- Detta ämne har 9 svar, 1,306 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av Palm.
-
FörfattareInlägg
-
28 november, 2007 kl. 19:36 #15885DesenDeltagare
Janne, har du testat kallavfettningen från feltema? Den är faktiskt riktigt bra.
Köper du även en sprayflaska som man pumpar upp, så är det lätt fixat.
Bara spraya på och låt verka några minuter. Tjäran rinner väck…..
Men det kanske är mer är så att du vill ha coolfajber än lösning mot tjära. 😉 😉
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
28 november, 2007 kl. 20:09 #162112FranssonDeltagareJanne, har du testat kallavfettningen från feltema? Den är faktiskt riktigt bra. Köper du även en sprayflaska som man pumpar upp, så är det lätt fixat.Bara spraya på och låt verka några minuter. Tjäran rinner väck…..Men det kanske är mer är så att du vill ha coolfajber än lösning mot tjära. 😉 😉 /Andreas, Skåne, Kristianstad”The speed was good, but the corner was too tight” – J. KankkunenSS 2007 1.31.10 GT
Jag skulle nog inte ta kallavfettning då den tar bort lackbehandlingen, (waxet) Visst asfalten åker nog också bort med de är inte så bra.
Istället skulle jag föreslå just wax, oehört effektivt, bara att gno på, stryk sendan med ren trasa på ett nytt lager och låt torka, sedan polera upp ytan igen.
(lite skillnad från wax och wax men ett bra knep tycker jag)
🙂
/Nicke28 november, 2007 kl. 20:41 #162111DesenDeltagareVaxar gör man med en ren yta. För att få den ren tvättar man den. Vax går att tvätta bort, men lackförsegling håller bättre.
Man kan inte låta bli att hålla sin bil ren bara för att den är vaxad.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
“The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
28 november, 2007 kl. 21:57 #162109BVS-RobbanDeltagareKallavfettning kommer funka klockrent ! 4hjulsdrivna bilar har en förmåga att riva med sig halva asfalten när man åker dubbdäck. Men sm sagt kallavfettning kommer fungera klockrent ! Använd !
29 november, 2007 kl. 16:32 #162110MariaimprezaGTDeltagareäven bilvårdsprodukter med lösningsmedel funkar, tex sonax röda flaskor som nästan alla har hemma! dutta på en trasa å gnid =)
Herofix (No 49) från Lahegas proffsserie tar bort “allt” på en lack. Även lera tar bort sånt som flygrost, tjära med mera. Men då är prislappen hög, speciellt om man bara ska ta bort tjära..
Maria
Audi is teh ####!!
29 november, 2007 kl. 20:39 #162113FranssonDeltagareVaxar gör man med en ren yta. För att få den ren tvättar man den. Vax går att tvätta bort, men lackförsegling håller bättre.Man kan inte låta bli att hålla sin bil ren bara för att den är vaxad./Andreas, Skåne, Kristianstad”The speed was good, but the corner was too tight” – J. KankkunenSS 2007 1.31.10 GT
jo jag vet detta. men jag föreslog vad jag vet fungerar.(kallavfettning funkar också, men använder häldre det på lastbilen än på ny rekonadad bil) och självklart ska man inte låta bli att tvätta bilen när den är vaxad, men man kan undvika stakare medel. (Men va skutton, man kan ju göra en ny rekond)
/Nicke
30 november, 2007 kl. 05:27 #162107Janne248DeltagareMånga tips blev det, men man vill ju inte använda något som “förstör” lackförseglingen fööör snabbt heller.
Ingen som har koll på kolfiber och hur dessa fläckar sätter sig där?
30 november, 2007 kl. 05:27 #162106Janne248DeltagareTvättade bilen i söndags och blir tokig på alla tjär-/asfaltsprickar som lägger sig som ett sandpapper på bagageluckan.
Bilen är i slutet på august BVS Proline-behandlad, men dessa fläckar sitter som berg i alla fall.Hur står sig en obehandlad kolfiber baklucka mot dessa tjär-/asfaltsfläckar/prickar?
Fastnar de lika dj*vligt? Fastnar de inte alls? Syns de inte då kolfibret är nästan svart? Nån som har koll?/J – less på svarta prickar på bilen x( 🙁
30 november, 2007 kl. 10:48 #162108MDEDeltagarekolfiber är väl alltid klarlackat eller? i så fall spelar ingen roll
/MDE
1 december, 2007 kl. 17:21 #162105PalmDeltagareVet inte hur dessa funkar ihop med kolfiber men är det klarlackat så är mitt stalltips MAC 124 prickbort eller sonax power wash båda löser salt och asfatls prickar bra utan att vara superelaka mot lacken.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.