SSC Allmänt snack Allmänt småprat köp av impreza gt. 99-00

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23925
    esa
    Deltagare

      har sökt på köpråd. och läst igenom det mesta.. 90% av trådarna säger dock att man ska söka på just ”köpråd”. =)

      Och då till den vanliga frågan.. vad ska man kolla efter, när man är och provkör? koppling och växellåda har jag förståt. rost på skärmar bak, även runt takluckan(?).

      Vill hellst ha en orginal men allt roligare med lite mer drag. Hur mycket trimm är okey innan jag behöver börja oroa mig för att saker ska börja gå sönder.
      Dom flesta som finns till salu har öppet luftfilter, annat avgassystem, dumpventil mm.

      Skillnaden mellan 99 o 00 har jag förstår är lackade handtag+speglar. nåt mer?

      de jag har kollat in just nu är.
      http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_Impreza_2_0_GT__Svensksald_28961506.htm?ca=14&w=3
      http://www.blocket.se/uppsala/Impreza_GT_28663839.htm?ca=14&w=3
      http://www.blocket.se/orebro/Subaru_Impreza_GT_28507609.htm?ca=14&w=3
      http://www.blocket.se/jonkoping/Subaru_Impreza_GT_28103011.htm?ca=14&w=3

      vilken av dessa skulle ni valt bara genom att kolla annonserna,
      den översta verkar orginal bortsett från luftfilter.
      den andra verkar vara mest gjort med. är detta okey eller behöver jag vara rädd för trasiga växellådar och allt annat.
      och dom 2 understa verkar hellt orginal.

      edit, har kollat runt efter bilarna på gorg för att se om det är gjort nåt som inte tas upp men inte hittat nåt.

      tack så länge.

      /esa

      #207880
      Erok
      Deltagare

        Dom 3 nedre har gått för långt om du frågar mig, nästan så att den översta oxå gjort det =/

        #207874
        Manor
        Deltagare

          Hej Esa, och välkommen till forumet.

          1999 eller 2000, är ungefär samma-lika och spelar inte så stor roll.

          Av de du länkade till så gillade jag spontant den första mest, men spelar inte färgen någon roll så var väl även nummer två av intresse. De övriga två fick jag ingen känsla för alls, och jag skulle inte ens vilja åka och kolla på dem.

          Jag gillar personligen silverfärgade mest, med vit och (rally)blå som god två och trea.

          Titta även bland Säljes – Bilar på detta forum. Då finns det även en liten möjlighet att följa upp vad det är för en filur som haft den ;).

          Prismässigt så verkar de ligga mellan 70.000 — 100.000:- och det allmänna skicket på bilen är betydligt viktigare att bara gå på än antalet mil. Många gånger hänger väl dessa dock ihop, men inte alltid. Det är åtminstone min uppfattning efter att ha kört min dryga 22000 mil utan egentliga bekymmer.

          Öppet luftfilter är inte positivt för LMM:en.
          Bytt avgassystem (speciellt om det är rostfritt) är dock positivt.
          Balla fälgar och bra däck är värt en del.
          Mappad kan så klart vara bra, men man får väl på samma gång misstänka att den är hårdare körd.

          Kanske kan jag fresta dig med min kombi. Jag har än en gång börjat titta mig om efter en ny (och större) bil…men jag är fortfarande i valet och kvalet :).

          #207876
          tendency
          Deltagare

            Erok: Varför skulle 13000mil vara för långt?

            Och då till den vanliga frågan.. vad ska man kolla efter, när man är och provkör? koppling och växellåda har jag förståt. rost på skärmar bak, även runt takluckan(?).

            För att citera mig själv ang rost: ”GT:n har väl OK rostskydd. Men som sagt, vid det här laget har det nog börjat komma krypandes. Speciellt utsatta ställen är först och främst det klassiska stället – skärmkanterna bak, och sedan bakre stötfångarfästen, och möjligtvis runt framruta, antenn och taklucka (öppna och kolla innanför) om det finns en sådan.”
            Kolla hur bilen är skött, om servicebok är ifylld, kvitton, besiktningspapper, ägarhistorik. Provkör och känn efter. Finns laddtrycksmätare, kolla så att laddtrycket ligger stabilt (ca 1,0bar original). För att se max laddtryck; kör på 3an, ligg på 2000rpm och stämpla fullt, vid ca 3000rpm har du svaret.

            Vill hellst ha en orginal men allt roligare med lite mer drag. Hur mycket trimm är okey innan jag behöver börja oroa mig för att saker ska börja gå sönder.
            Dom flesta som finns till salu har öppet luftfilter, annat avgassystem, dumpventil mm.

            Lätt trimmat med i princip enbart avgas bytt, så är det ingen fara för driftsäkerhet. Lådan t.ex ska väl klara 300+hk. Det viktiga är att saker görs rätt, att mappa (med t.ex EcuTek hos JRM i Sthlm eller Autotech i Thn) för utbytta delar är rekommenderat. Byter man avgas utan att mappa kan laddtrycket svaja för en del, men det kan åtgärdas genom att använda sig av en populär och beprövad snikmetod – att skruva dit en Dawes Device (sök för info).

            Skillnaden mellan 99 o 00 har jag förstår är lackade handtag+speglar. nåt mer?

