SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Köpa billig eller dyr olja

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    .zip
    Deltagare

Vet att denna fråga har varit uppe tusen ggr men jag kör en egen fråga.
      Jag har chansen att köpa motorolja via arbetet, och därmed blir det billigt.
      Sist när jag köpte via jobbet så blev det Agrol Nova som är en delsyntet 10w/40. Detta köper jag för ca 400:-/20 liter dunk.
      Idag kikade jag igenom listan för personal och såg Shell helix, kom inte ihåg priset men den va betydligt dyrare.
      Nu när jag kör med Agrol så byter jag filter och olja var 600-700:e mil.Är det lugnt att fortsätta med Agrol eller ska jag gå på det dyrare alternativet?

Produktinformation för Agrol Nova – http://www.agrol.se/resources/documents/nova.pdf
      Jag kör varken på bana eller pressar bilen hårt länge, men visst händer det att jag gasar 🙂

//.zip

SecretAgentMan
      Deltagare

Byter man ofta och inte har för avsikt att köra bilen till dess bristningsgräns så *tror* jag att de flesta moderna oljor med rätt klassificering och viskositet duger, för såväl mineral, del- som helsyntet.
        Det är garanterat mer vanligt med motorproblem pga att man har kass koll på oljenivån, än vad det är för olja man kör med. :+

Men…helsyntetarna av lite kvalisort klarar höga temperaturer bättre, kokarna blir jävligt varma och går med rätt höga oljetemperaturer när det brukas hårt.

Rent krasst så är oljan är en extremt liten post i bilägandet.

Min egen personliga slutsats blir att jag köper det bästa till Silverpilen, och Lilla Blå får en mera normalt prissatt (dock helsyntet) olja.

Kan du få tag i helsyntet med rätt kvalitetsklass* på till rätt pengar, tuta å kör.

/J

* Tror det finns skrivet på forumet exakt vad Subaru kräver, annars finns det i handboken.

Desen
        Deltagare

Detta är nog något du bara själv kan svara på, tillsammans med ditt samvete, kännsla för bilen, körstil, plånbok och sunt förnuft.

Det man vet är ju att en turbomotor är ganska tuff mot oljan och att en kvalitetsolja smörjer och behåller sina egenskaper bättre än en budget olja.

Jag vet inget om den olja du nämner, men jag hade nog valt att köra med en olja av erkänt god kvalitet. Det är nämligen småpengar jämfört med motorrenoveringar.

Men som sagt det är ditt val.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
          300 st posters av Block 1250kr
          1st porrfilm 199kr
          2st öl 28kr
          Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

IMPREZA FOREVER
          Deltagare

Vet att denna fråga har varit uppe tusen ggr men jag kör en egen fråga.Jag har chansen att köpa motorolja via arbetet, och därmed blir det billigt.Sist när jag köpte via jobbet så blev det Agrol Nova som är en delsyntet 10w/40. Detta köper jag för ca 400:-/20 liter dunk.Idag kikade jag igenom listan för personal och såg Shell helix, kom inte ihåg priset men den va betydligt dyrare.Nu när jag kör med Agrol så byter jag filter och olja var 600-700:e mil.Är det lugnt att fortsätta med Agrol eller ska jag gå på det dyrare alternativet?Produktinformation för Agrol Nova – http://www.agrol.se/resources/documents/nova.pdfJag kör varken på bana eller pressar bilen hårt länge, men visst händer det att jag gasar :-)//.zip

Jag vet att bonnjävlarna 🙂 kör denna olja i sina traktorer
            och är utan tvekan säker på att dom Turbomotorerna får arbeta
            så dom nästan glöder.
            Och dom håller med den oljan så varför inte?
            Obs har ej provat själv men är inte främmande.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi1080
            Torsång
            http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=album587
            http://www.rallybilder.com

.zip
            Deltagare

Så sant. Agrol är känd bland bönder, och speciellt hos skogsmaskiner.
              Varför jag just valde delsyntet beror på min lokala subaru verkstad. Ringde dom innan jag köpte Agrol och frågade, och deras svar va delsyntet. Men går det med helsyntet utan att man får lekage så köper jag det nästa gång.
              Nu är det dax för en till olje beställning så jag får ta mig en funderare.
              Får man vad man betalar för när man köper Shell helix, eller betalar man bara för märket?

EDIT: Visst är det 10w-40 som gäller? Eller har jag fått fel uppgifter?

//.zip

camino cielo
              Deltagare

Byter man ofta och inte har för avsikt att köra bilen till dess bristningsgräns så *tror* jag att de flesta moderna oljor med rätt klassificering och viskositet duger, för såväl mineral, del- som helsyntet.Det är garanterat mer vanligt med motorproblem pga att man har kass koll på oljenivån, än vad det är för olja man kör med. :+Men…helsyntetarna av lite kvalisort klarar höga temperaturer bättre, kokarna blir jävligt varma och går med rätt höga oljetemperaturer när det brukas hårt.Rent krasst så är oljan är en extremt liten post i bilägandet.Min egen personliga slutsats blir att jag köper det bästa till Silverpilen, och Lilla Blå får en mera normalt prissatt (dock helsyntet) olja.Kan du få tag i helsyntet med rätt kvalitetsklass* på till rätt pengar, tuta å kör./J* Tror det finns skrivet på forumet exakt vad Subaru kräver, annars finns det i handboken.

