Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Vince
    Keymaster

Här kan ni snacka, fråga eller föreslå idéer kring körningen och allt runtomkring som berör träffen på Vårgårda flygfält den 16 och 17 e juli 2016.

Vem blir snabbast?Håller RX7ans snurrmotor hela helgen :D? Eller blir det ,som förra året, en kokare som blir lite för varm ;)? Kommer Hightone fortfarande att köra på allround däck :D?

Hightone
      Deltagare

här kan ni snacka, fråga eller föreslå idéer kring körningen och allt runtomkring som berör träffen på vårgårda flygfält den 16 och 17 e juli 2016.

Vem blir snabbast?håller rx7ans snurrmotor hela helgen :d? Eller blir det ,som förra året, en kokare som blir lite för varm ;)? Kommer hightone fortfarande att köra på allround däck :d?

ahhahahahha hey they worked alright! Ahahahaha

I do have some heavy modification that will be different then last time 😉 even if I do run allround tires HAHAHA

I will be adding rotational idle, anti-lag, 38mm Tial EWG, Suspension if ”Vince” Sell’s me his old STI stuff, and hopefully some semi-slick tires 😉

Just letting you guys know, dont need to respond to me in English.. I need to learn Swedish car terms anyways..

What have you guys done or planning on changing before then?

FiddeFuling
        Keymaster

HEHE är sjukt taggad redan nu..

Fixa bromsarna står på schemat.

Lutar åt stoptech belägg runt om, samt montera mina STI bakbromsar som jag har liggandes. Blir troligen stoptech skivor till dem med.

Powerflex bussningar, ny toplagring till D2 coilis finns också i plan..

Kanske skall ta med några liter Olja på dunk, så kanske man slipper läkage (bättre att ta med o inte behöva än tvärt om:rolleyes:).. var spännande att åka hem med bollmande bil förra året..:D

Läste på rejsa.nu att Federal rs-r (kina däck) var rekomenderade lågpris trackday däck.. tankar om det? om man skall köra på de jag har, Kumho eller köpa billiga semi r-däck.. detta kommer dock sist på listan, skall ha råd också 😮

\\ Felix

Fredsson
          Deltagare

HEHE är sjukt taggad redan nu..
            Läste på rejsa.nu att Federal rs-r (kina däck) var rekomenderade lågpris trackday däck.. tankar om det? om man skall köra på de jag har, Kumho eller köpa billiga semi r-däck.. detta kommer dock sist på listan, skall ha råd också 😮

\\ Felix

Kört på Federal rs-r med Forestern och dom funakde riktigt bra 🙂

Daniel666
            Deltagare

Vi körde federal på långloppsbilen och det funkade riktigt bra till ett vettigt pris, kommer dock inte ihåg beteckningen på dom.

tobiasr
              Deltagare

Nu spånar jag fritt här och har inga som helst lösningar på de här önskningarna, men en grej som hade vart fantastiskt hade ju varit om man kunde se tiden man precis kört, på det sättet blir det ju mycket roligare, kan snacka och jämföra tider samt blir mer taggad på att förbättra sig efter varje körning, sist hade man ju inte en susning hur man kört. Kanske kan gå att hooka upp med vince tidtagningsinstallation på något sätt med en laptop där man kan gå och kolla efteråt eller nåt, eller att det går ut något automat-sms till ens telefon eller så?

Något annat jag hade tyckt vore coolt vore om man kunde haft en stereoanläggning som pumpar lite tunes(SSC´s spotifylista?) medan man står och väntar på att få köra.

Bara lite tankar och idéer.

Gillar din idé med att kunna se tider direk. Förra året satt det ju någon vid en dator hela tiden å la in tider ju, man skulle kunna göra en simpel webbsida där tiderna läggs in å så kan man kolla på mobilen efter sin runda. Om det är något som ni som sköter tidtagningen hinner med att uppdatera efter varje runda så kan jag ta på mig att koda ihop något smidigt system för det.

Christian S
                Deltagare

Förra året satt det ju någon vid en dator hela tiden å la in tider ju,

det var jag som satt där i princip hela dagen och tidtagningsutrustingen var kopplad till datorn så tiderna hamnad direkt i den, det jag gjorde var att välja rätt förare samt nollställa tidtagningen efter varje kört varv.

