› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kolv-fråga
- Detta ämne har 19 svar, 3,638 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
Jonlan.
-
FörfattareInlägg
-
5 juni, 2012 kl. 13:49 #28513
Joakimgabrielsson
DeltagareVerkar som mina kolvringar är slut då den dra massor med olja. Eftersom jag har första 2,5 litersmotorn så blir det kolvbyte också. Går att få tag i nytt block, stakar och smidda kolvar från subaru i ett paketpris som tydligen ska vara uppdaterat (eller från hatschen?) Ska tydligen passa iaf. någon som vet hur mycket bättre 08 motorn är jämfört med 06an? Eller om det är värt att köpa cosworth….
5 juni, 2012 kl. 17:13 #243785Fricke.w
Deltagare08 motorn är riktigt kass den också, exakt samma skrot och korn, skulle nästan vilja påstå, att fler 08-10 har rasat, än de rasade 06-07or.
Så sattsa på smida kolvar alla dagar i veckan, samt kannske även stakar när du ändå är i gång, stakar är inget måste, orginal hänger vell med upp till en 450hk i alla fall.
Men hur mycket olja drar den då?
Nyare bilar med låg friktions motorer drar i sig en hel del olja.5 juni, 2012 kl. 17:20 #243793Joakimgabrielsson
DeltagareDen drar 1 msk milen ungefär. Va jag hört är de sk uppgraderade prylarna smidda grejor?
5 juni, 2012 kl. 17:37 #243786Fricke.w
DeltagareFinns inga smida kolvar orginal i ej257 i alla fall mellan 2006-2010.
Men stakarna är smid orginal. Men skulle de vara utbytes motorer från subaru då alltså, med smida kolvar?
Alldrig hört tallas om de i alla fall.5 juni, 2012 kl. 18:03 #243794Joakimgabrielsson
DeltagareVad jag hört så. Men om inte mister hört det så är jag väl ute och cyklar. Får forska lite i det! Onödigt att sätta i skitgrejor. Men hur ser det ut med den senaste sti:n? Nu borde de ju vara medvetna om problemen kan man ju tycka.
5 juni, 2012 kl. 18:10 #243792Garagekungen
DeltagareOljeförbrukning är beroende av varvtal, så om man åker runt och tokvarvar drar det mer än när man ”fin-åker”…
…man brukar även säga (räkna med) att det är normalt att en motor drar ca 1 gram olja per hästkraftstimme. (Kan vara en bra tumregel)Dock är en msk/mil lite i överkant…
…om du inte åker konbana eller liknande 😀Jag skulle ta smidda kolvar i första överdim om jag ändå hade motorn isär – kanske även smidd vev och andra H-profil stakar…
…nä, nu börjar det visst bli dyrt åsså :p !!!Lycka till !
/
GK5 juni, 2012 kl. 19:50 #243787Fricke.w
DeltagareVad jag hört så. Men om inte mister hört det så är jag väl ute och cyklar. Får forska lite i det! Onödigt att sätta i skitgrejor. Men hur ser det ut med den senaste sti:n? Nu borde de ju vara medvetna om problemen kan man ju tycka.
Ha ha mister 😀
Nä precis de är ju onödigt om du kosstar på ett nytt short blok, å får samma problem i gen, så mit svar blir som garage kungen, borra upp blocket en dimension och hinka i typ cp kolvar, kommer hålla bra de 🙂
Angående nya sti så vill man ju gärna tro som du säger att problemet är åt gärdat, man jag tänkler inte ropa hej än, gäller att vänta och se när dom fåt några mil på nacken, men man har ju inte hört nå på engelska eller amerikanska forum än, om några haverier.MVH
6 juni, 2012 kl. 05:28 #243784rigdab
DeltagareJag har hört/läst att de stoppar i Cosworth shortblock när en motor i +2008 rasat, är dock ej hundra på att de alltid gör det.
6 juni, 2012 kl. 18:26 #243788Fricke.w
DeltagareJag har hört/läst att de stoppar i Cosworth shortblock när en motor i +2008 rasat, är dock ej hundra på att de alltid gör det.
Vet också en kött bulle sti, här hemma som har cosworth short block efter ras med orginal motor, men han har jag för mig skött till den överlöpande summan själv eller hur de va?
Men skulle de vara så att subaru kosstar på ett cosworth block, så är ju de alla tiders 🙂 är de någon med säkerhet som kan säga om de är så, eller fåt motorn bytt på garanti, i sådana fall så är alla cosworth block numrerade med en bricka på höger sida back kant set upp i från om man står över motor rummet, alltså mot ena egr ventilen :).
Går inte att missa står cosworth på en röd silvrig bricka, om inte subaru pillar dän den då vill säga.Men vad man har läst på scoobynet tråden, om motor byten gällande just 08-10, så har ju vissa fåt bytt ut motorn 2 gånger 🙁
http://bbs.scoobynet.com/scoobynet-general-1/828990-2008-2010-2-5ltr-engine-failures.html
7 juni, 2012 kl. 00:47 #243798Jonlan
DeltagareJag har en STI 08 och den har dragit i sig 4 liter olja på 600mil. Bilen går mycket på is och asfaltsbana.
7 juni, 2012 kl. 04:47 #243781andreaswrx
DeltagareJag har en STI 08 och den har dragit i sig 4 liter olja på 600mil. Bilen går mycket på is och asfaltsbana.
Dags och lämna in den kanske? Sådär ska det inte vara
7 juni, 2012 kl. 05:42 #243795Joakimgabrielsson
DeltagareTacka vet jag Volvo b20!!!
7 juni, 2012 kl. 07:02 #243791Gilarski
DeltagareOm kolviringarna är slut så borde väl:
a. Det blåryka när man drar på
b. Styggt dåligt komp:confused:
7 juni, 2012 kl. 10:05 #243789Fricke.w
DeltagareOm kolviringarna är slut så borde väl:
a. Det blåryka när man drar på
b. Styggt dåligt komp:confused:
Precis, jag skulle rekomendera folket som kör ganska aktivt med sina bilar, att
även kolla i ic hur pass mycket olja de är där också, för min upp fatning är att boxern gärna vill pytsa på med olja i genom vevhuset vid hård kröning.Men kan till läga att min 06 sti jag hade före denna, gick 4000 mil orginal, dock med upp datering av program vara efter cirka 3000mil, samt 2000mil med jrm steg 1.2, alltså 6000mil allt som allt, och den drog i princip inge olja alls, kanske en halv liter olja på 500mil.
Och när jag sedan byggde smid motor på den vid 6000mil, så var allt från orginal lager till kolvar tip top i den bilen, å den hade fåt gåt hårt på både sommar och vinter med lite ringar och annan lek, så de verkar nästan som om de är mer oturen som avgör ett ras skulle jag villja säga, skulle tro att vissa motorer har lite bättre spel i cylindrarna än andra, och tur med kolvarna, även om de kan låta knas?7 juni, 2012 kl. 10:10 #243790Fricke.w
DeltagareDags och lämna in den kanske? Sådär ska det inte vara
Andreas du som verkar syssla med rally, hur pass mycket drar en sån spec c motor i sig olje mäsigt på en sträcka?
Om vi då pratar grupp-N antar jag, har inte så stor koll på vad man kör med för motorer i dom andra klasserna.
Så kannske folk har en upp fattning om vad som är normalt olje spil, vid hård körning 😀 för en rally bil går ju verkligen hårt under en sträcka. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.