• Detta ämne har 11 svar, 3,020 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år sedan av Christian S.
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34310
    Fladric
    Deltagare

      Hej allesammans!

      Har börjat leta en lite nyare och roligare bruksbil än min -02 Outback… Enda sedan jag sålde min WRX har det känts tråkigt att på vinterhalvåret kuska runt i en slö pråm 😉

      Har länge gillat gen 4 Legacy och då är ju en 3.0R Spec B kombi den i mina ögon perfekta bruksbilen (om man bortser från bränsleförbrukningen :D).

      Så fort jag tänkte tanken att köpa en började man självklart kolla vad det finns för möjligheter att modifiera och trimma lite 😉

      Hittade denna hemsida:

      http://www.raptorsc.com.au/subaru5.html

      Kompressorkitt till många Subarumodeller, bl.a. 3.0R gen 4 😀 Blev sjukt sugen, någon som har haft erfarenhet med nått liknande? Kommer ju kosta skjortan innan bilen är körbar men hade varit mäktigt 🙂

      De har även headers som verkar fina, finns en bil på forumet som monterat sådana men den tråden dog innan ett utlåtande gavs…

      http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=95622

      Någon med erfarenhet av EZ30 som hänger här?

      #280186
      Igge
      Deltagare

        Har inte mycket information att erbjuda, men: Gör’t! 😀

        Låter sjukt fränt!

        #280181
        TomK
        Deltagare

          Outfront motorsport i USA har mycket erfarenhet av BIG HP EZ30.

          #280177
          LegacyLarsa
          Keymaster

            Ja, legacy 2.5 gt lär ju inte växa på träd i europa.. vet inte ens vad det skulle kosta att ta hem en heller, så kompressorkit til 3.0 vore fint..

            #280182
            Fladric
            Deltagare

              Är jäkligt taggad! 😀 lagom brukis 😉

              XRT (e-tuner i USA) har fått ca 35 hk ökning som sugmotor med headers och ombyggt insug! Rätt mäktigt det också.

              Det finns en på blocket LegacyLarsa, den är högerstyrd, automat och är väldigt rostig i vänster skärmkant bak 🙁 har fått bilder på den då jag var intresserad ett tag…

              http://m.blocket.se/dalarna/Subaru_Legacy_GT_Sti_285Hk_familjeracer_63624602.htm?ca=11&w=3

              Känns som det enda rätta är en kompressormatad 3.0! 😀

              #280178
              Adam K
              Deltagare

                Det går ju inte att besiktiga en kompressormatad ny bil.
                klassiskt trim med insug, grenrör, avgas och mappning som ger 20-30 hästar är inte så illa. Spec Bn är rätt trevlig som den är.
                Och den drar faktiskt inte så mycket mer än en 2.0 N/A, vid riktig snålkörning har jag varit nere på nära 0.8l/m.

                #280183
                Fladric
                Deltagare

                  Det går ju inte att besiktiga en kompressormatad ny bil.
                  klassiskt trim med insug, grenrör, avgas och mappning som ger 20-30 hästar är inte så illa. Spec Bn är rätt trevlig som den är.
                  Och den drar faktiskt inte så mycket mer än en 2.0 N/A, vid riktig snålkörning har jag varit nere på nära 0.8l/m.

                  Så är det ju! Men å andra sidan är det inte hela världen att plocka bort kompression heller tänker jag inför besiktning då det är en skruvkompressor. Kan inte vara alltför mycket bök, lätt värt det 🙂

                  Eller behålla den som NA, med headers och annat öppnare insug + mappning är det nog en väldigt trevlig bil 🙂

                  #280187
                  LibertyRS
                  Deltagare

                    Fladric du får reggae bilen med kompressor men då måste du även fixa en riktig etanol konvertering samma med turbo så var det senast jag läste på SFRO.

                    #280184
                    Fladric
                    Deltagare

                      Fladric du får reggae bilen med kompressor men då måste du även fixa en riktig etanol konvertering samma med turbo så var det senast jag läste på SFRO.

                      Blir inte så enkelt då det är en ny bil! Måste även byta hela drivlinan (inkl motor) samt bromssystem då 🙂

                      Blir det kompressor blir det att demontera inför besiktning 🙂

                      Måste bara skaffa en bil, ingen som har en 3.0r spec B kombi till salu? 😉

                      #280179
                      Adam K
                      Deltagare

                        Inte till salu, men de är jäkligt trevliga gubba-räsers 🙂

                        Måste bara skaffa en bil, ingen som har en 3.0r spec B kombi till salu? 😉

                        #280185
                        Fladric
                        Deltagare

                          Inte till salu, men de är jäkligt trevliga gubba-räsers 🙂

                          Ja det är det jag också tycker! 🙂

                          Har ringt runt till några som äger 3.0:er men alla säger att de är så nöjda med dem och vill inte sälja 😉 är ju ett gott tecken i alla fall!

                          #280180
                          Christian S
                          Deltagare

                            har en kompis som har en Outback 3.0R och han är jätte nöjd med den.
                            åkte med han en sväng en gång och dom går riktigt fint.

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.