› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › knacksensor
- Detta ämne har 36 svar, 3,433 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
moken.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2004 kl. 08:56 #52554
moken
Deltagare>Nej, jag laddar 1.5 med stor turbo, men har gjort en hel del
>för att underlätta livet för motorn.
>
>Du får ursäkta att jag blir lite personlig, men om du är
>bekymrad över hundralappar på en knacksensor, tycker jag att
>du skall tänka lite på vad du pysslar med.
>
>/JJo, visst smitt är gott, men bevisligen finns det ju prezor som pressat mkt ur std bottnen oxå. Ser man bara till så man har tillräckligt med soppa, inga spikningar och inte allt förhög avgastemp så ska det palla en del.
Att försöka hitta samma del men till billigare pris ser jag inte ngt konstigt med, för varje hundring man spar in på är en hundring över…
hela mitt bygge av motor i 200:an har kantats av samma visa, istället för att bara slå till på delar till vilket pris som helst så har jag kollat runt… Och INTE tullat på kvaliteten…
Som stakar tex, istället för att betala 12000kr för en uppsättning verdi som det kostar ca om man bara ringer o beställer betalde jag 8750kr för en uppsättning verdi, sprojlans.
Kolvar köpte jag venolias via sten parner för 7400kr istället för andra firmor som tog några tusingar till för samma märke…
Mkt har jag beställt från Usa via ebay för att få ner priserna, tex 4st projlans spridare, flödesmatchade 550cc pris 1874kr inkl frakt…
Haltechet kostade $600 på ebay istället för det dubbla i sverige…Så jag har iaf en BRA koll på vad jag pysslar med, men ser ingen anledning att kasta bort pengar hit och dit i onödan.
Ps, mekonomen har samma knacksensor för 408kr ser jag, kanske det finns ngn som e billigare ändå?
😛27 april, 2004 kl. 09:01 #52536SecretAgentMan
DeltagareSer man på, redan en hundring upp….då är det inte långt kvar till en växellådsrenovering, eller ännu bättre – ett motorras. :+
/J
27 april, 2004 kl. 09:15 #52566Niklas
DeltagareSchysst jakt på billig sensor! Bra för alla som tänker köpa Knocklink i framtiden. Skriv om du hittar billigare ställen, överpriser på prylar överlåter vi åt mig, inte er andra! 😀
27 april, 2004 kl. 11:17 #52556moken
Deltagarenu är iaf en knock link beställd, så vi får se vart jag hittar sensorerna, försöker ringa volvo, men det är bara upptaget:-(
nu kom jag fram till volvo, 787 kr*S* snacka om variationer
27 april, 2004 kl. 12:08 #52567Niklas
DeltagareJisses! 😀
27 april, 2004 kl. 13:59 #52548Kvarnis
Deltagare>—> SAM 😀 vet inte om det var laddtrycket du shockades över
>eller inte, men jag har fått höra talas om en annan röding som
>sköt två lådor på en sommar, och den kördes med 1,7bars
>laddtryck utan probs:-)
>Så man får väl laborera lite och se vad som verkar safe…Alltså…är bilen mappad för ~1.5bar peak å håller 1.3bar tom ~5500rpm
så visst då kan det ju vara lungt….men…. att försöka hålla över 1.1bar på en TD04 till 7000rpm är rena galenskapen !!!!Ta för H-vete å titta lte på en flödes mapp på en TD04 då fattar man ganska snabbt att det inte är nån mening !!!
Jag är för lite laborenrande med ladd å tändning, å jag alltid vara ganska vårdlös med tändning på linken å provat vad gränsen ligger….
Ett stort problem dock… ska man göra det så SKA MAN ANVÄNDA DET CANS !!!
annars så ska man håll käft när raset kommer, å ta det som en man…för det beror inte på subaru motorn !!
Visst vet av en Jänkare som åkte 12.61 på en omappad bil med stor turbo …men han gick å väntade på raset….
att i huvudtaget hålla på att åka med höjt laddtryck utan knocklink lr liknade är ren å skär dumhet lr okunskap 😮 x(
välj själv…..
sen så ska man givetvis köpa delar så billigt som möjligt ;):D
27 april, 2004 kl. 16:54 #52558moken
Deltagare>Alltså…är bilen mappad för ~1.5bar peak å håller 1.3bar tom
>~5500rpm
>så visst då kan det ju vara lungt….men…. att försöka
>hålla över 1.1bar på en TD04 till 7000rpm är rena galenskapen
>!!!!
>
>Ta för H-vete å titta lte på en flödes mapp på en TD04 då
>fattar man ganska snabbt att det inte är nån mening !!!
