› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpa eller inte köpa? Akut hjälp önskas!
- Detta ämne har 23 svar, 2,979 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av
Igge.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2013 kl. 17:08 #31425
Lindström
DeltagareHej på er.
Drygt 10 år sen jag sålde min GT-00. Nu har suget efter vinterbus växt sig starkt trots att man enligt kollegor är för gammal att åka busbil…
Har under en tid kikat runt på olika alternativ och jag har svängt mellan risig billig till STI Racing av senare modell…
Nu har jag bestämt mig för en WRX från -03 eller framåt. Är inte ute efter att toktrimma. Vill bara ha en kul busbil jag kan ha att sladda is med å åka till jobbet.
Har hittat en på blocket och skulle väldigt gärna vilja ha synpunkter.
http://www.blocket.se/jonkoping/Subaru_impreza_wrx_se_hit_50633479.htm?ca=9&w=3
Fördelar
6500 mil.
Bra pris.
Inte vinterkörd i Sverige.Nackdelar.
Import från USA för några år sen.
Kamrem bytt för ca 1000 mil sen. Ingen dok.
Ingen servicebok.
Inga vinterdäck.
Dåliga sommardäck.
Dåliga skivor.
Troligen halvbra rostskydd pga USA bil.Självklart kommer jag ju kika igenom bilen ordentligt innan köp. Tänkte lirka loss kåpan till kamremmen för å kika status på remmen. Vet inte hur den sitter, men lär ju inte vara rocket science….
Vad säger ni? Vågar man ”chansa”? Tacksam för snabba synpunkter. Tänkte åka å handla i helgen…
Mvh / Jocke
15 november, 2013 kl. 17:46 #262582.zip
DeltagareTråd flyttad då det gäller Impreza specifikt.
15 november, 2013 kl. 17:53 #262587Igge
DeltagareMin pappa har sagt att det aldrig är för sent att ha en kul barndom så kör på med busbilsplanerna!
Nackdelen med WRX är den något vekare lådan, sämre grund att trimma på och inte lika ”fina” komponenter.
Fördelen är mindre bromsar (om man vill ha isdäck alltså) och lägre pris i förhållande till skick och årsmodellSå ska du köra ”lagom” duger nog en WRX men börjar det komma planer på uppgraderingar blir det lätt dyrare än med en STi
Det är summeringen av min kunskap WRX vs WRX STi, inte mycket att komma med i dessa kretsar men ett halvsnabbt svar! 🙂
BTW så hade jag en GT tidigare (inge starkare låda eller mer effekt i den…) som höll för många leenden.
Känns det rätt är det fullt möjligt att det är rätt också d—0.o—b
15 november, 2013 kl. 22:03 #262584Patrick P931
Deltagare3″ och dumpventil utan mappning låter vanskligt…
Frågan är om det är även downpipe eller bara cat-back. Om cat back är det ingen fara, är det även downpipe hade jag övervägt leta annan bil eller haft en renovering med i budget.
Ang. dumpen så stoppar man dit en orginal återcirkulerande och byter oljan så fixar det sig.
🙂
15 november, 2013 kl. 22:35 #262575Lindström
DeltagareHej på er.
Tack för synpunkter.
Det primära för mig är en billig busbil som jag har råd att skrota om det skulle gå på röven när man blir lite för överentusiastisk på isen. Min förra Impreza var en original GT-00 och den var jag nöjd med även om effektökning efter ett tag blev önskvärt.
Jag tror inte DP är bytt, men ska kolla det. Är risken att den gått på fel blandning om den är körd omappad med bytt DP?
Det sitter race-kat, men vet inte mer om resten av systemet. Behöver nog se över systemet vid köp. Jag vill inte ha en bil som låter för mycket pga risk för mobbing av kollegorna.
Är det värt att byta DP och se över systemet och sedan mappa., eller är det bortkastade pengar? Som jag förstår så är mappningen viktig att göra vid förändringar. Den ligger väl på ca 9 k så då kanske det är värt att göra mer också? Vad gör man som är mest hk/kr om man ändå ska mappa?
