska en firma göra detta ska motorn ur, kamremen ska väck mm

renoverat 3 motorer som har gått ca 10k vardera och alla har varit rätt ventilspel på så det skulle vara mycket märkligt.

är det en 2,5 liters så kan det kanske vara kolvarna som knackar mot cylinderväggarna om du har otur

Gystompa
            Deltagare

Renovera toppar är inte billigt. Men det är inte bra heller om det tickar 🙂

Kontrollera spelet kan man göra utan nå större insaster

Schims köper man inte i Sverige. Importcarparts fixar dom om man vill. Kostar ca 80 kr styck där

TomK
              Deltagare

Renovera toppar är inte billigt. Men det är inte bra heller om det tickar 🙂

Kontrollera spelet kan man göra utan nå större insaster

Schims köper man inte i Sverige. Importcarparts fixar dom om man vill. Kostar ca 80 kr styck där

Newage har inte schims.

Gystompa
                Deltagare

sitter det inte schims under koppen på Newage?

Igge
                  Deltagare

justering av vetilspel låter jobbigt, det måste göras på firma med mätinstrument och köpas nya ”ventilshimshattar” sett att de kan kosta 290 kr st och det går åt 16 st ;), ska en firma göra detta ska motorn ur, kamremen ska väck mm

renoverat 3 motorer som har gått ca 10k vardera och alla har varit rätt ventilspel på så det skulle vara mycket märkligt.

är det en 2,5 liters så kan det kanske vara kolvarna som knackar mot cylinderväggarna om du har otur

Nu har jag iofs bara erfarenheter från hojsidan, men på hojar är det mycket sällan man behöver ställa alla 16 ventiler och även om det är flera som behöver ställas så kan man ofta pussla och flytta shims så man inte behöver köpa så många.

Ville bara inflika det 🙂

TomK
                    Deltagare

sitter det inte schims under koppen på Newage?

Nej, man får köpa hela koppar i rätt storlek = DYRT! 🙁

Gystompa
                      Deltagare

Nej, man får köpa hela koppar i rätt storlek = DYRT! 🙁

Stämmer, kollade opposed forces nu 🙂

kleinis
                        Deltagare

Stämmer, kollade opposed forces nu 🙂

om det är för litet spel kan man skicka in dom på nerslipning men annars är det bara att dra upp lädret 😉

kleinis
                          Deltagare

kan du spela in en liten 30 sec film typ och länka så man kan lyssna och kanske på det sättet komma på vad det kan vara ?

Bjorkdahl
                            Deltagare

Ska kolla på detta, låter ju pissigt i så fall. Tackar för mer svar!

Patrick P931
                              Deltagare

Byt till 5w50 olja eller liknande så kan det bli mer tyst. Den oljan Subaru häller i vid service är säkert kanske bra ur vissa synpunkter men enligt min åsikt och erfarenhet så är den för ”tunn”. 😉

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.