Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Denna diskussion var uppe förut vet jag, men hittar inte den gamla tråden.

Jag har letat lite på de andra forumen men inte hittat något svar på just detta, nämligen, ska man kolla nivån med kall eller varm motor? Och om motorn är varm, ska det kollas direkt efter drift eller ska man låta oljan sjunka? Vad jag vet ska oljan kollas med kall motor när man kör våtsump, men det nåddes aldrig någon sådan konsensus i den gamla tråden.

Sedan noterade jag när jag läste att det är några som haft problem med varierande mätningar, vilket kan bero på o-ringen på stickan som antagligen trycker undan lite olja i röret när man sticker ner stickan… Kan vara värt att tänka på. Ett lufthål i stickan kanske inte skulle skada.

Christian S
      Deltagare

man kan kolla den både kall och varm.
        om motorn har varit igång ska man låta oljan rinna ner till tråget innan man kollar.

clasen
        Deltagare

Grejen är ju den att nivån skiljer ganska mycket mellan kall och varm motor, brukar ju i regel vara lägre på varm beroende på hur länge man väntar då. Men ska prova det igen och se!

Tackar för hjälpen

Igge
          Deltagare

Manualen verkar säga varm motor men vänta några minuter efter att du stängt av den

clasen
            Deltagare

Aha men då är de så då!

Andersson
              Deltagare

En gammal rallyräv sa en gång vänta 10 minuter till mig efter bilen varit igång för det tog tid i boxer motorer för oljan att rinna ner. Så lite mer än en minut ska du nog vänta iaf.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.