SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Konstigt kopplingsproblem STI Type R

• Detta ämne har 2 svar, 1,354 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av roadtip85.
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    roadtip85
    Keymaster

Hej!
      Jag har fått ett konstigt kopplingsproblem efter att bilen stått stilla utomhus i ca 2-3 veckor… Det går inte att koppla alls!
      Jag gick ut för att äntligen få köra bilen igen och starta motorn utan problem, men sen när jag skulle lägga i växel så gick det inte..:( Jag stängde av bilen, rulla den lite fram och tillbaka och lyckades då få i växel. Försökte sedan starta med växel i och kopplingen nertryckt men då åkte den framåt precis som om jag inte tryckt ner kopplingen..
      Jag har FMIC så jag ser hur ”kopplingsarmen” rör sig på växellådan. Kan det vara så att tryckplattan kärvat ihop med lamellerna på nåt sett?
      Bilen är en V5 STI Type R med en Exedy organisk koppling…

Mycket tacksam för svar eller ideér!
      //Anders

Palm
      Deltagare

Har den stått ute så kanske den kan ha fastnat, typ rostat fast fast de känns som knepigt efter så kort tid. Hade du motortvättat innan du ställde bilen eller något?

Har den nu rostat fast så lägg i hög växel ner med kopplingen och dra på starten. Brukar funka på gammla traktorer så de går nog på en subaru med 😀

roadtip85
        Keymaster

Det släppte till slut när jag juckade lite med starten..:)
          Nu borda man väl öppna upp och kolla så allt ser bra ut.

//Anders

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.