SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Konstigt Ljud

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    FonzY
    Deltagare

Tjenare har en impreza gt 99
      Nu till problemet när man kör i ca 40kmh hörs en tyst ”fläkt ljud” sen när man ökar farten ökar även ljudet, jag tycker det låter som ett fläkt ljud, det låter även om man lägger i friläge och fortsätter rulla, och det spelar ingen roll om man har kopplingen inne.
      Jag tycker det låter som att det kommer ifrån ratten, altså under eller i mitt konsollen!

Någon som har en aning av vad detta störade ljud kan vara?

MVh Daniel x(

FonzY
      Deltagare

Bytte även generator rem idag, den var sprucken trodde ljudet kunde komma därifrån men ljudet kvarstår!

Ingen som kan ha några idér om vad som är fel?
        MVh

challe
        Deltagare

Är du säker på att det inte är transmissionsljud (stavning?) som låter eftersom det verkar komma oavsett om du har en växel i eller inte

FonzY
          Deltagare

Ja jag vet ju inte vart det kommer ifrån, men alla växlar funkar hur fint som helst och inga problem med det, sedan finns det olja i lådan. Men ljudet är ganska högt, jag tycker det låter som en fläkt men har rivit ner alla paneler och konstaterat att det inte kommer ifrån kupéfläkten.

kamikaze
            Deltagare

Det kanske kan va något me hjullagren eftersom ljudet inte försvinner om du frikopplar.

FonzY
              Deltagare

okej men är det såhär, om det är fel på lådan, brukar ljudet försvinna om man frikopplar eller lägger i friläget och bara rullar?

kamikaze
                Deltagare

Rent teoretiskt så borde det va så som du säger men jag har aldrig tatt isär en kokarlåda så jag vet inte, det finns ju utgående axlar från lådan som snurrar även om det inte är någon växel i.

Du kanske ska låta en erfaren person (bilmeck t,ex) köra bilen en sväng och se va du får för svar där

FonzY
                  Deltagare

Okej, jag får kolla upp om det kan vara hjullager som kan göra oljudet när jag får tillgång till lyft. Ingen annan som kan ha några förslag?

specialized
                    Deltagare

Det är inte turbon som spoolar och viner lite då ?
                      Har du trasig inloppsslang till turbon brukar detta ljudet höras väldigt tydigt..

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

FonzY
                      Deltagare

hmm okej, då borde det inte låda när inte turbon laddar eller hur?

challe
                        Deltagare

Det är skitsvårt att gissa så här över nätet på ett sånt här typ av problem, eftersom man inte själv kan höra vad det är för typ av ljud som du beskriver.
                          Så det bästa är nog att göra som brorsan sa och låta en bilmek lyssna på ljudet.

Lycka till 🙂

FonzY
                          Deltagare

jo okej, jag tänkte bara om någon hade vart med om samma typ av problem, eftersom det är många som har vinade och konstiga ojud, mitt ljud kan vara vinade eller typ av fläkt ljud, det hörs iaf som om det är en fläkt som snurrar!

specialized
                            Deltagare

hmm okej, då borde det inte låda när inte turbon laddar eller hur?

Precis 🙂 Men vinandet brukar höras som mest när turbon spoolar upp kring 3000 rpm..
                              Men det varierar från turbo till turbo, vad du har för luftfilter, om du kör avsnorklat osv osv.. 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                              ———————————-
                              SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

FonzY
                              Deltagare

Kör öppet filter på den bara

FonzY
                                Deltagare

Och om det är en slang till turbon, borde inte bilen gå dåligt och inte ladda som den ska?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.