>
>Jag är för lite laborenrande med ladd å tändning, å jag
>alltid vara ganska vårdlös med tändning på linken å provat vad
>gränsen ligger….
>
>
>Ett stort problem dock… ska man göra det så SKA MAN ANVÄNDA
>DET CANS !!!
>
>annars så ska man håll käft när raset kommer, å ta det som en
>man…för det beror inte på subaru motorn !!
>
>Visst vet av en Jänkare som åkte 12.61 på en omappad bil med
>stor turbo …men han gick å väntade på raset….
>
>att i huvudtaget hålla på att åka med höjt laddtryck utan
>knocklink lr liknade är ren å skär dumhet lr okunskap 😮 x(
>
>välj själv…..
>
>sen så ska man givetvis köpa delar så billigt som möjligt
>;):DJa jag vet inte egentligen vad den är mappad för, troligen är den inte mappad alls då det är turbocenter som lekt med den…
När jag köpte bilen satt ingen laddtrycksmätare i, och första dagarna klev jag inte på så mkt just för att vara säker på vad det var jag köpt, men sen när man klev på så sparkade det friskt…Installerade sen en tt mätare och såg då att den peakade strax över 1,5bar, och stabiliserade sej på 1,4-1,5bar vet dock inte hur långt upp i varv det höll sej…
nu vet jag inte heller om det är en td04 som sitter i eller inte, vilket avgashus det är osv, och hur mkt den håller vid rödmarkeringen vet jag inte då jag faktiskt inte dragit den riktigt dit just för att jag inte vill ifall jag har högvarvsspikningar som jag inte hör, därav mitt köp av knocklink…
Och rasar det så har jag nog bara mej själv att skylla ja, men jag tycker det verkar konstigt att bilen hållit för tidigare ägare osv med detta ladd om det skulle varit farligt, men som sagt jag fegar och köper en knocklink…
Sen vill jag nog inte köra 12.61 med denna, det har jag busbilen till iofs satsar jag på lägre siffror ändå, menmen man måste ju testa lite.
Eventuellt kanske man skulle g techa bilen sen åxå med olika laddtryck för att se om det ger ngn skillnad eller inte, kanske det är som ni säger att de inte är ngn skillnad mellan 1,3 bar och 1,5 bar pga att snurrbon är för liten för att pumpa men det känns verkligen som att kärran är slöare med det lägre laddet…
Och som svar till det näst sista du säger, att köra höjd ladd utan knocklink är dumt, ja jag vet inte med tanke på att det håller:)
Vet iofs inte om tc hade knocklink när dom ställde upp laddet….28 april, 2004 kl. 06:44 #52537SecretAgentMan
DeltagareJag personligen reagerade en smula när du pratade om 1,5-1,6 bar på en bil med vad jag förstått inte har så mycket prylar förutom en ommappad ecu – som turbocenter skruvat i – och även de rekommenderade att du skulle sänka trycket.
…så börjar du prata om att höja trycket igen…
Gör om, gör rätt.
1. Byt turbo, den lilla saken kommer bara att agera varmluftspistol om man läser mellan raderna vad du är ute efter.
2. Se till att den är mappad för det tryck du tänker köra, fippla INTE dit en progressiv tryckregulator för att ge den mera soppa UTAN att se över mappningen – det är bonntrim av värsta sorten.
3. Gnäll inte när låda eller motor rasar.
I klubbens stadgar kan man läsa att vi skall verka för bevarandet av Imprezan…
/J
P.S. Det cans – lurar att lyssna på motorn med, underlättar betydligt jakten efter spikning med stora avgassystem.
28 april, 2004 kl. 10:39 #52560moken
DeltagareOk, ett stetoskop att lyssna med, det bygger vi lätt:-) Såg en bra beskrivning ngn stans på nåt man kunde använda:-)
om TC hade knklnk vid injustering och sen parametrar ändrat sej så lär de gjort det många gånger då bilen är trimmad -02 har jag för mej…
Iofs har aldrig dom ställt laddtrycket så högt som 1,5bar, dom sa 1,15, Max 1,2bar…
Men ngn har höjt laddet…OM nu mätaren visar rädd som du säger mats det har jag inte referenskollat, dock stannar den på 0 med motorn avstängd, och visar ett vacuum som inte ser osannolikt ut (minns inte siffran)
Men visst kan man ju kolla med en annan mätare för att vara säker åxå…Bilen känns slö med 1,3bar om man jämför med 1,5bar, sänkte först till 1,1 bar men då var det ju knappt styrfart tyckte jag, så då ökade jag lite… Även nu med sommarhjulen blev det marginellt högre ladd pga rullmotståndet…
Som sagt igår när jag gasade lite mot tåget så gick bilen relativt bra, troligen hade intercoolern inte blivit så uppvärmd eftersom jag varmkört på landsväg innan jag började gasa…
29 april, 2004 kl. 06:43 #52540Practos
Deltagarekan bekräfta vissa saker:
