SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Köpa EBC Redstuff?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Snowman
    Deltagare

Tja!
      Jag är i faggorna att byta bromsbelägg fram på subban. Hittade ”EBC Front Pads – Red Stuff Ceramic” på Scoobyworld. Är det nåt att ha? Har hört att Pagid RS42 ska vara bra oxå. ´Har ni tips på nån bra sajt som har dem?

Om man kollar på ”EBC Front Pads – Red Stuff Ceramic” på sidan http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?products_id=143 så ser man olika bilder på beläggen… Men det finns två som passar -00 årsmodell. DP31200 och DP2966. På DP2966 står det ju iofs Green Stuff men det ser ju helt olika ut i ”profil”..

Vilket av dem ska jag ha på min 00:a tror ni?

/Markus – försöker hitta rätt i en förvirrande bromsvärld 😀

SecretAgentMan
      Deltagare

Du skall ha Ferodo DS2500 om det är gatkörning, eller 3000 om det är bromsförmåga som är viktigare än slitage. 😀

Sellholm har det du vill ha till rätt pris, och vi har klubbrabatter. 🙂

/J

simo
        Deltagare

Köp bra skit istället för bara skit!

/U – som har DS3000 fram o DS2500 bak

Snowman
          Deltagare

Ahaa… Ok, men dessa Ferodo DS2500 då, kan man bränna lite bana ett par gånger per säsong med dem? Eller fade:ar dom efter två varv?

Och 3000 blir till damm på 500 mil eller? 😉
            Svåårt det är…

Ska slå signalen till Sellholm får vi se..

/Markus

FeA
            Deltagare

Annars så tar Mekonomen hem hela EBC’s sortiment. Jag körde med Greenstuff förut, men dom tog slut lite väl fort (1,5år). Så nu kör jag med Redstuff och är grymt nöjd.
              Det har piskats riktigt rejält på bana, men aldrig blivit utan broms.
              Glöm inte att byta bromsvätskan bara..! 😉

p_ilis
              Deltagare

Kör med EBC Redstuff fram och jag tycker inte att det är någe fel på bromsverkan. Nått som är lite jobbigt är att mina tjuter mycket. Kan kanske ha varit jag som körde in dem på ”fel” sätt men det stör iaf..

/Peter

specialized
                Deltagare

Mitt tips blir då Carbotech XP8. Skriker som f-n men grymt bett är det 😉

FeA
                  Deltagare

Kör med EBC Redstuff fram och jag tycker inte att det är någe fel på bromsverkan. Nått som är lite jobbigt är att mina tjuter mycket. Kan kanske ha varit jag som körde in dem på ”fel” sätt men det stör iaf../Peter

Klistrade du på skrikplattorna som man fick med?
                    Det gjorde jag, och mina gnisslar inte }(

p_ilis
                    Deltagare

Kör med EBC Redstuff fram och jag tycker inte att det är någe fel på bromsverkan. Nått som är lite jobbigt är att mina tjuter mycket. Kan kanske ha varit jag som körde in dem på ”fel” sätt men det stör iaf../Peter

Klistrade du på skrikplattorna som man fick med?Det gjorde jag, och mina gnisslar inte }(

Orättvist! :+ Det var inte jag som monterade dem men jag tog bort dem och slipade av dem lite och då såg jag att det satt några metallskivor mellan klossarna och oken (skrikplattor?). De var inte klistrade utan låg löst mellan..
                      /Peter

Snowman
                      Deltagare

Häpp!
                        Då var Ferodo DS2500 beställt! Ska bli kul att se hur det blir 😀
                        Tänkte fixa stålomspunna slangar vid vårens bromsvätskebyte sen oxå.

Får tacka för att ni ledde in mig på (förhoppningsvis) rätt väg i bromsbeläggs-ljungeln 🙂

MVH
                        Markus

FeA
                        Deltagare

Klistrade du på skrikplattorna som man fick med?Det gjorde jag, och mina gnisslar inte }(

Orättvist! :+ Det var inte jag som monterade dem men jag tog bort dem och slipade av dem lite och då såg jag att det satt några metallskivor mellan klossarna och oken (skrikplattor?). De var inte klistrade utan låg löst mellan../Peter

Japp, så ligger dom orginal. Men dom sk. skrikplattorna du får med EBC-beläggen klistrar du på.
                          Sen kan/bör du smeta på lite kopparpasta eller liknande på baksidan av beläggen så slipper du kanske gnisslet 🙂

SecretAgentMan
                          Deltagare

Tssssk, korvkioskraggare – riktiga bromsar gnisslar, så är det bara! 😀

Snowman – Helrätt, det där är bra grejer som funkar lite överallt, byt vätska med på en gång om det inte redan är gjort (motul rbf600).

/J

Snowman
                            Deltagare

Wohoo!
                              Nu har beläggen kommit! Bromsvätska byttes inför säsongen i våras. Så jag byter den till våren igen, och jag har skrivit upp namnet på vätskan i filen ”brarådotips från SAM o grabbarna.txt” 🙂

Så i helgen blir det förhoppningsvis en tur till värksta´n för byte av belägg!
                              Är det lika enkelt som på vilken bil som helst att byta på GT:n? Av med oken, bort med nån liten hållar-fjädermojäng, bort med beläggen. Montera i omvänd ordning? Eller? (har sökt men ej funnit 🙁 )

/Markus

SecretAgentMan
                              Deltagare

Du behöver inte ens pilla bort oket, ett låsclips och 2 pinnar så tar du ut belägget bakåt ur oket. 🙂

Pinnarna kan vara lite besvärliga om någon klåpare tidigare har misshandlat med fel verktyg (det är rätt mjukt material i dem), men med lite försiktighet är det inga problem.

En stadig mejsel eller dylikt är en bra ide att ha tillhands och försiktig pressa tillbaka kolvarna, ett par mejslar är ännu bättre, skjuvar man in en kolv, vill de andra åka ut…enklast är det att göra det där med gamla beläggen fortfarande på plats. 🙂

/J

Snowman
                                Deltagare

Du behöver inte ens pilla bort oket, ett låsclips och 2 pinnar så tar du ut belägget bakåt ur oket. :)Pinnarna kan vara lite besvärliga om någon klåpare tidigare har misshandlat med fel verktyg (det är rätt mjukt material i dem), men med lite försiktighet är det inga problem.En stadig mejsel eller dylikt är en bra ide att ha tillhands och försiktig pressa tillbaka kolvarna, ett par mejslar är ännu bättre, skjuvar man in en kolv, vill de andra åka ut…enklast är det att göra det där med gamla beläggen fortfarande på plats. :)/J

KUNG!
                                  Tack så mycket! Blir nog en barnlek det där. Om inte Down_The_Drain-Peter har klåpat med beläggen innan 😉
                                  Nu blir det lite GTR körning innan man knyter sig..

/Markus – Vill oxå kunna allt om allt på Imprezan….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.