› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Köp av STI eller evo VIII MR (USA)
- Detta ämne har 15 svar, 1,196 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
PerB.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2005 kl. 07:36 #8453
Niklas
DeltagareÄr EVOn det där feta aset som de testade i Topgear? Hade du tänkt behålla bilen i Sverige eller sälja? Jag tror det är lättare att få EVOn såld då det troligen inte kommer finnas så många sånna i Sverige. Om vi snackar den mörkgråa med massa kolfiber och turbo stor som ett hus som ger enorm turbolagg.
Ta den bil du gillar bäst, provkör båda om det är möjligt. Bäst är nog att gå på egen känsla, vad du gillar bäst. Ingen av bilarna är dålig.
Men eftersom detta är ett Subaruforum så tycker jag att du skall ta STIn. 😉
16 mars, 2005 kl. 07:52 #94992Borsta
DeltagareNope, det var en MR FQ400 du såg i filmen (Säljs endast genom Ralliart/Mitsubishi UK).
Det som är positivt med att välja en STI i USA är väl att du får en 2,5L snurra.
Skulle vilja säga att det är hugget som stucket vilken du väljer, gå på den som är snyggast och roligast att köra enligt dig själv.
Är själv en Evo kille men STI är bra kul att köra.:+
16 mars, 2005 kl. 07:53 #94985SecretAgentMan
DeltagareFQ400 är en engelsk specialare – tror inte man hittar den i USA. 😉
2,5l STi skall du köpa, mycket godis, lågt pris./J
16 mars, 2005 kl. 08:11 #94989jraberg
DeltagareHur är det med soppan om man tar från usa? funkar deras mapp här i sverige? kanske bara är japan som kör med high octane:P
Annars kan det vara bra att tänka på vid köp..att du kanske måste mappa om för svensk soppa..
Skulle valt Sti, men evon de testade i TopGear var inte fy skam den heller 0-100 under 4s(var väl t.o.m 3.5s:o)
Men jag har fått för mig att det är för mkt elektronik som gör bilen kul jämfört med subban(men det är nog bara inbillning)
-JR16 mars, 2005 kl. 08:22 #94999Niklas
DeltagareBorsta och Jerry: Ok, då är jag med. Alltså är valet ännu enklare, ta en STI! 😀
16 mars, 2005 kl. 08:55 #94991dlehtihet
DeltagareDe har sämre oktantal i usa. Jag tror det motsvarar ungefär 93 oktanig sås, så bilen lär ju inte gå sämre på 98:a här hemma direkt.
//Danne
>Hur är det med soppan om man tar från usa? funkar deras mapp
>här i sverige? kanske bara är japan som kör med high octane:P
>
>Annars kan det vara bra att tänka på vid köp..att du kanske
>måste mappa om för svensk soppa..
>Skulle valt Sti, men evon de testade i TopGear var inte fy
>skam den heller 0-100 under 4s(var väl t.o.m 3.5s:o)
>Men jag har fått för mig att det är för mkt elektronik som gör
>bilen kul jämfört med subban(men det är nog bara inbillning)
>-JR16 mars, 2005 kl. 09:03 #94986SecretAgentMan
Deltagare0-60 mph testar man i länder där man inte insett att metriska enheter är bäst. 😀
/J – som faktiskt tippar under 4s i just 0-60 mph 😀
16 mars, 2005 kl. 09:39 #94990jraberg
Deltagaresämre t.o.m .. oj då, då e de ba å köp 😀 STI såklart
ja, jo jag vet att de mäter 0-60 men det är ju nästan samma som 0-100 plus minus tegelsten:-)
sen att man får det original gör ju inte saken sämre..
Det är faktiskt lite mitt mål(önskan) att få min under 4s.. då känns det i ryggen o nacken lite mer än nu lixom:DMvh
JR som gissar att silverpilen är lite mer stressad nu än den var när den rullade ut från fabrik :9 :*16 mars, 2005 kl. 14:41 #94996PerB
DeltagareSom sagts tidigare i tråden, MR FQ400 är (som jag har förstått det) en trimmad evo VIII MR. Skillnaden mellan en vanlig VIIIa och MR´n är att MR´n har bättre dämpare, lättat tak & huv samt 6-växlad låda. Tror inte att MR´n säljs i Sverige. Men ni har förmodligen rätt i att det mer är en smaksak, blir säkert nöjd vilken bil man än väljer dock får man mer motor i STI´n :9. Men å andra sidan vet jag inte vilken som har bäst andrahandsvärde i Sverige
MvH
Per16 mars, 2005 kl. 15:27 #94993Vectorm12
Deltagarejag kan väl nämna att om du köper STI’n så behöver du i.a.f. inte oroa dig för att hitta en kompetent service firma.
Fürstenhoff Motor i huddinge fixar allt vad subaru heter.
Så valet är självklart KÖP STI’n 😀
16 mars, 2005 kl. 16:16 #94994pannan
DeltagareBetänk att den amerikanska marknaden har två eller tre olika EVO modeller att välja på. Först en snik dvs den vanliga 260 hästars bilen. Sedan en med 5 växlad låda och sist en starkare med 6 växlad låda.
Vad du väljer är nog en smaksak. Ingen av bilarna är dåliga. Börjar faktiskt gilla EVO:n mer och mer och dess väghållning är fortfarande klassledande. Men man får ju inte det härliga boxerljudet. Sedan har Subaru strået vassare inredning också.
17 mars, 2005 kl. 06:58 #94997PerB
DeltagareDet jag saknar på evo´n är super YAR systemet, som de verkar ha tagit bort här i USA. Vet iof inte hur stor skillnad det gör på väghållningen, men det känns iaf lite trist att det inte finns. Jag har hur som helst svårt att bestämma mig, men tack för alla svar!
MvH
Per19 december, 2005 kl. 06:19 #94987Manor
DeltagareHej Per !
AlienDice refererar till en 425hk Subaru STi med alla garantier på den här länken: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=21162&mesg_id=21162&listing_type=search
Kanske den skulle kunna vara det bästa köpet?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #94988Manor
Deltagare>Nja,vi kommer att ha bilen som vardagsbil och köra rätt långt
>med den (vi har ca 40 mil till riktigt bra skidåkning). Så att
>köpa en ordentlig trimmad bil känns lite sådär. Men tack
>ändå!
>
>MvH
>PerJag tolkade garantierna som att den ska kunna användas till vardags om man så vill :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #94995PerB
DeltagareHej,
Är en ny medlem här som har ett litet dilemma..
Jag kommer att bo i USA under 1.5 år och har därför möjligheten att köpa en bil och ta med den hem till Sverige som flyttgods, men jag vet inte riktigt vilken bil jag ska välja, en evo VIII MR eller en STI. STI´n har ju lite mer effekt (300 hk vs 271 hk) samt att evo´n saknar super YAR här i USA. Tycker dock att evon´n är mycket snyggare. Jag vet att det här är ett Subaru forum, men hur hade ni resonerat (när ni valt STI´n 😉 )? Tilläggas bör att jag nog kan räkna med ungefär samma (relativt trevliga) inköpspris vilken bil jag än väljer.
Kommer att att använda bilen som (enda) vardagsbil och köra ganska långt i den också.
http://www.subaru.com
http://www.mitsubishicars.comMvH
Per -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.