SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor knocklink? dawes device?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    PetterSolberg
    Deltagare

vad är de här för grejer? något som är bra att ha när man ska byta till 3″ antar jag eller?
      Patrik

ExOrdis
      Deltagare
        Steffe
        Deltagare

Dawes Device vette fan vad det är, hörde att man kanske måste ha det om man ska göra 3″, för att inte laddtrycket ska börja svajja. Men beställde en ljuddämpare från ferrita idag, och då kom vi in på de där. Dom sa att dom har monterat flera avgassystem från turbon & bakåt och dom visste inte vad dawes device var. Dom sa också att laddtrycket inte börjar svajja. Däremot om du tar bort katten, så att det inte finns motstånd, kan laddtrycket börja svajja ;P

SecretAgentMan
          Deltagare

Nja…riktigt så enkelt är det inte, vissa bilar reagerar sämre än andra på att andningen öppnas upp – hela grejen med bättre respons och mera effekt kommer ju av att motorn andas lättare.

Har man tur får man inga fenomen mer än något högre toppar.

Får man problem med svajande laddtryck och att spärren går i (det märks) så är en dawes en bra ide att få stopp på detta med, och som en liten bonus ger den snabbare laddtryck.
            Som med allt annat kul finns det nackdelar med – laddtrycket kan inte begränsas om ett givarproblem skulle uppstå, men har man en bil som går illa och gasar i alla fall kan man ha det. 😉

/J

Strat
            Deltagare

Eftersom ingen verkar vilja lära sig och orkar söka efter information kan vi väl säga så mycket som att en dawes (som den kallas i folkmun) är en mekanisk laddtryckskontroll.

PetterSolberg
              Deltagare

var får man tag i såna då? tänkte nämligen byta avgas till sommaren..
                Patrik

Niklas
                Deltagare

Sööööööök! Finns säkert 100 trådar om dessa två tillbehör.

Knocklink: Motornord
                  Dawes: England

MickeM
                  Deltagare

Det borde finnas en FAQ…

Vad är en Dawes Device?
                    Var får man tag på en Dawes Device?
                    Vad är en Knocklink?
                    Var får man tag på en Knocklink?
                    Vad finns det för vingar?
                    Vad finns det för avgassystem?
                    Vilket luftfilter bör jag välja?
                    Varför är blåa Imprezor snabbare i högerkurvor?
                    Hur är det egentligen med atmosfäriska dumpventiler?
                    Varför har jag blivit beroende av detta forum?
                    Varför varför, hujeeda mig..
                    …osv osv… frågot och svar på dom 50 vanligaste ämnena som tar upp
                    säkert 90% av detta forum…

Man kan söka, men när man inte vet riktigt vad man söker efter så
                    sitter man kvickt bort 3h en kväll för att hitta någon persons
                    RÄTTA uttömmande svar… Man hittar det ju aldrig direkt, och när
                    man fattat vad det är man söker efter, DÅ fattar man hur man BORDE
                    ha sökt… och dessutom måste man kolla datumen lite granna…

Så… ett FAQ på det vanligaste skulle vara super! ELLER ta ledigt 😀

Det är ju faktiskt ett evinnerligt snottrande om samma saker…
                    Så det kanske skulle vara nåt skitbra helt enkelt? Meen…
                    Nån eller nåra stackare (gänget som dominerar kunskapstoppen här)
                    måste ju slita ihjäl sig lite grann då… för oss newbies som
                    köpt en sån här.. va heter dom .. Impretsa?… hursom, det är
                    rätt mycket begärt. Men fantastiskt tacksamt skulle det vara iaf!

Bästa forumet är det iaf!

Nej, nu ska jag söka lite på KnockLink.. kanske det är någon grupp-
                    beställning på gång. 🙂

PetterSolberg
                    Deltagare

ursäkta att man frågar kunnigt folk då. ska inte ställa en enda fråga till

griml0ck
                      Deltagare

>ursäkta att man frågar kunnigt folk då. ska inte ställa en
                        >enda fråga till

Bra inställning? inte…

Du behöver ju inte bli putt, bara lyssna o lära sig om man inte e så hajj på forum användning. Folk blir bara lite less när samma tråd skapas 20 ggr på 2 månader. Inte riktigt därför man har ett forum heller. Det är för att informationen ska lagras och vara lätt tillgänglig. Jag kan hålla med om att det inte alltid är lätt att hitta med sök funktionen. Men man får ta sig lite tid o leta bland svaren man får upp, så brukar det lösa sig.

