SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Konvertering till 6vxl låda

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    goffemannen
    Deltagare

6 växlad är väl runt 30kg tyngre än 5 växlad vad jag vet.. =)

inte så farligt då ju…

sti_2006
      Deltagare

Jag har växellåda,spaksställ,diff och kardanaxel från en 2006 STI på 6200mil om du är intresserad.

Pris 25000:-

goffemannen
        Deltagare

Tack, men jag har redan hittat de jag behöver. bra pris annars.

/ David J – Superior Media

Mumin
          Deltagare

Försökte lossa den på min, går väl åt lite särskilda verktyg?
            Man bör väl markera upp hur hårt den var dragen också, har inte den något med förspänningen av diffen att göra?

Special verktyget var ett lite skaft med pluppar på som fördelar kraften på flänsen.. går ju att göra eget eller ta något annat som passar 😀 sen är det ju bara att märk upp med penna innan du tar bort skiten och sätt tillbaka så nära markering du kan så har du ju samma moment osv 🙂

goffemannen
            Deltagare

Funderat som fan på om ja ska köpa lådan eller inte. Det tillkommer ju ca 2000kr för bygga om lådan så orginal drivaxlar fram passar. Sen kostar väl styrningen till dccd’n minst lika mkt.

För samma pris som allt detta skulle kosta kan ja få en uppsättning skyssta coilovers som t.ex Tein Mono Flex och EDFC till det. Eller AST Sportline II. Å nya coils behövs då nuvarande inte står upp till mins krav.

Lådan är inget ja måste ha eller tänkt köpa på länge. Inte förens ja tänk komma upp på 400-450hk. Men funderat på effekt också. Ca 370hk skulle räcka gått å väl. Borde inte min låda hålla för det?? Ja kör inga 201 eller 402m.

Turbovin
              Deltagare

Låda och motorproblem kommer ju lite grann hand i hand på våra bilar. Så budgetera för minst 60k när du kommer upp till sisådär 370 hk+.

Christian S
                Deltagare

Sen kostar väl styrningen till dccd’n minst lika mkt.

varför det, du har ju DCCD i din idag? då är det ju bara att smacka dit kontakstycket som sitter på lådan idag. passade alldeles utmärkt på min iallafall när vi konverterade min till 6 pet nu i vintras, har iof inte haft igång bilen och kollat att det funkar att styra nya lådan med orginalstyrningen men skulle bli förvånad om det inte gör det.

goffemannen
                  Deltagare

Okej. Så ca 30 till motorn då?

Aha ja de kanske funkar. Någon som kan styrka detta?

Sen är det kanske dumt att inte slå till nu. Ja kommer ju få det till riktigt bra pris.

Nån som vill köpa en 5vxl dccd låda?

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=633582#post633582

Gyver
                    Deltagare

Okej. Så ca 30 till motorn då?

Aha ja de kanske funkar. Någon som kan styrka detta?

Sen är det kanske dumt att inte slå till nu. Ja kommer ju få det till riktigt bra pris.

Nån som vill köpa en 5vxl dccd låda?

http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=633582#post633582

Skall du ha 400-450hk, förövrigt exakt samma effektområde som jag bygger för i nuläget. Så räcker bara 30k till shortblocket. Kanske att du får med arp-bultar och bättre topplockspackningar för den summan. Men lite tveksamt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

goffemannen
                      Deltagare

okej. aja skitsamma. det kommer väl hamna på minst 370-380hk iaf. Borde väl vara rätt så driftsäkert eller?

Gyver
                        Deltagare

okej. aja skitsamma. det kommer väl hamna på minst 370-380hk iaf. Borde väl vara rätt så driftsäkert eller?

Ja lådan lär må bättre om det är 5-växlat. Du har ty754-lådan och gränsen går någonstans där för motsvarande momentkurva där det pajjar vid hårda starter osv.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

goffemannen
                          Deltagare

Hårda starter gör jag ju typ aldrig för att skona lådan. Men det blir nog 6vxl.

Coilovers får vänta lite 🙂

goffemannen
                            Deltagare

det är lamelldiff på en 2006 sti va?

Fricke.w
                              Deltagare

Ska vara de i bakre diffen ja 🙂

goffemannen
                                Deltagare

Låter kanon =)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.