› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kontroll av luftmassemätaren?
- Detta ämne har 10 svar, 1,678 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
rickey.
-
FörfattareInlägg
-
1 november, 2007 kl. 11:35 #3935
rickey
DeltagareMin bil går lite ojämt när man kör eller om man sitter still och håller gasen på ett speciellt varvtal.
Har haft en öppen dumpventil några månader, men orginal är återmonterad nu. Bilen är helt orginal i övrigt, inga trimm endast 3″.
Kan man kontrollera lmm på något sätt för att se om den är trasig eller funktionell?
Tacksam för svar.
(Co halten var lite för hög på besiktningen idag också)
2 november, 2007 kl. 14:45 #62614camino cielo
DeltagareDu kan enkelt rengora lmm’en, CRC tillverkar en sadan, vanlig brake cleaner lar vara aningen for stark och kan angripa sensorn.
2 november, 2007 kl. 19:28 #62610specialized
DeltagareAtt rengöra LMM lär ju inte hjälpa om den är paj 😉
Om du är lite haj, så kollar du denna sida :
http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htm
Där står det hur du kan läsa av felkoder helt själv.
Är du inte haj, så åker du förbi Subaruaffär`n på måndag och ber dem kolla felkoder med Select Monitor eller Delta Dash.
Felsökningen kostar 300 (i värsta fall) ;). Lmm:en kostar 1540 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉2 november, 2007 kl. 20:05 #62616rickey
DeltagareFelsökningen kostar 700:- i Halmstad, jag ringde och frågade. Men jag har faktiskt redan kollat upp felkoden själv från den sidan där och det visade sig vara lmm som spökade så jag har beställt en ny orginal.
*håller tummarna*
2 november, 2007 kl. 20:13 #62611specialized
DeltagareFelsökningen kostar 700:- i Halmstad, jag ringde och frågade. Men jag har faktiskt redan kollat upp felkoden själv från den sidan där och det visade sig vara lmm som spökade så jag har beställt en ny orginal.*håller tummarna*
Lysande !! Onödigt bra som jag brukar säga 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉3 november, 2007 kl. 20:00 #62615camino cielo
DeltagareAtt rengöra LMM lär ju inte hjälpa om den är paj ;)Om du är lite haj, så kollar du denna sida :http://www.saxonfields.freeserve.co.uk/Scooby%20Page/ECU%20Diag%20Page.htmDär står det hur du kan läsa av felkoder helt själv.Är du inte haj, så åker du förbi Subaruaffär`n på måndag och ber dem kolla felkoder med Select Monitor eller Delta Dash.Felsökningen kostar 300 (i värsta fall) ;). Lmm:en kostar 1540 :)Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉
Det var ingen som sa att den var paj, en burk rengoringssprej kostar kanske 40:-, en ny lmm 1540:- , hmmmmmmmm, vad gor man forst…..??
3 november, 2007 kl. 22:20 #62617rickey
DeltagareHehe, ja man vet ju aldrig!
Min morbeoe aom jobbar på serviceavdelningen hos Saab sa att om man har öppen dumpventil så är det oftast lmm som pajar för att det blir en så stor påfrestning när dumpventilen släpper ut luften.
Jag hittade dock felet efter att ha läst av felkoden från bilen och den klagade på att den fick fel signaler från lambdasonden så en ny sådan är beställd.(Bilen har gått lite ojämt på sistone också.)
Funkar inte detta så ska jag ta en titt på luftmassemätaren!
4 november, 2007 kl. 15:50 #62612specialized
DeltagareMen jag har faktiskt redan kollat upp felkoden själv från den sidan där och det visade sig vara lmm som spökade så jag har beställt en ny orginal.*håller tummarna*
Jag hittade dock felet efter att ha läst av felkoden från bilen och den klagade på att den fick fel signaler från lambdasonden så en ny sådan är beställd.(Bilen har gått lite ojämt på sistone också.)Funkar inte detta så ska jag ta en titt på luftmassemätaren!
Hur ska du har det ? 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉5 november, 2007 kl. 11:29 #62618rickey
DeltagareHittade som sagt felet på bilen, det var lambdasonden och antagligen inte luftmassemätaren så vi kom lite utanför ämnet egentligen. 😉
6 november, 2007 kl. 06:56 #62613elver
DeltagareJag fick nyligen en CEL, felkod lambdasensor. Försökte beställa en ny, men min SuperSubaruVerkstad (Bil & maskinservice) insisterade på en rullande avläsning för att se säkert vad som var fel.
Naturligtvis – LMM. Tydligen kan en spökande sådan trigga lambdafelkoden.
Tore hade förstås redan en ny LMM i fickan, så jag åkte hem (via Biltema å köpte bits) bytte och voilá 🙂Edit: Mats N har alltid rätt, hann bara inte posta här :+
6 november, 2007 kl. 19:07 #62619rickey
DeltagareJag bytte precis lambdasonden och min bil blev som ny! Ingen ojämn gång, inga baktändningar, inget plöddrande avgasljud och inga ryckningar när man gasar längre! *underbart*
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.