Om man provar o söka först på det man letar efter, och verkligen inte hittar nått svar, är man självklart välkommen o starta en ny tråd med frågan. Med just dawes device finns de ca 20-30 trådar, med exakt samma fråga som du just ställt.

Detta problem med samma frågor har ju adresserats flera ggr förrut. Men nya användare har snappar ju inte upp det speciellt lätt. Kanske skulle sätta upp ett medelande när man skapar en ny tråd där det står att man alltid ska ta god tid på sig att söka sig fram till ett svar på sin fråga innan man skapar en ny tråd. Stort o tydligt så man inte missar det. Om det nu är möjligt.. OzO?

Annars är ju en FAQ en bra ide oxo. Fast då måste ju nån ta sig tid o skriva ner en vettig en oxo.

mvh J – som oxo gjort några dubbelposter under sin tid på forumet 😉

SecretAgentMan
                        Deltagare

En FAQ har varit på tapeten länge, men någon skall inte bara skapa den, utan även hålla den uppdaterad.

Söka på forumet tar inte så lång tid…det är ren slapphet bland oss användare att denna funktion sällan används (som finns precis på varenda forum jag frekventerar).

En sak jag funderar över är hur fasen en annan klarade sig när det fanns *nada* information egentligen, men ändå lyckades man hitta rätt prylar (det är också en egenhet med alla dessa forum på senare dagar, ingen orkar leta rätt på saker själv, utan hasplar ur sig en fråga först)..

🙂

/J

jraberg
                          Deltagare

SAM: hrrrm engelska forum kanske 😉 😀 å en hel del mod/djärvhet..
                            Bugar och bockar för all hjälp ..
                            mvh
                            johan som knappt vågar göra nåt..

sorry för OT

Kvarnis
                            Deltagare

>En FAQ har varit på tapeten länge, men någon skall inte bara
                              >skapa den, utan även hålla den uppdaterad.
                              >
                              >Söka på forumet tar inte så lång tid…det är ren slapphet
                              >bland oss användare att denna funktion sällan används (som
                              >finns precis på varenda forum jag frekventerar).
                              >
                              >En sak jag funderar över är hur fasen en annan klarade sig när
                              >det fanns *nada* information egentligen, men ändå lyckades man
                              >hitta rätt prylar (det är också en egenhet med alla dessa
                              >forum på senare dagar, ingen orkar leta rätt på saker själv,
                              >utan hasplar ur sig en fråga först)..
                              >
                              >:)
                              >
                              >/J

Man ringde/skaffade sig brev vänner i AU ;):D
                              efter det så gick man över till UK när dom började få ording på lite saker… iofs rätt lustigt att samme man varit snabbast i en Impreza i över 3år i UK/Europa…trodde man inte var möjligt…enligt vissa rykten så är han kanske på väg till Svedala för skrämma upp en del bilar fram i vår ;):D

OzO
                              Deltagare

>En FAQ har varit på tapeten länge, men någon skall inte bara
                                >skapa den, utan även hålla den uppdaterad.

OT Start

För alla som inte surfar på våran hemsida så finns det redan en FAQ: http://www.impreza.nu/ssi2/faq2/index.php?num=3&f_id=2&s_id= :+

MEN som sagts ovan, den måste hållas uppdaterad. Personligen tycker jag den befintliga är yxig, men det var i alla fall ett försök en gång i tiden.

Eftersom det finns trilliarder saker att göra som webbis/forummupp så har jag inte möjlighet att själv trixa med innehållet i denna.

Nån gång kanske det dyker upp ”50 bästa trådarna” från detta forum…

OT Slut

_______________________________________________________________________________
                                ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

PetterSolberg
                                Deltagare

jag har sökt nu och hittar inte nånåstans var det står vilken jag ska till min bil och de är väl ingen idé att fråga heller. såg på någon sida med dawes att de fanns tre men jag får väl köpa alla tre då

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.