SSC Allmänt snack Allmänt småprat Konstruktiv kritik av IT muppar ang. hemsida – mitt nya jobb

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Plogen
    Deltagare

Jag har gjort en helomvändning gällande min karriär som akademiker/nationalekonom och valt att bli egen företagare.

Nu har vi, 2 månader efter idén ploppade upp i mitt huvud fått fram resultatet. I måndags öppnade http://www.alltsomglittrar.se vår (jag och min it-mupp kompis) nya webbutik.

Eftersom jag vet att många här (när Imprezaklubben bildades var det jag och en kille till som inte jobbade med IT) som är ITproffs.

Kom gärna med konstruktiv kritik och berätta också gärna för alla tjejer ni känner om hemsidan 🙂

mvh

/Johan

Niklas
      Deltagare

Färgkombinationen med turkos, rosa och brun klickade inte för mig. Hade valt en mörkare turkos istället för brun. Hade valt en mörkare rosa eller ljusare turkos.

Rubriksknapparnas texter är lite för tunna (kör på fet/bold istället) och tecknen för nära varandra, längst ner är det svårt att se.

Annars ser det bra ut. Kanske dra på lite mer Unsharp Mask (mer kontrast) på den stora rosa bakgrundsbilden.

Annars var det tufft. 🙂

Strat
        Deltagare

Jasså det var det det blev 🙂

Håller med Alien om texterna. Sen skulle intrycket höjas med proffsigare bilder av produkterna, i bra ljus, och framförallt bättre kantutjämning mot bakgrunden på skärmen.

Färgerna funkar tycker jag.

Får önska lycka till! 🙂

Patrik.L
          Deltagare

”Alla har väl nån gång vart med om hur pinsamt och trist det är när en kompis haft samma topp, skor eller halsband.” min första reaktion va att ni mena att kompisen hade köpt en topp tex och haft den flera gånger 😀 men sen förstod jag att det inte va så ni mena… är väl bara jag som är dum!

Håller med alien om färgerna!

annars bra

syke
            Blockerad

På ’Om oss’-sidan hittade jag följande fel (saknas ett ord?):

”För att Du ska ensam om Ditt smycke.”

I övrigt håller jag med alien och strat, produktbilderna är dåliga, man har svårt att se vad det är för prylar. Typsnitten är på tok för svårlästa på de flesta ställen.

Färgerna kan jag förstå (ursäkta uttrycket, men det är fjortisfärger, helrätt). Det bruna går fetbort. Designen lämnar lite att önska, personligen tycker jag inte den ser proffsig eller riktigt genomarbetad ut. Pratbubblan t.ex. skulle nog kunna filas till lite genom att göra den rund, ta bort den rosa skuggan på texten och välja lite tydligare typsnitt. Och bort med många av ”fadningarna” av färger. 🙂

Ett plus i kanten för att den validerar enligt html-standarden (även om css + xhtml vore att föredra).

Edit: Ytterligare ett plus i kanten är kompabiliteten. Jag testade den i Win IE, Firefox, Opera, Mac IE och Safari, och den såg likadan ut i alla (men det visste ni säkert redan).

Plogen
              Deltagare

Färgkombinationen med turkos, rosa och brun klickade inte för mig. Hade valt en mörkare turkos istället för brun. Hade valt en mörkare rosa eller ljusare turkos.Rubriksknapparnas texter är lite för tunna (kör på fet/bold istället) och tecknen för nära varandra, längst ner är det svårt att se.Annars ser det bra ut. Kanske dra på lite mer Unsharp Mask (mer kontrast) på den stora rosa bakgrundsbilden.Annars var det tufft. 🙂

Tack för all kritik, positiv som negativ 🙂

Ang. färgkombinationen så är den gjord för att lätt gå att byta ut. Men vi är ganska nöjda med den. Om vi ser till vilken målgrupp alltsmoglittrar vänder sig till. Får göra en version i 74f blå till dig 🙂 🙂

Angående typsnittet på hemsidan så är det en smaksak, tycker jag. Men är det verkligen svårläst? Jag sitter på en bärbar med miniskär och ser alldeles utmärkt.