            Även lackerade sidokjolar. Stolsvärme & ställbar intervalltorkare var standard på -00. Annars är de lika.

            de jag har kollat in just nu är.
            http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_Impreza_2_0_GT__Svensksald_28961506.htm?ca=14&w=3
            http://www.blocket.se/uppsala/Impreza_GT_28663839.htm?ca=14&w=3
            http://www.blocket.se/orebro/Subaru_Impreza_GT_28507609.htm?ca=14&w=3
            http://www.blocket.se/jonkoping/Subaru_Impreza_GT_28103011.htm?ca=14&w=3

            vilken av dessa skulle ni valt bara genom att kolla annonserna,
            den översta verkar orginal bortsett från luftfilter.
            den andra verkar vara mest gjort med. är detta okey eller behöver jag vara rädd för trasiga växellådar och allt annat.

            Rätt olika bilar… Men om du planerar att ha bilen en längre tid, så är väl bilen med lägst miltal mitt tips. Bara att slänga i original luftfilterburk (byta till öppet filter på en original bil känns rätt onödigt), så slipper du garanterat problem med farbror blå dessutom. Bara en sådan sak. Den trimmade är mappad hos ett seriöst företag, som har skruvat med många Imprezor.

            Edit: Såg att Manor hade nämnt LMM i samband med öppet luftfilter. Så jag kan ju länka till denna tråd: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=87117 🙂

            #207882
            esa
            Deltagare

              erok: hur menar du gått för långt? är bilen skrott efter 15.000? jag har mest hört att det skulle vara bra och hållbara bilar.? dessutom svårt att hitta några intressanta som gått under 12-13k

              manor: angående färgen så gillar jag den mörkblåa mer, annars ska det hellt klart vara rally-blåa. Jag är nog ändå mest intressarad av den sista då det verkar vara orginal i motor. alternativt den första.

              jag började faktiskt kolla på kombi modellen men ändra mig då sedanen(?) är snyggare.

              kan väll även tilläggas att bilen kommer mest användas som vanlig bruksbil, men som alltid med denna typ av bil som kommer det självklart att gasas.

              #207881
              Erok
              Deltagare

                Erok: Varför skulle 13000mil vara för långt?

                jag tycker bara personligen att det känns lite halvläskigt att köpa något som gått så långt när man vet hur det körs och alla behandlar inte bilen med ny olja etc etc men skadan e väl där redan efter 3 tusen mil av ”misskötsel”.. men som sagt så är det bara mitt tänkande om bilen =)

                Säkert 100% i motor å drivlina även fast den gått 13tusen men när man kan få en som gått under 10 för nästan samma pengar så känns det onödigt.

                #207883
                esa
                Deltagare

                  finns dock inte så många som gått under 10k.. jag hitta en när jag sökte 99-03 samt 50-120k och det var en wrx kombi 01 för 95k

                  #207875
                  Manor
                  Deltagare

                    jag började faktiskt kolla på kombi modellen men ändra mig då sedanen(?) är snyggare.

                    Nej, kombin är ju snyggare :cool:.
                    11.5 år, 22000 mil, en ägare, original i motor men mycket ”lull-lull” (plast, extramätare, stereo, fägar) och oljebyte gjort var 625 mil på auktoriserad verkstad med fullstämplad servicebok. Den är inte bättre än Oskar90:s, men definitivt en av de mest välvårdade exemplaren…skulle jag vilja hävda.
                    Hojta till om du vill ha mer information.

                    #207884
                    esa
                    Deltagare

                      då har jag kollat vidare lite.
                      http://www.blocket.se/uppsala/Impreza_GT_28663839.htm?ca=14&w=3
                      har mailat lite på den. det som sitter på är
                      ”Grenröret är ett kakumei gt spec och avgassystemet kommer från england. ”Race spec”(kommer inte ihåg namnet på företaget tyvärr..)
                      Katten är köpt hos tillbilen.se 100 cells sbf godkänd.
                      HKS SPF-filter, autobahn88 intercooler och slangar. bfg dumpventil.”

                      är detta bra grejjer? turbon ska ladda 1.3bar och 290-300hk /400nm
                      kommer resten av bilen, växellåda med mera hålla för detta?

                      sen har jag även tittat lite smått på denna. enda problemet är att den är röd.
                      http://www.blocket.se/vastmanland/Subaru_Impreza_GT__Ev_byte__28269897.htm?ca=14&w=3

                      vad menar dom med ”nerlackad” ?

                      hur vanligt är det med avtagbar dragkrok? skulle vara jävligt nice.
                      går det att få ditt på ett fint sätt på dom som inte har och vad kan det kosta? förstår att jag får registrerings besikta mm..

                      Och så är ju den stora feta vingen som inte sitter på dessa klart snyggare.
                      vad kan en sådan kosta ifall man skulle vilja ha det. sitter dom med samma fästen som vingen som sitter på?

                      #207878
                      alrik
                      Deltagare

                        Nerlackar = Kjolarna samt nedre plasten på bakkofångaren är lackade i samma (oftast) färg som bilen.

                        Dragkrok går att eftermontera, kostnad, 5-6k för kroken samt en reggbesiktning.

                        Större vinge brukar sitter i samma hål fast man brukar sätta dit några flera skruvar samt lite ”guckamucka” mellan vinge och baklucka.

                        #207879
                        Snofi
                        Deltagare

                          Hejsan

                          Du kan se om di gillar min som är ute för försäljning
                          http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=596859#post596859

                          Mvh Kristofer

                          #207885
                          Roppilu
                          Deltagare

                            köpte den från örebro med 17000 mil på mätarn , han jag köpte den av hade ägt den sen 2002. servad vad 700 mil. ruskigt nöjd med den här bilen känns inte att den gått sålångt , så mitt tips är att stirra dej inte blind på milen.

                            Mvh R

                            #207877
                            tendency
                            Deltagare

                              Grattis till bilen. Som vanligt suger en tråd utan bilder, så det vill vi se! 🙂

                              Host host, sidokjolarna var inte lackade på -00 😉

                              Oh, my bad.

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.