Säkert samma frågor som ställts tusen gånger men…
15 november, 2013 kl. 22:46 #262595adrenalin
DeltagareJag skulle inte ha köpt den där, för stora risker helt enkelt.
15 november, 2013 kl. 22:48 #262576Lindström
DeltagareHej igen.
Fick just svar att det var bytt DP, men den var mappad. Vet dock inte vem som gjort det.
Måste man mappa om på samma ställe, eller kan man åka vart som?
15 november, 2013 kl. 23:00 #262586kleinis
DeltagareHej igen.
Fick just svar att det var bytt DP, men den var mappad. Vet dock inte vem som gjort det.
Måste man mappa om på samma ställe, eller kan man åka vart som?
oftast kan man åka vart som o mappa men hört att Jrm sätter koder på sina mappar så det bara är dom som kan mappa vidare. (har bara hört det) men annars kan du åka till vilken firma som helst bara dom kan mappa ecutek som troligtvis sitter i bilen
15 november, 2013 kl. 23:10 #262577Lindström
DeltagareJag skulle inte ha köpt den där, för stora risker helt enkelt.
Livet är fullt av risker=)
Skämt åsido. Vad ser du som de största riskerna? Avsaknad av servicebok. Import? Utveckla gärna så jag har mer att gå på.
16 november, 2013 kl. 00:35 #262596adrenalin
DeltagareLivet är fullt av risker=)
Skämt åsido. Vad ser du som de största riskerna? Avsaknad av servicebok. Import? Utveckla gärna så jag har mer att gå på.
Hehe, det är väl det du just nämnde, tyvärr ganska stora brister.. Finns många usaimporter som det mixtrats med. Är inte kamremmen bytt (som för övrigt är en dyr service) så kan det stå än dyrt.
En Impreza (läs boxer) bör man även vara noga med oljebytena på, och med tanke på att det är många ungdomar som äger dem så kan man ju inte riktigt lita på att servicen är gjord i tid alla gånger..16 november, 2013 kl. 00:38 #262588Igge
DeltagareFast kamremmen kan man ju byta så fort man köpt bilen om man oroar sig och inte vill chansa.
Men visst innebär det en risk att köpa en bil som inte har servicebok, fast en välservad bil kan ju likväl ha misshandlats ordentligt som en boklös bil kan vara pedantskött.
Alltid en stor risk att köpa begagnat, fast så klart lite större med boklös.
Min syn på saken åtminstone
16 november, 2013 kl. 15:59 #262593zanoii
DeltagareAngående bromsar: Amerikanska WRX har dessutom ännu sämre/mindre bromsar än europeiska. Kan ju vara bytt men på min var det inte det.
16 november, 2013 kl. 16:59 #262589Igge
DeltagareAngående bromsar: Amerikanska WRX har dessutom ännu sämre/mindre bromsar än europeiska. Kan ju vara bytt men på min var det inte det.
Både fram och bak eller?
16 november, 2013 kl. 17:01 #262594zanoii
DeltagareBåde fram och bak eller?
Jepp. Tror det är samma som på europeiska basmodellen (utan turbo).
Edit: här är mitt bromsbytaräventyr: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=647933#post647933
17 november, 2013 kl. 08:29 #262585Patrick P931
DeltagareJag tror inte DP är bytt, men ska kolla det. Är risken att den gått på fel blandning om den är körd omappad med bytt DP?
Tvärtom, då har bilen gått för snålt vid gasning och har spikat på grund av det.
Nu är den mappad och då försvinner den oron då just detta moment är något av det första man mappar bort.
Det kvittar i stort vem som har mappat på en så pass standardbil, dessutom kan de flesta ”steg 1” och ”steg 2” mappas av en själv, det är inte direkt hjärnkirurgi. 😉
En USDM är oftast mappad med AP eller Open Source, EcuTek är inte alls stora där. Iofs kan den ha mappats här hemma. 😉
🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.