Den rosa bakgrundsbilden, är det den som är på förstasidan du menar då?

/J

Plogen
                Deltagare

Jasså det var det det blev :)Håller med Alien om texterna. Sen skulle intrycket höjas med proffsigare bilder av produkterna, i bra ljus, och framförallt bättre kantutjämning mot bakgrunden på skärmen.Färgerna funkar tycker jag.Får önska lycka till! 🙂

Produktbilderna vet vi om. Vi jobbar på det. På en skala 1-10 hur dåliga är dom? Hur fixar man bättre kantutjämning? Vi har ju fått frilägga alla bilder…

Tack!

/J

Plogen
                  Deltagare

På ’Om oss’-sidan hittade jag följande fel (saknas ett ord?):”För att Du ska ensam om Ditt smycke.”I övrigt håller jag med alien och strat, produktbilderna är dåliga, man har svårt att se vad det är för prylar. Typsnitten är på tok för svårlästa på de flesta ställen.Färgerna kan jag förstå (ursäkta uttrycket, men det är fjortisfärger, helrätt). Det bruna går fetbort. Designen lämnar lite att önska, personligen tycker jag inte den ser proffsig eller riktigt genomarbetad ut.

Pratbubblan t.ex. skulle nog kunna filas till lite genom att göra den rund, ta bort den rosa skuggan på texten och välja lite tydligare typsnitt. Och bort med många av ”fadningarna” av färger. :)Ett plus i kanten för att den validerar enligt html-standarden (även om css + xhtml vore att föredra).Edit: Ytterligare ett plus i kanten är kompabiliteten. Jag testade den i Win IE, Firefox, Opera, Mac IE och Safari, och den såg likadan ut i alla (men det visste ni säkert redan).

Tja!

Angående desigenen så är jag jätteintresserad av vilka delar som inte ser proffsiga ut. Pratbubblan är en mycket yillfällig lösning och ska göras om. Det beror på att designkillen har semester och inte kommer tillbaks förrän måndag.

Vilka fadningar? Menar du de gula fälten? Något bra förslag vad man kan ha istället. 🙂 :+

Som sagt en del saker som ska ändras så fort designkille kommer tillbaka. Kom gärna med fler missar eller design imperfektioner.

Hittils:

– Halkassa produktbilder? Förslag på enkla åtgärder mottages (utan omtagning av bilder)

– Vissa designmissar, som pratbubblan, Fadningar i gult? fler?

– Smalt typsnitt. Jag tycker personligen att det är snyggt och fullt läsbart. Ska kollas nogrannare.

– Den bruna bakgrunden, förslag på färg?
                    Fler saker?

Tack för hjälpen hitills!

syke
                    Blockerad

Tja!Angående desigenen så är jag jätteintresserad av vilka delar som inte ser proffsiga ut.

Det är mest helheten som gör att det inte ser proffsigt ut.

Pratbubblan är en mycket yillfällig lösning och ska göras om. Det beror på att designkillen har semester och inte kommer tillbaks förrän måndag.

Säg åt honom att avbryta semestern 😉

Vilka fadningar? Menar du de gula fälten? Något bra förslag vad man kan ha istället. 🙂 :+

Jag menar övergångarna från gult till vitt, som finns i t.ex. pratbubblan.

Sen ang. typsnitten. Om man tittar längst ner där det står ”Din Shoppingbag” så sitter bokstäverna så tätt så det ser ut som det står ”DIN SHOPPNGBAG”. Jag tycker det ser väldigt grötigt och ”oluftigt” ut när bokstäverna står så tätt.

Manor
                      Deltagare

…är det inte lite fjolligt att sälja smycken Plog-Johan :P, skulle det inte vara roligare att sälja Subaruprylar istället :D.

Lycka till med nya firman.

mvh Mats N

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.