SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpa eller inte köpa? Akut hjälp önskas!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #31425
    Lindström
    Deltagare

      Hej på er.

      Drygt 10 år sen jag sålde min GT-00. Nu har suget efter vinterbus växt sig starkt trots att man enligt kollegor är för gammal att åka busbil…

      Har under en tid kikat runt på olika alternativ och jag har svängt mellan risig billig till STI Racing av senare modell…

      Nu har jag bestämt mig för en WRX från -03 eller framåt. Är inte ute efter att toktrimma. Vill bara ha en kul busbil jag kan ha att sladda is med å åka till jobbet.

      Har hittat en på blocket och skulle väldigt gärna vilja ha synpunkter.

      http://www.blocket.se/jonkoping/Subaru_impreza_wrx_se_hit_50633479.htm?ca=9&w=3

      Fördelar
      6500 mil.
      Bra pris.
      Inte vinterkörd i Sverige.

      Nackdelar.
      Import från USA för några år sen.
      Kamrem bytt för ca 1000 mil sen. Ingen dok.
      Ingen servicebok.
      Inga vinterdäck.
      Dåliga sommardäck.
      Dåliga skivor.
      Troligen halvbra rostskydd pga USA bil.

      Självklart kommer jag ju kika igenom bilen ordentligt innan köp. Tänkte lirka loss kåpan till kamremmen för å kika status på remmen. Vet inte hur den sitter, men lär ju inte vara rocket science….

      Vad säger ni? Vågar man ”chansa”? Tacksam för snabba synpunkter. Tänkte åka å handla i helgen…

      Mvh / Jocke

      #262582
      .zip
      Deltagare

        Tråd flyttad då det gäller Impreza specifikt.

        #262587
        Igge
        Deltagare

          Min pappa har sagt att det aldrig är för sent att ha en kul barndom så kör på med busbilsplanerna!

          Nackdelen med WRX är den något vekare lådan, sämre grund att trimma på och inte lika ”fina” komponenter.
          Fördelen är mindre bromsar (om man vill ha isdäck alltså) och lägre pris i förhållande till skick och årsmodell

          Så ska du köra ”lagom” duger nog en WRX men börjar det komma planer på uppgraderingar blir det lätt dyrare än med en STi

          Det är summeringen av min kunskap WRX vs WRX STi, inte mycket att komma med i dessa kretsar men ett halvsnabbt svar! 🙂

          BTW så hade jag en GT tidigare (inge starkare låda eller mer effekt i den…) som höll för många leenden.

          Känns det rätt är det fullt möjligt att det är rätt också d—0.o—b

          #262584
          Patrick P931
          Deltagare

            3″ och dumpventil utan mappning låter vanskligt…

            Frågan är om det är även downpipe eller bara cat-back. Om cat back är det ingen fara, är det även downpipe hade jag övervägt leta annan bil eller haft en renovering med i budget.

            Ang. dumpen så stoppar man dit en orginal återcirkulerande och byter oljan så fixar det sig.

            🙂

            #262575
            Lindström
            Deltagare

              Hej på er.

              Tack för synpunkter.

              Det primära för mig är en billig busbil som jag har råd att skrota om det skulle gå på röven när man blir lite för överentusiastisk på isen. Min förra Impreza var en original GT-00 och den var jag nöjd med även om effektökning efter ett tag blev önskvärt.

              Jag tror inte DP är bytt, men ska kolla det. Är risken att den gått på fel blandning om den är körd omappad med bytt DP?

              Det sitter race-kat, men vet inte mer om resten av systemet. Behöver nog se över systemet vid köp. Jag vill inte ha en bil som låter för mycket pga risk för mobbing av kollegorna.

              Är det värt att byta DP och se över systemet och sedan mappa., eller är det bortkastade pengar? Som jag förstår så är mappningen viktig att göra vid förändringar. Den ligger väl på ca 9 k så då kanske det är värt att göra mer också? Vad gör man som är mest hk/kr om man ändå ska mappa?

