SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köp råd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    R-Jonas
    Deltagare

Hejsan.
      Är helt ny här på forumet.
      Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en impreza.
      Jag gillar verkligen impreza wrx 2001-2003.

Kan ni hjälpa mig med lite tips vad jag ska tänka på just denna modell.
      Är det något att ha?
      Hur bra är lådan och motor mot lite högre effekt?
      Är det något ni kan rekommendera eller bör ja titta på någon annan?

Jätte tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh
      Jonas

Patrick P931
      Deltagare

Om du funderar på högre effekt köp en STi på en gång. Extremt slös med pengar att inte göra det.

Patrick P931
        Deltagare

om den är trimmad se till att den är mappad på någon av de kända firmorna(jrm, trollspeed osv)..

Det är ingen garanti för ett bra jobb. Bättre än ditt andra exempel, omappat, men ärligt så är 99.99% av open source mapparna jag har sett bättre gjorda än vissa firmors EcuTek… :rolleyes:

R-Jonas
          Deltagare

Hur dyra er dem i reservdelar/service?

Just nu kör jag en Saab 9-3 Biopower -08:a är nöjd med bilen men jag älskar ljudet från boxermotorn.

Blir ju dyrare försäkring ca 250kr mer i månaden (vilket är synd).

R-Jonas
            Deltagare

Kan oxå säga att det är denna bilen jag funderar på.
              Säkert en välkänd bil här hos er.

http://www.blocket.se/lund/Subaru_impreza_2_0_WRX___Vansterstyrd_46786395.htm?ca=23_3&w=1

.zip
              Deltagare

Blir ju dyrare försäkring ca 250kr mer i månaden (vilket är synd).

Småpengar med tanke på hur mkt roligare du får 🙂

Säger som Patrick P931. Har du råd så köp en STI ist så får du bättre saker under ”huven”. Allt beror på framtidsplaner. Vill du köra original i all evighet så funkar WRX fin fint. Tröttnar du på effekten och vill byta saker så vore det bättre om du sparar ihop ett par 10.000:- och jaga en STI ist.

EDIT: Det står ingenting om kamremsbytet. Har den blivit bytt eller inte? Om inte så är det dags för längesen, och sådant gå på runt 6-10k hos en auktoriserad verkstad.

R-Jonas
                Deltagare

Då rekomenderar ni denna mer eller?
                  förutom att där inte står något om servicen, så är bilen dessutom importerad.

http://www.blocket.se/ystad/Subaru_Impreza_WRX_STI_Prodrive_47118314.htm?ca=23_3&w=3

.zip
                  Deltagare

Stora frågan är varför bilen bara laddar 0.9 bar när den är mappad för 1.45 bar. Finns nog ingen som köper en 18G turbo och laddar så lite utan problem.
                    Och återigen… Service? Kamrem? Kvitton på allt?

zoookey
                    Deltagare

säger bara ska du köpa en begagnad impreza så köp en så har inte gått alls långt, åkte själv på vevlagerras och det är verkligen inte billigt och fixa, vet inte hur det är på wrx men anatar att det är samma, och det verkar som att det är helt vanligt att man får vevlagerras på en impreza.kolla när kamrem är bytt. annars riktigt rolig bil

Takacs
                      Deltagare

Jonas du har Pm !

har en sti 03a till salu !:)

Patrick P931
                        Deltagare

Du tjötar alltid om din open source, men hur många bilar på det här forumet är mappad med det? Du har väl aldrig vart på trollspeed och sett kunniga folk sitta med hörlurar och lyssna efter knackningar samtidigt som de ställer in allt? Gillar diy-andan men vissa grejer bör man överlåta till folk med erfarenhet.

Hehe, jag personligen har mappat (eller försökt) mina (och kompisars) bilar i snart 20 år. Jag har varit med och utvecklat styrsystem när jag pluggade på KTH.

Jag har aldrig besökt trollspeed, men kör de med lurar m.m. vid en standardmappning som 99% av wrx mappningarna är så är jag imponerad.

Hur många rom (mappade ecu) har du sett och analyserat?

🙂

R-Jonas
                          Deltagare

Jag tackar så mycket för all hjälp.
                            Jag ska fortsätta att leta efter annan impreza.

Patrick P931
                            Deltagare

Leta STI, då får du så mycket mer på köpet. 🙂

R-Jonas
                              Deltagare

Alltså, jag har hittat en wrx som jag är väldigt sugen på.
                                Motorn är renoverad med nya värre stakar, kolvar m.m.
                                Finns kvitto på allt då det gjordes på verkstad.
                                Men lådan är ju fortfarande original.

Vad kostar en sti-låda ifall lådan rasar på ett ungefär?

Patrick P931
                                Deltagare

Det är inte bara lådan utan också diffar, hubbar, bromsar, osv. Det är faktiskt väldigt mycket som skiljer. Dessutom har sti dccd…

Enda anledningen till att köpa WRX är att man har dåligt med pengar, men då ska man heller inte fundera på trim då det är väldigt oekonomiskt att trimma en WRX jämfört med en STI. 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.