SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpa Impreza i England.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #212059
    NickeH
    Deltagare

      Eller så tar man färjan till frankrike och kör till tyskland och tar färjan till danmark. Går fortare men kan va lite segt i en lågväxlad type-r

      Sent from my X10i using Tapatalk

      #212055
      555_STI
      Deltagare

        Jag har en del kontakter i England och jag brukar resa över lite då och då (eftersom jag kommer därifrån)

        Kan inte lova nåt men om du hittar några bilar runt London så kan du höra av dig om du vill ha nån titta på dem jag kanske kan hjälpa till 🙂

        Har tidigare hämtat två bilar till Davve och en till hans kompis, betalat, kört till båten osv när jag har råkat vara hemma i England 🙂

        #212067
        Gilarski
        Deltagare

          Hej, går i funderingarna att i vår åka till England och hämta en bil, alla importguider ska självklart lusläsas men jag undrar om ni har några speciella tips på bilhandlare så man inte åker och ska kolla på ett gäng skrothögar och åka hem tomhänt, vilka kan man lita på?
          Är det någon här som själv handlat bil där med lite erfarenheter så är denne varmt välkommen att skriva av sig lite i tråden!
          Och sist men inte minst, finns det någon här som har kontakter i England som skulle kunna ge en förhandstitt på bilen så man inte åker i onödan, eller det kanske till och med är någon som är bosatt i England som sitter på forumet ibland?

          Mvh Marcus

          Vill du ha en orginal så kanske bilhandlare känns som ett alternativ, men annars skulle jag rekommendera privat. Bilahandlarna tar bra betalt även för orginalkärror, vilket är det de oftast har i sitt sortiment.

          Jag betalade 1000 pund mera för en Type-R version 5 än för en orginal. För dessa 1000 pund extra fick jag oerhört mycket.

          Fördelen med handlare är att risken för att bli lurad är mindre samt att de brukar ha nån form av 3 månaders garanti men om du bara är lite noga så är det inga problem att handla privat.

          Du måste vara skitnoga när du kollar karossen, dock rapporteras i princip alla bilar som varit involverade i en incident och de hamnar då i ett register. Detta register kan du få tillgång till superenkelt för en liten peng. Kolla på : http://www.hpicheck.com/

          Skulle våga säga att alla som är med i registret (har sett 1 på hela Pistonheads Subarukategori) så skriver de detta, för de vet att man inte ’kan mörka’. Man gör en HPI-check heter det, piece of cake.

          Ju mer underlag de har desto bättre, dels kan du följa historik samt trippmätaren. Är det en showbil (vilket inte är helt ovanligt) så brukar de göra mindre modifieringar maskinellt men ofta sjukt välskötta och lite körda (100-250 mil per år).

          Handlar du av en handlare så hjälper de dig med V5C pappret, köper du privat så tar du hela pappret, var noga med att rätt uppgifter står på pappret, såsom VIN, registred keeper etc. men handlar du av en seriös person så är ju detta inget problem (sånt ser man ofta rätt snabbt).

          PM’a mig gärna om du undrar över något 🙂

          #212076
          Mäki
          Deltagare

            Tack så sjukt mycket för alla svar. Är i mars jag får reda på om jag får förlängt på jobbet, så är väl då det blir intressant på riktigt, men nu har jag börjat snegla på nyare bilar, t.ex en RB320 😉

            Kanonbra förresten att veta att det finns en engelsman här också, guld värt!

            Återkommer när det närmar sig. 🙂

            #212060
            lillBoije
            Deltagare

              Hej!

              Satt och läste denna tråd, ganska intrssant eftersom jag själv är lite sugen på impreza. Men alla papper osv man ska ha med sej, vart får man tag på dom? Är det något man fyller i själv osv eller är det nån här i sverige som fixar och donar med papprerna om man köper av någon privatperson?
              Går det att pruta på bilarn i england?

              Mvh/ Johan

              #212068
              Gilarski
              Deltagare

                Hej!

                Satt och läste denna tråd, ganska intrssant eftersom jag själv är lite sugen på impreza. Men alla papper osv man ska ha med sej, vart får man tag på dom? Är det något man fyller i själv osv eller är det nån här i sverige som fixar och donar med papprerna om man köper av någon privatperson?
                Går det att pruta på bilarn i england?

                Mvh/ Johan

                Du skall ha med dig 2 papper från UK:
                1. V5C (regbeviset)
                2. Skrivet kvitto på att du köpt & betalat bilen

                Nere i vänster hörn på sid 2 signerar ni båda. Jämför VIN & reg med det som står på bilen (VIN hittar du på torpedväggen + alu skylt på främre fjädertorn)

                Om det är en handlare hjälper han dig.

                V5C har en lila flik som DU signerar & river av och skickar till DVLA (UK transportstyrelsen), addressen står i V5C. Detta kan du skicka från Sverige.

                Säljaren skriver ett brev til DVLA och meddelar att han sålt bilen. Har han ’Private plates’ så kan det vara lite trixande men det går att lösa, de vill ofta sälja dessa separat då de kan vara värda 10-20 loppor.

                Nu kör du till färjan. De kollar inget då det är inom EU.

                Väl i Sverige skall Transportstyrelsen kontaktas, det är där jag står nu. Ev skall man fylla i nån blankett men annars skall de ha orginal V5C samt kvittot för att säkerställa att bilen är OK & inte stulen etc.

