SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kolvar och stakar.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4446
    Pernu
    Deltagare

      Hej!

      Jag har kommit till den punkten att nästa steg i utvecklingen för min GT skulle vara att byta kolvar och stakar etc.
      Min fråga är vad bör man mer göra när man ändå plockar isär och hur mycket effekt kan man räkna med att få ut innan nästa sak sätter stopp?

      Mvh/ Jimmy Pernu

      #65538
      tIIMMY
      Deltagare

        kan ju byta lager osv… men lådan i en GT är väldigt svag så efter stakar/kolvar så är det snart dags att byta låda eller sätta i en drevsats och då får du väl räkna med 40-50k… sen org turbon klarar inte många häst så där måste det bytas sen är det fmic, spridare osv.. ja det bara fortsätter… finns inget slut på det hela så tänk över lite va du tänkt göra med bilen och gå därefter 🙂

        #65535
        Kvarnis
        Deltagare

          Om du river i sär rovan så byt lager,stakar och passa på att stroka med en 79mm vev.

          Motorn kommer då säkert klara ca 450-500 ett bra tag, lådan är ett annat kapitel dock 😉

          #65537
          b20mannen
          Deltagare

            Passa på att byta till en bättre oljepump. Den från RogerClark, eller en Cosworth 12BIG.

            Original oljepump har en felkonstruktion i ventilen som reglerar oljetrycket. En tidsinställd bomb som en vacker dag rasar motorn.

            #65536
            Kvarnis
            Deltagare

              jeep, det är f-n sant rcm moddad pump är f-n lag i en modddad motor, skulle dock inte kosta på Cosworth rcm’s standard moddad duger till till nästan alla.
              Gör den inte det så bör man nog fundera på torr sump 😉

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.