              Säkert samma frågor som ställts tusen gånger men…

              #262595
              adrenalin
              Deltagare

                Jag skulle inte ha köpt den där, för stora risker helt enkelt.

                #262576
                Lindström
                Deltagare

                  Hej igen.

                  Fick just svar att det var bytt DP, men den var mappad. Vet dock inte vem som gjort det.

                  Måste man mappa om på samma ställe, eller kan man åka vart som?

                  #262586
                  kleinis
                  Deltagare

                    Hej igen.

                    Fick just svar att det var bytt DP, men den var mappad. Vet dock inte vem som gjort det.

                    Måste man mappa om på samma ställe, eller kan man åka vart som?

                    oftast kan man åka vart som o mappa men hört att Jrm sätter koder på sina mappar så det bara är dom som kan mappa vidare. (har bara hört det) men annars kan du åka till vilken firma som helst bara dom kan mappa ecutek som troligtvis sitter i bilen

                    #262577
                    Lindström
                    Deltagare

                      Jag skulle inte ha köpt den där, för stora risker helt enkelt.

                      Livet är fullt av risker=)

                      Skämt åsido. Vad ser du som de största riskerna? Avsaknad av servicebok. Import? Utveckla gärna så jag har mer att gå på.

                      #262596
                      adrenalin
                      Deltagare

                        Livet är fullt av risker=)

                        Skämt åsido. Vad ser du som de största riskerna? Avsaknad av servicebok. Import? Utveckla gärna så jag har mer att gå på.

                        Hehe, det är väl det du just nämnde, tyvärr ganska stora brister.. Finns många usaimporter som det mixtrats med. Är inte kamremmen bytt (som för övrigt är en dyr service) så kan det stå än dyrt.
                        En Impreza (läs boxer) bör man även vara noga med oljebytena på, och med tanke på att det är många ungdomar som äger dem så kan man ju inte riktigt lita på att servicen är gjord i tid alla gånger..

                        #262588
                        Igge
                        Deltagare

                          Fast kamremmen kan man ju byta så fort man köpt bilen om man oroar sig och inte vill chansa.

                          Men visst innebär det en risk att köpa en bil som inte har servicebok, fast en välservad bil kan ju likväl ha misshandlats ordentligt som en boklös bil kan vara pedantskött.

                          Alltid en stor risk att köpa begagnat, fast så klart lite större med boklös.

                          Min syn på saken åtminstone

                          #262593
                          zanoii
                          Deltagare

                            Angående bromsar: Amerikanska WRX har dessutom ännu sämre/mindre bromsar än europeiska. Kan ju vara bytt men på min var det inte det.

                            #262589
                            Igge
                            Deltagare

                              Angående bromsar: Amerikanska WRX har dessutom ännu sämre/mindre bromsar än europeiska. Kan ju vara bytt men på min var det inte det.

                              Både fram och bak eller?

                              #262594
                              zanoii
                              Deltagare

                                Både fram och bak eller?

                                Jepp. Tror det är samma som på europeiska basmodellen (utan turbo).

                                Edit: här är mitt bromsbytaräventyr: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=647933#post647933

                                #262585
                                Patrick P931
                                Deltagare

                                  Jag tror inte DP är bytt, men ska kolla det. Är risken att den gått på fel blandning om den är körd omappad med bytt DP?

                                  Tvärtom, då har bilen gått för snålt vid gasning och har spikat på grund av det.

                                  Nu är den mappad och då försvinner den oron då just detta moment är något av det första man mappar bort.

                                  Det kvittar i stort vem som har mappat på en så pass standardbil, dessutom kan de flesta ”steg 1” och ”steg 2” mappas av en själv, det är inte direkt hjärnkirurgi. 😉

                                  En USDM är oftast mappad med AP eller Open Source, EcuTek är inte alls stora där. Iofs kan den ha mappats här hemma. 😉

                                  🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.