SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor knacksensor

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

>>Hmmm…Motor Nord tar 525:- och Mekonomen tar 408:-…då
      >spar
      >>jag in 234:-??? Det är något med dessa siffror som inte
      >>stämmer…jag kan bara inte komma på vad ;-).
      >>
      >>mvh Mats N
      >
      >hehe, skrev i första inlägget att jag vill köpa två sensorer
      >för att enkelt kunna flytta själva knocklinken mellan subban o
      >busbilen:-)
      >Då blir det den summan:-)
      >
      Ahhh, då klarnade det. Lycka till med bägge bilarna, och ta det lugnt med laddtrycket.

mvh Mats N – som har en massa mätare men i övrigt original 😉

Manor
      Deltagare

>Ps, mekonomen har samma knacksensor för 408kr ser jag, kanske det >finns ngn som e billigare ändå?

>Ja du ser, MN tar 525kr så då spar jag in 234kr rakt av 🙂
        >

Hmmm…Motor Nord tar 525:- och Mekonomen tar 408:-…då spar jag in 234:-??? Det är något med dessa siffror som inte stämmer…jag kan bara inte komma på vad ;-).

mvh Mats N

moken
        Deltagare

>>Ps, mekonomen har samma knacksensor för 408kr ser jag,
          >kanske det >finns ngn som e billigare ändå?
          >
          >>Ja du ser, MN tar 525kr så då spar jag in 234kr rakt av
          >:-)
          >>
          >
          >Hmmm…Motor Nord tar 525:- och Mekonomen tar 408:-…då spar
          >jag in 234:-??? Det är något med dessa siffror som inte
          >stämmer…jag kan bara inte komma på vad ;-).
          >
          >mvh Mats N

hehe, skrev i första inlägget att jag vill köpa två sensorer för att enkelt kunna flytta själva knocklinken mellan subban o busbilen:-)
          Då blir det den summan:-)

moken
          Deltagare

>Ahhh, då klarnade det. Lycka till med bägge bilarna, och ta
            >det lugnt med laddtrycket.
            >
            >mvh Mats N – som har en massa mätare men i övrigt original 😉
            >
            Jodå, kommer ta d lugnt med laddtrycket, iaf så pass så det inte spikar genom hela registret:-)
            Va ute o drog lite i går med bilen, tänkte att jag skulle före tåget upp till grannbyn, tyckte då att bilen pinnade på relativt bra igen…
            såg att den håller strax över 1,3bar på trean, fyran uppemot 5000rpm iaf, på femman drog jag den inte med fulllgas ngt, man ser att den peakar uppemot 1,4bar om man trampar på dock…

Kanske man med hjälp av knocklinken kommer se att detta är max nivå att ligga på för att inte ha detonationer på högre varv, men då vet man det, och det är det som är det primära med att investera i den…
            Sen att den gick med högre laddtryck innan och höll kan ju berott på att ingen varvade motorn högt i registret men det ska jag ta reda på:)

Dock ser jag det lite tråkigt när man verkar få massa påhopp så fort man yttrar sej om ngt som verkar gå emot strömmen här, folk låter nästan otrevliga i sina inlägg, man blir idiotförklarad och nervärderad…

Det är ingen här som vet något om mina motorkunskaper eller sånt men ändå kommenteras det friskt…

Visst, om det sitter ngn som aldrig har pulat med en motor, som inte vet ngt om hur en motor eller överladdning funkar, ngn som lämnar in bilen för att byta minsta lilla pryttel säger att han bara ska vrida upp laddtrycket och frågar vart turbon sitter, då kan man kanske skrämma personen att inte göra det men men…

Att bara säga att personer som laddar lite mer än vad ni rekomenderar väntar på ras kan man ju inte säga riktigt, alla motorer är inte lika, det som är gränsen för en motor behöver inte vara det på en annan, det finns alltid toleranser på allt och har man tur så slår dom åt rätt håll…
            Mkt beror ju på hur man kör, kör man med insidan av huvudet eller med arslet?
            Själv kör jag med insidan, lyssnar och känner med hela kroppen efter konstigheter tänker logiskt och sätter mej in i motorns situation…

ras kommer för eller senare oavsett om man laddar 1,7bar eller 0,9bar om man har otur eller inte använder knoppen…
            Men som sagt att säga att man väntar på ras om man laddar 1,7 eller bytt turbo utan mapp vet man ju inte eller nja jag väntar väl på ras i min maskin åxå, men det kanske inte kommer förrns om 5 år när bilen gått 37000mil eller nåt, ska ni då säga ”jag sa ju det”?
            Nä ta det lite lugnt med innehållet i inläggen, visst kan man som sagt kanske varna lite, eller skriva typ några smarta frågor för att se om personen verkar ha lite koll eller inte, men sätter inte och bli otrevliga utan att veta ngt om personen ni skriver till…

Har även några frågor…
            Vad menar du med denna rad??? ”ett stort problem dock… ska man göra det så SKA MAN ANVÄNDA DET CANS !!! ”
            Vad för cans vad menar du med det?

