› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Komma åt bränsleledningar EJ25
- Detta ämne har 11 svar, 1,819 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 6 månader sedan av
pettsun.
-
FörfattareInlägg
-
29 januari, 2013 kl. 23:04 #29877
997GT3
DeltagareHar förmodligen hittat orsaken till min bensinlukt i kupen, vilket verkar vara läckage i bränsleledning/slang under insuget.
Går det att komma åt dessa slangar utan att demontera insuget? Mitt läckage verkar vara på passagerarsidan under insugsröret till turbon, och det verkar vara svårt att få bort det utan att lyfta insuget?
Om någon har en guide till hur man demonterar insuget så vore det uppskattat 🙂
30 januari, 2013 kl. 08:49 #253396kleinis
Deltagarekan vara samma på EJ20 tycker jag o då ser det ut så här.
under insuget är det stålrör,
men mellan dessa rör och fule railen sitter det ca 5 cm slang för att binda ihop systemet.om du har tur kanske du kan få bort den bara genom att ta bort fulerailen ?
beror på om du kan komma åt den inre slangklämman.
30 januari, 2013 kl. 09:10 #253399adam.b.w
Deltagarejag troe alvarligttalat de blir onödigt avårt att göra detta utan att lossa inauget. men ge de ett föraök. märker du att de inte går så är de inte aå hemskt.som de värkar att lossa inauget.
30 januari, 2013 kl. 09:12 #253394Patrick P931
DeltagareJag tror att detta finns bra beskrivet på nasioc (och subaruforester.org) då detta verkar vara en ganska vanligt fel med droppande bränslerör vid insuget.
Som en sidonot: något förvånande har Subaru valt att blunda för detta precis som secondary air systemet.
30 januari, 2013 kl. 15:35 #253401997GT3
DeltagarePå nasioc rekommenderar dom att lyfta hela insuget… får nog bli att göra så iaf. Vad är bäst att göra, lite längre slangar och ordentliga klämmor?
Vad är det för problem med sekundärluft?
30 januari, 2013 kl. 18:31 #253395Patrick P931
DeltagarePå bilar som körs lite beckar det ihop.
2 februari, 2013 kl. 20:43 #253397grenc
DeltagarePå nasioc rekommenderar dom att lyfta hela insuget… får nog bli att göra så iaf. Vad är bäst att göra, lite längre slangar och ordentliga klämmor?
Vad är det för problem med sekundärluft?
Har exakt samma problem, så är nyfiken på hur det gått!
Hur gick det, fick du till det utan att lyfta eller behövde du plocka av hela?
Har du original insug till turbon i hårdplast eller har du nytt i silikon? Jag har i silikon och funderar på om jag skulle kunna benda det åt sidan då det är väldigt flexibelt.Har också läst på Nasioc att dom rekommenderar att plocka bort rubbet men det är ju en del meck med det…
3 februari, 2013 kl. 18:42 #253402997GT3
DeltagareHar exakt samma problem, så är nyfiken på hur det gått!
Hur gick det, fick du till det utan att lyfta eller behövde du plocka av hela?
Har du original insug till turbon i hårdplast eller har du nytt i silikon? Jag har i silikon och funderar på om jag skulle kunna benda det åt sidan då det är väldigt flexibelt.Har också läst på Nasioc att dom rekommenderar att plocka bort rubbet men det är ju en del meck med det…
Har inte gjort något åt det ännu, varit inne på lokala Subaruverkstaden och de skulle ha ca 3000kr för arbetet + kostnaden för nya insugspackningar och kylarvätska. Jag har original insug till turbon. Kollat lite på Youtube och har man ett insugsrör i silikon så brukar man kunna plocka bort det utan att lyfta hela insuget, så försök med det!
EDIT: På Nasioc har jag läst om en del folk som hört av sig till Subaru of America och fått detta fixat kostnadsfritt då det faktiskt är ett fabrikationsfel. Hur kan man komma i kontakt med Subaru Nordic, har varit inne på subaru.se men finns varken någon mail eller telefonnr.
4 februari, 2013 kl. 14:16 #253398grenc
DeltagareHar inte gjort något åt det ännu, varit inne på lokala Subaruverkstaden och de skulle ha ca 3000kr för arbetet + kostnaden för nya insugspackningar och kylarvätska. Jag har original insug till turbon. Kollat lite på Youtube och har man ett insugsrör i silikon så brukar man kunna plocka bort det utan att lyfta hela insuget, så försök med det!
EDIT: På Nasioc har jag läst om en del folk som hört av sig till Subaru of America och fått detta fixat kostnadsfritt då det faktiskt är ett fabrikationsfel. Hur kan man komma i kontakt med Subaru Nordic, har varit inne på subaru.se men finns varken någon mail eller telefonnr.
Jag ringde en Subaru-handlare idag och frågade om detta och dom påstår sig inte veta någonting om detta fabriksfel. Det är som du säger att vissa har fått detta fixat av subaru helt kostnadsfritt i USA och vissa gånger även i England om man läser på deras forum.
Hur som helst så skulle jag rekommendera dig att göra det själv. Jag bytte till silikon-rör när mitt pajjade vid slangklämman som fäster på turbon. Det gummit som sluter om på turbon är för tunt så det kan lätt gnabas sönder så att det blir ett litet hål.
Det jag gjorde då var att såga sönder original i hårdplast så jag fick ut det utan att ta bort insuget. För som du nämner är det inte helt billigt att få det gjort på verkstad.
Hittade ett insug för 700kr från england, så om du vill göra det själv kan jag skicka länk och sedan hjälpa till med guidning om hur man gör.
Det tar en lördag men det kostar å andra sidan 700kr för att få allt fixat.Ska försöka få reda på vilken innerdiameter som bränsleslangarna har så man kan slänga på nya som är lite längre.
Enligt subaru-handlarn så har alla delar på bilarna BARA ett artikelnummer och inga mått alls, just för att man måste beställa originaldelar, så de kan inte ens säga vilken dimension jag ska köpa på gummislangen.
Det finns ju bränsleslang att köpa på mekonomen för 50kr totalt men måste veta vilken…Hojta till om hur det går för dej!
4 februari, 2013 kl. 14:53 #253403997GT3
DeltagareDet känns ju också som ett alternativ, ~700kr är bra mkt billigare än 3000… jag ska gräva vidare lite i detta men länk till insugsröret skulle vara guld! De enda jag hittat är Perrin för typ 225 pund 😮
Vad ska det vara för kylarvätska i subborna? Den verkar vara grön iaf 🙂 Han på subaruverkstaden sa att jag skulle köra på GMs röda longlife-glykol men tycker inte riktigt det känns rätt? Subaru borde ha en egen glykolsort som är anpassad just för EJ2x motorerna?
7 februari, 2013 kl. 20:19 #253404997GT3
DeltagareIngen som har svar på vilken kylvätska som ska användas? Litar inte helt på Subaruverkstaden i stan som säger att jag ska använda GMs röda longlife 🙂
7 februari, 2013 kl. 20:35 #253400pettsun
DeltagareSpelar ingen roll. Röda är snällare mot alu, men de är skit samma.
Grön och blå kan dy blanda, men vid blandning av resterande färger så blir frysenpunkten konstig och omätbar. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.