                Jag har en liten tråd om du orkar läsa: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=602244#post602244

                #212061
                lillBoije
                Deltagare

                  Du skall ha med dig 2 papper från UK:
                  1. V5C (regbeviset)
                  2. Skrivet kvitto på att du köpt & betalat bilen

                  Nere i vänster hörn på sid 2 signerar ni båda. Jämför VIN & reg med det som står på bilen (VIN hittar du på torpedväggen + alu skylt på främre fjädertorn)

                  Om det är en handlare hjälper han dig.

                  V5C har en lila flik som DU signerar & river av och skickar till DVLA (UK transportstyrelsen), addressen står i V5C. Detta kan du skicka från Sverige.

                  Säljaren skriver ett brev til DVLA och meddelar att han sålt bilen. Har han ’Private plates’ så kan det vara lite trixande men det går att lösa, de vill ofta sälja dessa separat då de kan vara värda 10-20 loppor.

                  Nu kör du till färjan. De kollar inget då det är inom EU.

                  Väl i Sverige skall Transportstyrelsen kontaktas, det är där jag står nu. Ev skall man fylla i nån blankett men annars skall de ha orginal V5C samt kvittot för att säkerställa att bilen är OK & inte stulen etc.

                  Jag har en liten tråd om du orkar läsa: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=602244#post602244

                  Stort tack :)!
                  jag ska kika i din tråd sen vad du skrivit, man tjänar ju onekligen någar tusenlappar på att köpa där och ta hem. Men ni som har högerstyrda är de inte knas med omkörningar osv med högerstyrt?

                  mvh/ Johan

                  #212069
                  Gilarski
                  Deltagare

                    Stort tack :)!
                    jag ska kika i din tråd sen vad du skrivit, man tjänar ju onekligen någar tusenlappar på att köpa där och ta hem. Men ni som har högerstyrda är de inte knas med omkörningar osv med högerstyrt?

                    mvh/ Johan

                    Jag vande mig på några timmar. Tyvärr får man titta på insidan istället för på utsidan av framförvarande bil när man skall göra omkörning men som sagt, ingen big deal enligt mig 🙂

                    Föredelen med högerstyrt är att du sitter längre ifrån mötande (vid krock), du har bättre koll på högerkanten samt kör du bana så går ju alla banor medsols, det vill säga du sitter närmare kurbsen & kan ha bättre koll på apex 😉

                    #212062
                    lillBoije
                    Deltagare

                      Jag vande mig på några timmar. Tyvärr får man titta på insidan istället för på utsidan av framförvarande bil när man skall göra omkörning men som sagt, ingen big deal enligt mig 🙂

                      Föredelen med högerstyrt är att du sitter längre ifrån mötande (vid krock), du har bättre koll på högerkanten samt kör du bana så går ju alla banor medsols, det vill säga du sitter närmare kurbsen & kan ha bättre koll på apex 😉

                      haha jo de har du ju rätt i ;)!

                      Aa nä men nu köpte en kollega på jobbet en STI 03, så nu blev man ännu mera sugen. Jag får se om nån är intrsserad av min Escort bara, ska ut på annons snart.
                      Men som sagt man kanske skulle ta in en från england, man hittar ju några STI 05or för 100tusen ungefär, de måste väl vara ganska bra pris eller?

                      mvh/ Johan

                      #212052
                      andreaswrx
                      Deltagare

                        Föredelen med högerstyrt är att du sitter längre ifrån mötande (vid krock), du har bättre koll på högerkanten samt kör du bana så går ju alla banor medsols, det vill säga du sitter närmare kurbsen & kan ha bättre koll på apex 😉

                        nackdelen är att du snart har dubbel försäkringpremier mot vänsterstyrda för att högerstyrda sportbilar är inblandade i 80 procent mer front olyckor! har lite inside från ett försäkringsbolag att det jobbas med att få till att i data systemen innan det kan köras igenom! så dom kan se om det är RHD eller LHD. Börjar ett bolag så lär dom andra följa efter…

                        #212063
                        lillBoije
                        Deltagare

                          nackdelen är att du snart har dubbel försäkringpremier mot vänsterstyrda för att högerstyrda sportbilar är inblandade i 80 procent mer front olyckor! har lite inside från ett försäkringsbolag att det jobbas med att få till att i data systemen innan det kan köras igenom! så dom kan se om det är RHD eller LHD. Börjar ett bolag så lär dom andra följa efter…

                          Jasså va knas, de hade jag ingen aning om! Men som sagt att lära sej köra lär väl inte va några problem de e just de där med omkörningar, men omkörningar på vanlig motorväg när man går ut i andra filen är väl inge problem?

                          #212057
                          Turbovin
                          Deltagare

                            Kan jag leva med då jag inte ens betalar halva premien av vad en GT kostar 😀

                            #212054
                            Davve
                            Deltagare

                              Kan jag leva med då jag inte ens betalar halva premien av vad en GT kostar 😀

                              Håller med 🙂

                              #212051
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Vad har ni för försäkringsbolga och vad betalar ni?

                                /Jan

                                #212056
                                Turbovin
                                Deltagare

                                  Moderna försäkringar, 355 kr i månaden, helår-helförs.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 34 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.