SSC Allmänt snack Allmänt småprat Konspirationsteori – Fartkameror.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    modulated
    Deltagare

Allvarligt talat, fartkameror, existerar de egentligen…
      Är det någon som har åkt fast i någon? Känner någon som bevisligen
      har åkt fast i någon (dvs ni har sett böteslappen)? Jag börjar tvivla
      på dem.

// Patrick P – lider av lappsjukan när han pendlar.

modulated
      Deltagare

Jag har en kompis som fick böter när han blev fotad fortkörande en hyrd Nissan Micra någonstans i norrland. Och ja, jag har sett böteslappen, inkl. foto. 🙂

Attans, där tog det tre minuter att slå hål på min teori ;(

// Patrick P – funderar vidare…

Wehlin
        Deltagare

Jag har en kompis som fick böter när han blev fotad fortkörande en hyrd Nissan Micra någonstans i norrland. Och ja, jag har sett böteslappen, inkl. foto. 🙂

Attans, där tog det tre minuter att slå hål på min teori ;(// Patrick P – funderar vidare…

Hehe, har också sett både foto och böteslapp =)

Nyman
          Deltagare

Jag har själv blivit fotad i kompisens bil och det fick jag alldrig någon bot på… men däremot veckan före i samma kamera vart chefens fru fotad och 3 månader senare fick de både bot och foto hem vilket jag har sett…

Vad jag hört så försöker de nu få igenom att boten ska få skickas till bilägaren för att inte missa någon..

I en hyrbil är de ju inte så svårt å kolla upp vem den var hyrd av vid tillfället..

men om vi bränner ner alla kameror lär de ju bli för dyrt för att sätta upp dem igen ;););)

-= enough is enough =-

Mats
            Deltagare

Detta har det pratats om mycket och det har varit motioner uppe i riksdagen men det finns inget beslut på det än.

Så tillsvidare kan man åka runt i George Bush mask och inte åka fast för fortkörning.

Mats GBG
              Regionsansvarig Göteborg

thorlake
              Deltagare

Å nu har de hittat på ännu dummare grejjor som e i testfasen.

Eftersom alla nya kameror är digitala så ere billigt med bilder så de kommer fota ALLA bilar.
                Första kameran du passerar tar en bild med tidsstämpel.
                Sedan tas ännu en bild på dig vid nästa kamera även den med klockslag.
                Den första tidsstämpeln jämförs sedan i datorn med den andra och om differensen mellan de två tiderna är lägre än vad den borde vara för medelhastigheten på sträckan så kommer du också att få böter.
                Så bromsa…gasa….bromsa…gasa funkar inte heller då.

Som tur är så har man ju redan en GPS Kameravarnare som klarar av sådana saker utifall det blir verklighet även i Sverige. 🙂
                Det körs på test i England å Norge efter vad jag förstått.

Å så fort det görs om ifrån böter till högfartsavgift så är det slut med tomtemasker etc för då går slantarna på bilens ägare å inget annat.

Lycka till framöver. 🙂

Å kom ihåg, staten ser dig! 🙂

Nyman
                Deltagare

De är ju det som kommer bli så j***a tråkigt… snart kommer man ju inte kunna gasa någon stans jue.. bara å ligga å puttra i 90 eller max 110… lika bra å köpa en bil som inte går snabbare då..

Men än så länge räcker de ju med en hand för ansiktet så de gäller ju att passa på å gasa så länge man ”får” 😉

-= enough is enough =-

simo
                  Deltagare

Så länge det bara kostar 300 att ha skylten bakofram, allstå med den svarta sidan framåt så ser jag inte problemet 😉

/U

LegacyLarsa
                    Keymaster

Så länge det bara kostar 300 att ha skylten bakofram, allstå med den svarta sidan framåt så ser jag inte problemet ;)/U

Håller med! Dock så kör jag med 400:- varianten, dvs utan skylt. Dock har det pratas atthöja denna men inte hört något..

/Lars

Nyman
                      Deltagare

De går säkert å klara sig undan billigare med en bar undanflykt också.. å de borde ju va lättare att hitta på en sådan om man kör utan skylt än med en svart 😉

Blackie
                        Deltagare

Vad e bötern om man har regskylten i framrutan, ? Eller är det helt lagligt ?

För bara ta bort den när man ser fartkamera skyltarna ju ..

simo
                          Deltagare

Vad e bötern om man har regskylten i framrutan, ? Eller är det helt lagligt ?För bara ta bort den när man ser fartkamera skyltarna ju ..

400 samma som att inte ha ngn alls

/U

alrik
                            Deltagare

Dom fungerar.

117km/h på 90-väg åkte kompisen mellan västerås och sala. Kameran vid Ansta (där min fd. impreza bor 😉 )fungerar iaf.

En kollega på jobbet blev fotad mellan Strängnäs och Enköping, 84km/h på 70-väg med långtradare.

En annan kollega lyckades bli fångad på bild 2 ggr inom loppet av 1,5v på samma kamera. Fick 2500kr i böter vid varje tillfälle.

/ Mikael – som alrig har blivit fotad eller stoppad av polisen med personbil

Nyman
                              Deltagare

Har du aldrig blivit stoppad eller har du aldrig åkt dit för fortkörning?
                                Jag blir fan invinkad var å varannan vecka för alko kontroll körkortskontroll etc…

-= enough is enough =-

Blackie
                                Deltagare

Dom vill bara ta sig en titt på bilen säkerligen }(

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.