Vince
                  Keymaster

Gillar din idé med att kunna se tider direk. Förra året satt det ju någon vid en dator hela tiden å la in tider ju, man skulle kunna göra en simpel webbsida där tiderna läggs in å så kan man kolla på mobilen efter sin runda. Om det är något som ni som sköter tidtagningen hinner med att uppdatera efter varje runda så kan jag ta på mig att koda ihop något smidigt system för det.

det var jag som satt där i princip hela dagen och tidtagningsutrustingen var kopplad till datorn så tiderna hamnad direkt i den, det jag gjorde var att välja rätt förare samt nollställa tidtagningen efter varje kört varv.

Ja precis som Christian skriver så var det ingen manuell skrivning av tiderna.
                    Jag byggde systemet för att den skulle kunna fungera på 2 olika sätt.
                    Första sätt är om man befinner sig på ett ställe där man inte har tillgång till ström. I sådant fall kopplar man ett modifierat tidtagur till systemet (fotocell samt relä) och måste då givetvis skriva av alla tider manuellt.
                    Andra sätt är att koppla systemet till en dator där jag har ett litet progamm (programmet skrevs för många år sedan av en medlem). I sådant fall sparas alla tider automatiskt i programmet samt exporteras automatiskt i en excel fil.
                    Det enda som måste ske manuellt är att man måste tala om för systemet vilket startnummer som är aktuell inför varje start (automatiskt igenkänning av startnummer m.h.a transpondrar eller dylikt hade jag inte riktigt råd/lust att bygga 😉 ).
                    Tiderna är m.a.o. tillgängliga med en gång i systemet och kan läsas direkt i laptopen. Med tanke på att man lär vänta 40-60 min mellan varje körning så har man gott om tid för att komma och kolla på sina tider samt hälsa på stackarn som sitter vid datorn ;).
                    Idén är annars mycket bra och är värt att tänka igenom lite. En sak som jag dock vill undvika är att man kollar på sina tider imellan de båda varven man kör för då tappar både tid och fokus.

tobiasr
                    Deltagare

Okej, men om man förutsätter att det finns ström och tillgång till internet så skulle man kunna göra det riktigt enkelt för sig. En hemsida med inmatning och utläsning av tiderna.

På datorn så matas bilens nummer och tiden in. Sen när man kört klart sin runda så öppnar man mobilen och uppdaterar sidan och ser sina tider.

Kan fixa detta om det är något vi känner blir kul att ha och det är något den som tar på sig uppdraget att sitta vid datorn i sommar känner för att göra.

Hightone
                      Deltagare

or you park and go to the desk to check times..
                        website would be cool but I rather have a Digital board for when you start and end the run.

Im fine with walking.

MartinS
                        Deltagare

Jag ser verkligen fram emot den helgen, bara att hoppas vädergudarna är med oss. Till i år har jag uppgraderat bromsarna fram med 28mm större skivor, större ok och satt på carbotech xp8 belägg. Nya sittastillstolar och ny ratt gör att sittställningen blir en helt annan, vilket borde båda gott för bra tider.

Kör med Yokohama A048 R-däck i år också, samma modell som förra året.

Vince
                          Keymaster

Jag ser verkligen fram emot den helgen, bara att hoppas vädergudarna är med oss. Till i år har jag uppgraderat bromsarna fram med 28mm större skivor, större ok och satt på carbotech xp8 belägg. Nya sittastillstolar och ny ratt gör att sittställningen blir en helt annan, vilket borde båda gott för bra tider.

Kör med Yokohama A048 R-däck i år också, samma modell som förra året.

Gött Martin d—0.o—b. Du får inte modda för mkt nu annars finns det risk att det blir en Opel som är snabbast och DET går inte! Den är ju röd 😉

MartinS
                            Deltagare

Du behöver inte oroa dig Vince, jag saknar drivning på 3 av hjulen och har inte ens en höfläkt under huven. Blåa bilar är snabbast i Vårgårda 🙂

Vince
                              Keymaster

Blåa bilar är snabbast i Vårgårda 🙂

Förra året var det iofs en svart som var snabbast 😉

FiddeFuling
                                Keymaster

Förra året var det iofs en svart som var snabbast 😉

Det var ingen som tittade då så det har nog inte ens hänt :D:D:D

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.