- Detta ämne har 4 svar, 1,067 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Trebor.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2012 kl. 16:03 #27533TreborDeltagare
Ja det är något som inte är som det ska med min bil. Det hela började med att jag märkte att bilen börja gå lite dåligt och var orkeslös och hackade. Stannade då efter en liten stund och öppnade huven. Där ser jag att oljestickan har hoppat ur och det har stänkt olja ganska ordentligt över höger delen av motorrummet(sett framifrån). Det har ej tänds någon lampa på instrumentpanelen. Börjar misstänka saker som vevhusventilation och kolvringar osv. Jag torkar bort så mycket olja som möjligt i motorrummet och fyller på olja i motorn till rätt nivå. Provstartar, nu är bilen kall, minusgrader. Och det ryker ganska så ordentligt från höger sidan av motorn(fortfarande framifrån sett). Jag försöker se vart det kommer ifrån men det är lönlöst och stänger snart av bilen. Det fortsätter ryka en del men slutar snart.
Det låg såklart kvar en del del olja nere på grenrör osv från att stickan hade hoppat ut men kan de orsaka denna röken? Motorn var som sagt kall och det började ryka direkt.Så här såg det ut direkt efter att jag startade bilen
Kan det vara kolvringar eller är den den kvarvarande oljan som gör röken? eller kanske något helt annat? Känns ju som något lite allvarligare än kvarvarande olja eftersom att den gick dåligt och oljestickan sköt upp sig själv.
Ett litet tillägg också. Bilen har tidigare gått lite dåligt på höga varv när den har varit riktigt varm. Den har hackat runt 5500rpm. Men den har inte gjort det när den har varit lite ljumen, har såklart inte gasat massvis innan bilen har nåt arbetstemp men precis innan den nåt arbetstemp har man väl tryckt på och då har bilen gått bra hela vägen. Min teori är då att när den är riktigt varm och oljan är tunn så har jag tappat kompression, kontra när oljan är lite svalare och tjock så har jag kompression?Bara en teori jag är inte helt borta när det gäller motorer så säg gärna vad ni tror och om det är rimligt det jag säger.
Bilen det gäller då är en Impreza WRX -95 England import.
Mvh Robert
20 januari, 2012 kl. 17:18 #235455kamikazeDeltagareGör ett komptest så ser du ju rätt snart om det är ringarna som tagit semester
20 januari, 2012 kl. 17:36 #235457TreborDeltagareHur knivigt är det att komma åt att göra det? Ska försöka få tag i en kompressionsprovare.
20 januari, 2012 kl. 19:30 #235456matte555DeltagareDu kan ju prova dra upp stickan med motorn igång och lägga fingret över hålet och känna om det trycker eller suger.
Tryck = dåliga ringar som läker kompression
20 januari, 2012 kl. 19:40 #235458TreborDeltagareDet bollmade upp ur stickans hål när jag lyfte på den. När motorn var varm dårå.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.