› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Köp av Impreza Gt årsmodell 99
- Detta ämne har 7 svar, 912 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år, 6 månader sedan av
Xenomorph.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2003 kl. 23:49 #6848
Xenomorph
DeltagareHej!
Jag ska åka och kolla på en Subaru Impreza Gt årsmodell 99(alt orginal,5500mil).
Jag undrar om någon kan ge lite tipps på vad man ska tänka på när man åker
och kollar på bilen?
Tack på förhand (-:MvH
Michael.F
23 maj, 2003 kl. 06:59 #82406skytiskapilen
DeltagareSjälvklart gör du en vanlig kontroll som du gör på vilken bil som helst. Om du inte är säker på vad, lämna in den till M-testcenter. Sen till några(troligen inte alla, andra får fylla på) specifika saker:
-Kamremmen ska bytas vid 10.000 mil eller 4 år. Den ska vara bytt på en 99á, eller bytas snarast, dra av 5000 pix på priset om det inte är gjort.
-Helst ska ägaren ha gjort olje- och filterbyte mellan ordinarie servicetillfällena. Full servicebok är en självklarhet…
-Kontrollera bromsskivor och belägg, de bör vara bytta på en 99á, annars behövs det när som helst.
-Bilen(turbon) ska alltid kylas ner någon minut när man kört, annars kan kylkanalerna i glädjesnurran täppas till av kokad olja. Låt ägaren köra dig en stund och be honom sen stanna och stänga av så får du se om han har vanan inne eller inte….
-Växellådan ska kännas fast och lite ”metallisk”.
-Kopplingen är lite klurig att kolla. Om den hugger lite vid uppsläpp så är det normalt. Däremot ska den inte slira om växeln ligger i. Kör på femman med full gas ca 3000 varv, stampa till på kopplingen som då ska fästa direkt, ha ett öga på varvräknaren.
-Kontrollera att regskyltsbelysningen bak funkar och att Bright-knappen ställer om turbotrycket.. 🙂Säkert glömt nåt, fyll på!
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –23 maj, 2003 kl. 07:07 #82407Mange
DeltagareTror du fick med det mesta.
/Mange
23 maj, 2003 kl. 08:33 #82410Xenomorph
DeltagareHej Andreas tackar för dina upplysningar ska kolla upp det då när jag åker och
kollar på bilen./Michael
24 maj, 2003 kl. 23:49 #82408Fyhr
Deltagarejag köpte rätt nyligen subba555’s bil, m-testet var sjukt värt.. kommer nog aldrig köpa en bil utan m-test igen alltså.
25 maj, 2003 kl. 00:50 #82411Xenomorph
Deltagarehmm kan tänka mig det hittade du ngt fel som du sedan sänkte priset med ?
25 maj, 2003 kl. 19:40 #82409Fyhr
Deltagarejo m-killen hittade en glappig styrled å att kopplingsvätskan skulle bytas (visste inte sånn fanns ens…) bromsen tog väldigt långt ner också så priset gick ner lite.
25 maj, 2003 kl. 21:41 #82412Xenomorph
Deltagarehehe gött ska m-testa min blivande
impreza me fast hittar ingen ännu )-; -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.