1. Autometers mätare kan få tuppjykk, min började visa tokfel efter ett tag.
2. Tändningen på orgbil backas duktigt i uppförsbacke, har testat med Deltadash här i trakterna (he gå upp o ne hela tiden)mvh
29 april, 2004 kl. 06:53 #52568Niklas
Deltagare>1. Autometers mätare kan få tuppjykk, min började visa tokfel
>efter ett tag.Visar mätaren fel utslag hela tiden eller bara då det blir tryck? Dvs om mätaren visar fel vid tryck visar den också fel då motorn är avstängd och då motorn går på tomgång?
29 april, 2004 kl. 07:32 #52541Practos
Deltagare>>1. Autometers mätare kan få tuppjykk, min började visa
>tokfel
>>efter ett tag.
>
>Visar mätaren fel utslag hela tiden eller bara då det blir
>tryck? Dvs om mätaren visar fel vid tryck visar den också fel
>då motorn är avstängd och då motorn går på tomgång?min visade fel vid tryck, ibland visade den mer än riktiga trycket men oftast fastnade den halvvägs på vägen upp. Tur att jag hade Deltadash.
19 december, 2005 kl. 06:19 #52547Manor
DeltagareMoken…det måste vara din laddtrycksmätare som visar fel. Om TC säger att de ställt upp trycket till 1.15-1.2 (vilket borde vara en rimlig toppgräns som de lägger sig vid), och iom att du tycker att bilen går ”skit” vid 1.3 stärker väl bara den känslan. Kolla upp laddtrycksmätaren, det verkar vara steg 1.
Tack för en utförlig förklaring Kvarnis. Att du har ”koll på rubbet” känner vi till :)…du är en i de kunnigas skara som jag hänvisade till i ett tidigare inlägg.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52546Manor
Deltagare>Verklighetskontroll: är bilen verkligen slö vid 1.3 bar? 😮
>…en fråga som även jag ställer mig. Det kanske är laddtrycksmätaren som visar ”herrejösses fel” :-(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #52545Manor
Deltagare>Har även några frågor…
>Vad menar du med denna rad??? ”ett stort problem dock… ska
>man göra det så SKA MAN ANVÄNDA DET CANS !!! ”
>Vad för cans vad menar du med det?
>
>”att i huvudtaget hålla på att åka med höjt laddtryck utan
>knocklink lr liknade är ren å skär dumhet lr okunskap ”
>
>Säg att TC hade knocklink när dom
>justerade in min bil en gång i tiden, kollade var det började
>bli farligt samt var det var helt safe och sen lade sej där,
>då ska det mkt till innan det blir farligt att åka höjt utan
>knlnk enl mej…Hej !
Jag chansar lite så får väl någon korrigera mig om det blir fel…
Detcans – är inte det som typ ett stetoskop som man använder för att lyssna efter knackningar i motorn.
Även om TC använde en KnockLink när de justerade in din bil så ändras väl förutsättningarna hela tiden med temperatur, luftfuktighet, belastning etc. Det borde med andra ord inte vara möjligt att ge en garanti för att motorn ska klara av alla möjliga (och omöjliga) situationer bara för att man mätt med KnockLink en gång.
Du har helt rätt i att tonen i forumet ibland tenderar till att bli lite ”rått men hjärtlöst ;)). Jag är ingen ”heavy-mecker”, utan brukar försöka ta hjälp av andra som förstår detta bättre än jag. Ett hett tips som alltid har givits i detta forum är att inte gå över 1.2 i laddtryck utan att göra en ommappning. För att ligga på säkra sidan brukar rekommendationen vara att lägga sig på 1.1 bar. Att lägga sig över denna gräns kan givetvis gå bra, men kan aldrig bli en allmän rekommendation på detta forum från de som kan räknas in i de ”kunnigas skara”. Om du då har laddat 1.5 utan att ens ha en laddtrycksmätare, och efter installation av en sådan mätare fortfarande ligger kvar väldigt högt…så blir väl kanske inte ens första tanke att ”här har vi en kille med full koll på sina grejer” ;)…utan snarare tvärtom. Nu har du väl dock klargjort att du har ”full koll på dina grejer”, och då är det väl bara att gratulera till en bil som måste gå utav h-lvete. Vem vet, med KnockLink:en monterad så kanske du ser att det går att öka laddtrycket igen till den nivå den låg på tidigare :).
Som sagt, lycka till med bilarna.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.