”att i huvudtaget hålla på att åka med höjt laddtryck utan
            knocklink lr liknade är ren å skär dumhet lr okunskap ”

Håller inte med om denna rad egentligen, för det finns nog många som åker utan… Säg att TC hade knocklink när dom justerade in min bil en gång i tiden, kollade var det började bli farligt samt var det var helt safe och sen lade sej där, då ska det mkt till innan det blir farligt att åka höjt utan knlnk enl mej…

Eller så vänder vi på det, att åka höjt ladd även med knlnk kan vara dumt om man håller ögonen på vägen istället för dioden…
            Att inte använda insidan av huvudet, sinnena och hörseln däremot det är ALLTID dumt…
            Du kan koppla in lambda link, knocklink, avgastemp, laddtryck, oljetemp, oljetryck osvosv men använder man inte hjärnan och hörsel, syn osv så går det åt helvete ändå…

om man inte kör massa specialgrejer med safe larmgränser som i sin tur säger åt motorstyrning el dyl att sänka varvtalet till 2000rpm, sänka laddtrycket till nada osv…

Jaja, nu har jag skrivit en novell, men men… Allt jag ville veta var vart fan jag köper en fungerande knacksensor billigare än MN.
            Skroten är ett hett ställer om inte annat, där kan man få dom gratis, då spar jag in massa pengar och man kan ju faktiskt kolla att dom funkar innan man monterar och ger sej ut o gasar, men i första hand köper jag nog helst nya…

moken
            Deltagare

>Ser man på, redan en hundring upp….då är det inte långt
              >kvar till en växellådsrenovering, eller ännu bättre – ett
              >motorras. :+
              >
              >/J

Ja du ser, MN tar 525kr så då spar jag in 234kr rakt av 🙂

Men jag hoppas att lådan håller iaf, tar hellre ett motorras, då kan man ju passa på att borra och slippa kallstartsknacket från kolvarna och kasta i smidda som SKA låta så istället:-)

Gäller bara att investera dom 234 kr i ngn bra aktie så de hinner ge lite avkastning ifall raset kommer*S*
              Å andra sidan fick jag ju bilen för 90k så man har lite marginal kvar uppåt innan det börjar kännas som en dyr affär 😛

Kvarnis
              Deltagare

Tja vad säger man…..

har inget personligt i mot dig lr nån annan …
                allt jag skrev var inte riktat mot dig personligen ..uatn mer ett varningens finger mot ev ”NYA trimmare”

En som kan motorer å turbo bilatr vet vad Det cans är ..om man säger så…finns även andra ord.. förklaringen som några nämnt stämmer bra.
                man lyssnar efter spikar helt enkelt då varken örat lr nån elektonsik utrusting kan höra allt !!

Vill dock helst inte att nån ska rasa en motor pga av at dom läst att det är okej att ställa upp laddtrycket på en bil som inte är mappad för ett högre laddtrycket… å i huvudtaget inte ens kollat soppa å spikar…

Om vi säger så här… en orginal MY99/00 backar tändning med orginal laddtryck med 98oktan, om du kör uppför en brant backe..

har för att vår ordis gjort en hel del prov på det…Kjell rätta mig om jag har fel !!

Då en orginal MY99/00 laddar ~0,9-1.0 å ändå backar tändning/spickar… tror du det blir bättre med 1.5Bar i laddtryck då ?

Sen så visst behövr man inte mappa en bil för att höja laddtrycket
                har en mycket god bekant i UK som körde med 1.7Bar å åkte 11.77 sek på 402m… men han had koll på både soppa å spikar, annan IC etc !!
                det var dock en en MY96RA å den har en TD05.a som är en bra mycket större turbo än en Td04.a å trivs med höga laddtryck.

Sen så föreslår jag att du tittar på en flödes mapp på turbon du har i din bil…TD04-13G….?

är det så att du har en anna turbo så kolla på flödes mapen på den då… så kommer du snart å se var en den är hyfsat effektiv

Sen så finns det hur många exempel på bilar som har skuttit motorn lr smält turbon 😮

Visst kan an prova själv var gränsen går…. men det är f-n så j-vla dumt tyker jag…

Imprezan har funnits i många många år, gränserna har provats tro mig !!

Du säger att du aldrig hört din bil spika….
                Säger som min gode bekant vissa mig en subaru motor som ALDRIG HAR SPICKAT å jag skulle bli mer än förvånad !

Sen så behöver du inte mappa din bil…med link etc
                åkte själv med en större turbo högre tryck omappat en längre tid……men jag hade kolla på soppa å spikar alla fall, och följde rekommendationer från dom som hade provat gränserna längre än mig !!

OzO
                Deltagare

Sen skall man komma ihåg att det kanske inte finns så många som har testat gränserna i Sverige. Men i Australien och England så har det testats friskt vill jag lova.

Det finns gott om fall (läs: massor ;)) att lära sig från utan att man skall behöva begå samma misstag själv.

Det gäller väl att veta vad som faktiskt sitter i bilen innan man börjar testa gränser? Och råd/varningar kommer du få i mängder om det gäller saker som eventuellt kan spränga motorer. Det vill vi inte ha, så är det bara.

Verklighetskontroll: är bilen verkligen slö vid 1.3 bar? 😮

_______________________________________________________________________________
                  ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

Visar 7 inlägg - 31 till 37 (av 37 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.