› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Konvertering till 6vxl låda
- Detta ämne har 31 svar, 3,008 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 4 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2012 kl. 19:54 #240839
goffemannen
Deltagare6 växlad är väl runt 30kg tyngre än 5 växlad vad jag vet.. =)
inte så farligt då ju…
12 april, 2012 kl. 06:54 #240849sti_2006
DeltagareJag har växellåda,spaksställ,diff och kardanaxel från en 2006 STI på 6200mil om du är intresserad.
Pris 25000:-
12 april, 2012 kl. 07:06 #240840goffemannen
DeltagareTack, men jag har redan hittat de jag behöver. bra pris annars.
/ David J – Superior Media
12 april, 2012 kl. 17:48 #240826Mumin
DeltagareFörsökte lossa den på min, går väl åt lite särskilda verktyg?
Man bör väl markera upp hur hårt den var dragen också, har inte den något med förspänningen av diffen att göra?Special verktyget var ett lite skaft med pluppar på som fördelar kraften på flänsen.. går ju att göra eget eller ta något annat som passar 😀 sen är det ju bara att märk upp med penna innan du tar bort skiten och sätt tillbaka så nära markering du kan så har du ju samma moment osv 🙂
15 april, 2012 kl. 21:10 #240831goffemannen
DeltagareFunderat som fan på om ja ska köpa lådan eller inte. Det tillkommer ju ca 2000kr för bygga om lådan så orginal drivaxlar fram passar. Sen kostar väl styrningen till dccd’n minst lika mkt.
För samma pris som allt detta skulle kosta kan ja få en uppsättning skyssta coilovers som t.ex Tein Mono Flex och EDFC till det. Eller AST Sportline II. Å nya coils behövs då nuvarande inte står upp till mins krav.
Lådan är inget ja måste ha eller tänkt köpa på länge. Inte förens ja tänk komma upp på 400-450hk. Men funderat på effekt också. Ca 370hk skulle räcka gått å väl. Borde inte min låda hålla för det?? Ja kör inga 201 eller 402m.
/ David J – Superior Media
15 april, 2012 kl. 23:05 #240824Turbovin
DeltagareLåda och motorproblem kommer ju lite grann hand i hand på våra bilar. Så budgetera för minst 60k när du kommer upp till sisådär 370 hk+.
16 april, 2012 kl. 03:36 #240829Christian S
DeltagareSen kostar väl styrningen till dccd’n minst lika mkt.
varför det, du har ju DCCD i din idag? då är det ju bara att smacka dit kontakstycket som sitter på lådan idag. passade alldeles utmärkt på min iallafall när vi konverterade min till 6 pet nu i vintras, har iof inte haft igång bilen och kollat att det funkar att styra nya lådan med orginalstyrningen men skulle bli förvånad om det inte gör det.
16 april, 2012 kl. 04:02 #240841goffemannen
DeltagareOkej. Så ca 30 till motorn då?
Aha ja de kanske funkar. Någon som kan styrka detta?
Sen är det kanske dumt att inte slå till nu. Ja kommer ju få det till riktigt bra pris.
Nån som vill köpa en 5vxl dccd låda?
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=633582#post633582
/ David J – Superior Media
16 april, 2012 kl. 07:32 #240847Gyver
DeltagareOkej. Så ca 30 till motorn då?
Aha ja de kanske funkar. Någon som kan styrka detta?
Sen är det kanske dumt att inte slå till nu. Ja kommer ju få det till riktigt bra pris.
Nån som vill köpa en 5vxl dccd låda?
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=633582#post633582
/ David J – Superior Media
Skall du ha 400-450hk, förövrigt exakt samma effektområde som jag bygger för i nuläget. Så räcker bara 30k till shortblocket. Kanske att du får med arp-bultar och bättre topplockspackningar för den summan. Men lite tveksamt.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
16 april, 2012 kl. 07:44 #240842goffemannen
Deltagareokej. aja skitsamma. det kommer väl hamna på minst 370-380hk iaf. Borde väl vara rätt så driftsäkert eller?
16 april, 2012 kl. 08:01 #240848Gyver
Deltagareokej. aja skitsamma. det kommer väl hamna på minst 370-380hk iaf. Borde väl vara rätt så driftsäkert eller?
Ja lådan lär må bättre om det är 5-växlat. Du har ty754-lådan och gränsen går någonstans där för motsvarande momentkurva där det pajjar vid hårda starter osv.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
16 april, 2012 kl. 08:17 #240843goffemannen
DeltagareHårda starter gör jag ju typ aldrig för att skona lådan. Men det blir nog 6vxl.
Coilovers får vänta lite 🙂
/ David J – Superior Media
19 april, 2012 kl. 05:03 #240844goffemannen
Deltagaredet är lamelldiff på en 2006 sti va?
19 april, 2012 kl. 08:33 #240828Fricke.w
DeltagareSka vara de i bakre diffen ja 🙂
19 april, 2012 kl. 09:25 #240845goffemannen
DeltagareLåter kanon =)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.