Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Plogen
    Deltagare

Jag har en ganska ordentlig stereo i min båt, bestående av förljande:

2 stycken 4 kanalssteg
      1 12 bas
      2 6,5
      2 5,25
      Huvudenhet

Det sitter naturligtvis dubbla batterier i båten. Trots det så slår stereon ifrån vid basattacker. Hjälper det med en kondensator? Vart kan jag köpa en bra till bra pris? Hur kopplas den in?

Vore bra med svar snabbt, ska snart sjösätta (lite sent!?) och behöver att stereon ska funka bra för att överrösta 7,5 liter V8 med raka blås 😀 😀

Kvarnis
      Deltagare

Har du klena kablar till steget ??

prova att mäta spänning vid mycket bas.
        Mäta även spänning innan.

I regel så behöv kondning för att förstärka upp vid snabba ur laddningar… men att steget skulle klippa låter konstigt…

Om det inte är för klent dvs.. eller körs i för lågt ohm.

Bil tema har nog billiga ;):D

Kopplas så nära stegen som möjligt, parrallet över ström källan.
        Se upp med att urladda den dock… en kondning på 1 farad kan svetsa rätt hårt 😉

Plogen
        Deltagare

>Har du klena kablar till steget ??
          >
          >prova att mäta spänning vid mycket bas.
          >Mäta även spänning innan.
          >
          >I regel så behöv kondning för att förstärka upp vid snabba ur
          >laddningar… men att steget skulle klippa låter konstigt…
          >
          >Om det inte är för klent dvs.. eller körs i för lågt ohm.
          >
          >Bil tema har nog billiga ;):D
          >
          >Kopplas så nära stegen som möjligt, parrallet över ström
          >källan.
          >Se upp med att urladda den dock… en kondning på 1 farad kan
          >svetsa rätt hårt 😉
          >
          >Kablarna är ordentliga… Är ett företag som heter Backes ljudbyggeri som installerat är inte så haj på bilstereo och sen vill jag inte såga fel i båten, bättre att överlåta till någon med försäkringar 🙂

Nu när båten är på land är det bara ett batteri i…. det blir mycket bättre med båda batterierna inkopplade. Det låter excakt som man spelat förlänge på stereon och batteriet tar slut.. även fast det är nyladdat….

Hur mycket kostar en bra konding?

>
          >

GrizzlyBear
          Deltagare

Jag hade samma problem i bilen förut. Fick tipsen att först fixa en bättre jordkabel från batteriet till chassit och om inte det hjälpte, även sätta i en kondensator.

Men om det är Backes som installerat grejerna så lär ju installationen vara bra. De bygger ju bl.a. till MDS, så de vet nog vad de gör. Så då behöver du nog inte kolla jordkabeln.

En extra jordkabel räckte inte för mig heller så jag köpte en konding på Feltema, för 499kr har jag för mig att det var, på 0,5F. Det löste problemen för mig iaf. Så troligen är det vad du också behöver.

Tyvärr har väl inte Biltema kvar sina Kondingar, så du får nog räkna med att betala från 800kr beroende på storlek och märke. T.ex. så kostar MDS billigaste 879kr.

/Björn

SubaruPhille
            Deltagare

skulle sattsa på minst 1 1farads konding.
              hadde bara ett batteri i min förra bil bmw med *stereo* så hadde jag 2 st 1farads och maxade ur den ibland ändå. hadde ju 2st ström sugna Kicker Solo-Baric basarna. 🙂
              skall börja bygga snart i imprezan 😉 måste bara sammla lite pengar.. R puckar är inte billigt.. 😀

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.