› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Konvertering till 6vxl låda
- Detta ämne har 31 svar, 3,008 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 6 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2012 kl. 06:21 #28055
goffemannen
DeltagareHejsan. jag vet att det skrivits om det innan men har inte tid att söka som en tok just nu.
Så ni som vet, exakt vilka delar behöver jag från en STI -06a(svensksåld bil) om ja vill montera växellådan i min STI Type R v5 -99??
11 april, 2012 kl. 08:51 #240819Nikke McRae
DeltagareVäxellåda, växellänkage, kardan, bakdiff R180, drivaxlar bak, hubb/spindlar bak. Kanske har du redan R180-diff, isåfall behöver du nog inte drivaxlar och spindlar, men bakdiffen måste du ta från samma bil så att utväxlingen passar mot lådan.
Om du ändå är igång så kan man även byta svänghjul, startmotor och montera en koppling för 6 växlad, men annars kan man behålla 5 växlade kopplingen.11 april, 2012 kl. 09:04 #240832goffemannen
Deltagarejag har R180 diff iom ja har en type r.
Hur är det med drivaxlar fram??? Ja vet att de inte är likadana som ja har nu iaf. Det är annorlunda vid lådan. På min låda ja har nu är splinsen utvändiga och på denna 6vxl lådan så är de invändiga. Kanske räcker att byta inre knuten eller hur gör man?.
Startmotor,svänghjul och koppling behåller jag om ja inte behöver byta. Kopplingen ja har nu har inte rullat långt.
11 april, 2012 kl. 09:13 #240833goffemannen
Deltagare…
11 april, 2012 kl. 09:34 #240834goffemannen
DeltagareMen du lär få byta till newage R180 bakdiff för din R180 diff har 4.444 utväxling och vad jag vet har ingen newage det. Ang lådan går det väl att bygga om lådan så man får utvändiga splines, tror jag sett nån som gjort det (kan rent av vara nikke mcrae?! :))
Jo det vet ja. men tänkte på hubbar och drivaxlar bak =).
Men hur bygger man om det då? Ja har aldrig delat på en växellåda =). Hittade en säljes tråd där kvarnis sålde en låda som va ombyggd på så vis, så får ta å fråga honom kanske.
Om ja bygger om lådan så behöver jag då bara följande??
växellåda ( sitter spakställ på lådan )
kardan
bakdiff
växellådsfästeVad är ett rimligt pris för dessa delarna??
11 april, 2012 kl. 14:50 #240827Fricke.w
DeltagareGilarski håller vell just på med detta i sin tråd, fråga han, men han byter vell allt i och för sig?
11 april, 2012 kl. 16:12 #240820Nikke McRae
DeltagareVad jag vet har väl inga STI drivaxlar som går in i växellådan. Du saknar nog helt enkelt stubbarna. Om man t.ex. struntar i sprinten så kan man rycka ur drivaxlarna med stubbarna.
STI lådor fram till 2004 så passar GC8 drivaxlarna på de stubbar som sitter.
STI lådor efter 2005 har lite grövre stubbar, så då måste man byta stubbar och packboxarna för att de ska passa dina axlar.Min låda kom från en 05a, så jag fick byta mina packboxar och trycka i stubbar från STI 2004.
Packbox vänster: http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6385&cat=96&sub=183&sec=349&var=32&dc=y&gen=&searchKey=
Packbox höger: http://www.importcarparts.co.uk/parts_info.asp?id=6384&cat=96&sub=183&sec=349&var=32&dc=y&gen=&searchKey=

Packboxarna går att byta utan att dela lådan, om man är försiktig. Med ett rundat verktyg bänder man försiktigt ut dem. Och trycker sedan in den nya så att den ligger slätt med kanten.
Stubbarna ska ha en låsring på sig som klickar fast i ett spår inne i lådan.Lådor inkl kardan och diff från England ligger på 25000-30000 beroende på om de har DCCD eller ej.
Om du gillar din tätstegade STI låda i Type R’en så skulle jag satsa på en JDM låda. Mer tätstegad ända upp till 6’an, varvar mer än en STI men något lägre än STI type R.11 april, 2012 kl. 17:03 #240835goffemannen
DeltagareHär har du bild på drivaxel och växellåda. Där ser du att det inte sitter nån stubb på lådan.

Som det ser ut så ska det inte vara några stubbar på denna lådan. Men vet nån om det går det köpa stubbar å sätta dit så ja får dit mina drivaxlar?
Såhär ser ju en drivaxel till en GT ut.

Hur mycket varvar en JDM STI i säg 100km/h och hur mkt varvar en euro STI i samma hastighet? Jag vill ju gärna ha ner varvet en del när man ligger på motorvägen. Min Type R varvar ju 3300varv eller nånting i 100km/h.
11 april, 2012 kl. 18:25 #240821Nikke McRae
DeltagareNu börjar det klarna en del. Det är STI efter 2004 som drivaxeln går in i lådan, istället för stubbar. Min låda saknade också stubbarna.
Det du behöver är det jag länkar till i min förra post.Enligt någon tabell jag har så ska min varva runt 3000 vid 100 och en vanlig STI 2700.
11 april, 2012 kl. 18:33 #240836goffemannen
DeltagareOkej. Då är de ju inte så mkt jobb då :).
Får nog bli att handla :). Om de nu räcker med låda,kardanaxel, bakdiff och växellådsfästet(ingen balk bara fäste).
Tror det blir bra även om den inte är lika tätstegad som jdm lådan. Den är nog tillräckligt tätstegad ändå. Å gå från ca3300rpm vid 100km/h till 3000rpm är inte så stor skillnad. Bättre å få ner till 2700rpm då ju 🙂
/ David J – Superior Media
11 april, 2012 kl. 18:49 #240822Nikke McRae
DeltagareJapp, växellådsfästet till STI’n passar i balken på GC8an.
11 april, 2012 kl. 18:51 #240837goffemannen
DeltagareOk. Gutt. Då ska vi kolla närmare på det imorn när de gäller pris på grejorna :).
Tack alla för hjälpen.Nån som vet viktskillnaden på lådorna?
11 april, 2012 kl. 19:24 #240825Mumin
DeltagareKan rekomendera att istället för att bända ut packboxen kan du ju skruva loss låsning, sitter med en 12mm och den tandade söta saken. sen kan du skruva loss hela hylsan med packboxen i och banka ut den med hylsa eller pressa.. bytte på min GT och var kanon lätt när man hade hela hylsan med packbox att byta 😀 Så slipper du bända med spätt och i värsta fall skada något.
11 april, 2012 kl. 19:27 #240838goffemannen
DeltagareTack för tipset 🙂
11 april, 2012 kl. 19:53 #240823Nikke McRae
DeltagareKan rekomendera att istället för att bända ut packboxen kan du ju skruva loss låsning, sitter med en 12mm och den tandade söta saken. sen kan du skruva loss hela hylsan med packboxen i och banka ut den med hylsa eller pressa.. bytte på min GT och var kanon lätt när man hade hela hylsan med packbox att byta 😀 Så slipper du bända med spätt och i värsta fall skada något.
Försökte lossa den på min, går väl åt lite särskilda verktyg?
Man bör väl markera upp hur hårt den var dragen också, har inte den något med förspänningen av diffen att göra? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.