› SSC › Modellspecifikt › Legacy › Motor › Kompressormata Legacy 3.0R Spec B
- Detta ämne har 11 svar, 3,020 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 2 månader sedan av
Christian S.
-
FörfattareInlägg
-
11 december, 2015 kl. 09:10 #34310
Fladric
DeltagareHej allesammans!
Har börjat leta en lite nyare och roligare bruksbil än min -02 Outback… Enda sedan jag sålde min WRX har det känts tråkigt att på vinterhalvåret kuska runt i en slö pråm 😉
Har länge gillat gen 4 Legacy och då är ju en 3.0R Spec B kombi den i mina ögon perfekta bruksbilen (om man bortser från bränsleförbrukningen :D).
Så fort jag tänkte tanken att köpa en började man självklart kolla vad det finns för möjligheter att modifiera och trimma lite 😉
Hittade denna hemsida:
http://www.raptorsc.com.au/subaru5.html
Kompressorkitt till många Subarumodeller, bl.a. 3.0R gen 4 😀 Blev sjukt sugen, någon som har haft erfarenhet med nått liknande? Kommer ju kosta skjortan innan bilen är körbar men hade varit mäktigt 🙂
De har även headers som verkar fina, finns en bil på forumet som monterat sådana men den tråden dog innan ett utlåtande gavs…
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=95622
Någon med erfarenhet av EZ30 som hänger här?
11 december, 2015 kl. 09:29 #280186Igge
DeltagareHar inte mycket information att erbjuda, men: Gör’t! 😀
Låter sjukt fränt!
11 december, 2015 kl. 10:03 #280181TomK
DeltagareOutfront motorsport i USA har mycket erfarenhet av BIG HP EZ30.
11 december, 2015 kl. 20:29 #280177LegacyLarsa
KeymasterJa, legacy 2.5 gt lär ju inte växa på träd i europa.. vet inte ens vad det skulle kosta att ta hem en heller, så kompressorkit til 3.0 vore fint..
12 december, 2015 kl. 08:41 #280182Fladric
DeltagareÄr jäkligt taggad! 😀 lagom brukis 😉
XRT (e-tuner i USA) har fått ca 35 hk ökning som sugmotor med headers och ombyggt insug! Rätt mäktigt det också.
Det finns en på blocket LegacyLarsa, den är högerstyrd, automat och är väldigt rostig i vänster skärmkant bak 🙁 har fått bilder på den då jag var intresserad ett tag…
http://m.blocket.se/dalarna/Subaru_Legacy_GT_Sti_285Hk_familjeracer_63624602.htm?ca=11&w=3
Känns som det enda rätta är en kompressormatad 3.0! 😀
12 december, 2015 kl. 19:33 #280178Adam K
DeltagareDet går ju inte att besiktiga en kompressormatad ny bil.
klassiskt trim med insug, grenrör, avgas och mappning som ger 20-30 hästar är inte så illa. Spec Bn är rätt trevlig som den är.
Och den drar faktiskt inte så mycket mer än en 2.0 N/A, vid riktig snålkörning har jag varit nere på nära 0.8l/m.12 december, 2015 kl. 20:55 #280183Fladric
DeltagareDet går ju inte att besiktiga en kompressormatad ny bil.
klassiskt trim med insug, grenrör, avgas och mappning som ger 20-30 hästar är inte så illa. Spec Bn är rätt trevlig som den är.
Och den drar faktiskt inte så mycket mer än en 2.0 N/A, vid riktig snålkörning har jag varit nere på nära 0.8l/m.Så är det ju! Men å andra sidan är det inte hela världen att plocka bort kompression heller tänker jag inför besiktning då det är en skruvkompressor. Kan inte vara alltför mycket bök, lätt värt det 🙂
Eller behålla den som NA, med headers och annat öppnare insug + mappning är det nog en väldigt trevlig bil 🙂
12 december, 2015 kl. 23:48 #280187LibertyRS
DeltagareFladric du får reggae bilen med kompressor men då måste du även fixa en riktig etanol konvertering samma med turbo så var det senast jag läste på SFRO.
13 december, 2015 kl. 07:27 #280184Fladric
DeltagareFladric du får reggae bilen med kompressor men då måste du även fixa en riktig etanol konvertering samma med turbo så var det senast jag läste på SFRO.
Blir inte så enkelt då det är en ny bil! Måste även byta hela drivlinan (inkl motor) samt bromssystem då 🙂
Blir det kompressor blir det att demontera inför besiktning 🙂
Måste bara skaffa en bil, ingen som har en 3.0r spec B kombi till salu? 😉
15 december, 2015 kl. 18:48 #280179Adam K
DeltagareInte till salu, men de är jäkligt trevliga gubba-räsers 🙂
Måste bara skaffa en bil, ingen som har en 3.0r spec B kombi till salu? 😉
16 december, 2015 kl. 14:42 #280185Fladric
DeltagareInte till salu, men de är jäkligt trevliga gubba-räsers 🙂
Ja det är det jag också tycker! 🙂
Har ringt runt till några som äger 3.0:er men alla säger att de är så nöjda med dem och vill inte sälja 😉 är ju ett gott tecken i alla fall!
16 december, 2015 kl. 16:33 #280180Christian S
Deltagarehar en kompis som har en Outback 3.0R och han är jätte nöjd med den.
åkte med han en sväng en gång och dom går riktigt fint. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.