Det dar med hoga oljetemperaturer snackas det valdigt mycket om har i USA men nu gar faktiskt inte vara vagnar sa javligt varma, original oljekylare gor ett hyfsat jobb, kolla in Corvetterna, dom har mycket hogre oljtemperaturer. Sist jag korde pa bana sa hade jag som max 108C och da kor vi 30 minuters pass och det var 28C forra manaden (Pa Willow Springs ute i oknen).

SecretAgentMan
                Deltagare

Då kan det inte tas i värst, eller så är USA-bilarna utrustade med extra oljekylare. 🙂

120-130 grader är inga ovanligheter alls under hårdare bankörning, 105 grader har man på en kort 70-vägs-tur. 😀

/J – har åkt en del bana. 😉

SecretAgentMan
                  Deltagare

…något som slog mig är att oljetempen är väldigt olika beroende på vart man mäter.. :+

En givare i trågpluggen jämför med att sätta den ovanför 3:ans cylinder diffar lätt 20 grader, kanske mer om man kör utan plastskyddet och låter fartvinden kyla tråget mera aktivt.

/J – mäter vid 3:ans cylinder

MariaimprezaGT
                    Deltagare

Så sant. Agrol är känd bland bönder, och speciellt hos skogsmaskiner.Varför jag just valde delsyntet beror på min lokala subaru verkstad. Ringde dom innan jag köpte Agrol och frågade, och deras svar va delsyntet. Men går det med helsyntet utan att man får lekage så köper jag det nästa gång.Nu är det dax för en till olje beställning så jag får ta mig en funderare.Får man vad man betalar för när man köper Shell helix, eller betalar man bara för märket?EDIT: Visst är det 10w-40 som gäller? Eller har jag fått fel uppgifter?//.zip

Mindre risk att byta från del till hel, men har du bytt till hel kan det vara jävligt dumt att byta till delsyntet sen..

Maria

Audi is teh ####!!

.zip
                      Deltagare

Så där.
                        Beställde oljan idag så dunken borde komma på någon vecka.
                        Det blev Helix Ultra 5W-40 som är en helsyntet. Priset hamnade på ca 50:-/liter
                        Säg till om jag valde fel olja så hinner jag avbeställa.

Fortsätter tråden med att fråga om oljefilter.
                        Kan man köra på mekonomens filter eller ska man satsa på lite dyrare?
                        Har sett filter med magneter etc.

EDIT: Glömde skriva tack för alla svar.

//.zip

SecretAgentMan
                        Deltagare

Blir nog bra det där. 🙂

/J

camino cielo
                          Deltagare

Då kan det inte tas i värst, eller så är USA-bilarna utrustade med extra oljekylare. :)120-130 grader är inga ovanligheter alls under hårdare bankörning, 105 grader har man på en kort 70-vägs-tur. :D/J – har åkt en del bana. 😉

Jag kor inte fullt men sa ska jag till jobbet oxo nasta dag med bilen men kor ifran M3, Corvetter, 911:or och storsta fjadern, en Ford GT. Men sa ar Willow Springs en ganska snabb bana (snabbaste medelhastigheten i vastra USA) sa man har bra kylning. Vid 120-130 grader bryts oljan ned fruktnasvart fort. Hur sjutton bar man sig at att fa upp oljan till 105 nar man kor 70? Ligger man pa 2:ans vaxel hela tiden da?

camino cielo
                            Deltagare

…något som slog mig är att oljetempen är väldigt olika beroende på vart man mäter.. :+En givare i trågpluggen jämför med att sätta den ovanför 3:ans cylinder diffar lätt 20 grader, kanske mer om man kör utan plastskyddet och låter fartvinden kyla tråget mera aktivt./J – mäter vid 3:ans cylinder

Jag har min mellan blocket och oljefiltret, jag hade Subaru orig. matare forut med givare i traget och sag 115 som mest (pa en annan bana med 32C utetemp i skuggan). Manga kor med givare i enutav pluggarna under intercoolern men dom har inte hogre temp for det.

SecretAgentMan
                              Deltagare

70-vägar för mig – är krokiga, oftast mindre övervakade väldigt roliga vägbitar, de man känner till som sin egen byxficka inbjuder stundtals till tung gasfot. 😉

Man kanske snittar 70 – i bästa fall. 😀

/J

.zip
                                Deltagare

Min oljetemp går till hålet ovanför 3:ans cylinder, men mätaren visar aldrig mer än 80 grader. Kan hända att jag har fått upp den till 82 någon varm sommardag. Dessutom är mätaren väääldigt seg.
                                  Vart ligger ”normal tempen”?

SAM: Är du ute efter övergivna landsvägar som är krokiga så borde du komma upp till norrland. Här finns det gott om dom 🙂

//.zip

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.