› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpa Impreza i England.
- Detta ämne har 33 svar, 3,748 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av
andreaswrx.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2010 kl. 23:29 #212059
NickeH
DeltagareEller så tar man färjan till frankrike och kör till tyskland och tar färjan till danmark. Går fortare men kan va lite segt i en lågväxlad type-r
Sent from my X10i using Tapatalk
7 november, 2010 kl. 07:38 #212055555_STI
DeltagareJag har en del kontakter i England och jag brukar resa över lite då och då (eftersom jag kommer därifrån)
Kan inte lova nåt men om du hittar några bilar runt London så kan du höra av dig om du vill ha nån titta på dem jag kanske kan hjälpa till 🙂
Har tidigare hämtat två bilar till Davve och en till hans kompis, betalat, kört till båten osv när jag har råkat vara hemma i England 🙂
7 november, 2010 kl. 09:56 #212067Gilarski
DeltagareHej, går i funderingarna att i vår åka till England och hämta en bil, alla importguider ska självklart lusläsas men jag undrar om ni har några speciella tips på bilhandlare så man inte åker och ska kolla på ett gäng skrothögar och åka hem tomhänt, vilka kan man lita på?
Är det någon här som själv handlat bil där med lite erfarenheter så är denne varmt välkommen att skriva av sig lite i tråden!
Och sist men inte minst, finns det någon här som har kontakter i England som skulle kunna ge en förhandstitt på bilen så man inte åker i onödan, eller det kanske till och med är någon som är bosatt i England som sitter på forumet ibland?Mvh Marcus
Vill du ha en orginal så kanske bilhandlare känns som ett alternativ, men annars skulle jag rekommendera privat. Bilahandlarna tar bra betalt även för orginalkärror, vilket är det de oftast har i sitt sortiment.
Jag betalade 1000 pund mera för en Type-R version 5 än för en orginal. För dessa 1000 pund extra fick jag oerhört mycket.
Fördelen med handlare är att risken för att bli lurad är mindre samt att de brukar ha nån form av 3 månaders garanti men om du bara är lite noga så är det inga problem att handla privat.
Du måste vara skitnoga när du kollar karossen, dock rapporteras i princip alla bilar som varit involverade i en incident och de hamnar då i ett register. Detta register kan du få tillgång till superenkelt för en liten peng. Kolla på : http://www.hpicheck.com/
Skulle våga säga att alla som är med i registret (har sett 1 på hela Pistonheads Subarukategori) så skriver de detta, för de vet att man inte ’kan mörka’. Man gör en HPI-check heter det, piece of cake.
Ju mer underlag de har desto bättre, dels kan du följa historik samt trippmätaren. Är det en showbil (vilket inte är helt ovanligt) så brukar de göra mindre modifieringar maskinellt men ofta sjukt välskötta och lite körda (100-250 mil per år).
Handlar du av en handlare så hjälper de dig med V5C pappret, köper du privat så tar du hela pappret, var noga med att rätt uppgifter står på pappret, såsom VIN, registred keeper etc. men handlar du av en seriös person så är ju detta inget problem (sånt ser man ofta rätt snabbt).
PM’a mig gärna om du undrar över något 🙂
7 november, 2010 kl. 11:21 #212076Mäki
DeltagareTack så sjukt mycket för alla svar. Är i mars jag får reda på om jag får förlängt på jobbet, så är väl då det blir intressant på riktigt, men nu har jag börjat snegla på nyare bilar, t.ex en RB320 😉
Kanonbra förresten att veta att det finns en engelsman här också, guld värt!
Återkommer när det närmar sig. 🙂
8 november, 2010 kl. 06:10 #212060lillBoije
DeltagareHej!
Satt och läste denna tråd, ganska intrssant eftersom jag själv är lite sugen på impreza. Men alla papper osv man ska ha med sej, vart får man tag på dom? Är det något man fyller i själv osv eller är det nån här i sverige som fixar och donar med papprerna om man köper av någon privatperson?
Går det att pruta på bilarn i england?Mvh/ Johan
8 november, 2010 kl. 07:02 #212068Gilarski
DeltagareHej!
Satt och läste denna tråd, ganska intrssant eftersom jag själv är lite sugen på impreza. Men alla papper osv man ska ha med sej, vart får man tag på dom? Är det något man fyller i själv osv eller är det nån här i sverige som fixar och donar med papprerna om man köper av någon privatperson?
Går det att pruta på bilarn i england?Mvh/ Johan
Du skall ha med dig 2 papper från UK:
1. V5C (regbeviset)
2. Skrivet kvitto på att du köpt & betalat bilenNere i vänster hörn på sid 2 signerar ni båda. Jämför VIN & reg med det som står på bilen (VIN hittar du på torpedväggen + alu skylt på främre fjädertorn)
Om det är en handlare hjälper han dig.
V5C har en lila flik som DU signerar & river av och skickar till DVLA (UK transportstyrelsen), addressen står i V5C. Detta kan du skicka från Sverige.
Säljaren skriver ett brev til DVLA och meddelar att han sålt bilen. Har han ’Private plates’ så kan det vara lite trixande men det går att lösa, de vill ofta sälja dessa separat då de kan vara värda 10-20 loppor.
Nu kör du till färjan. De kollar inget då det är inom EU.
Väl i Sverige skall Transportstyrelsen kontaktas, det är där jag står nu. Ev skall man fylla i nån blankett men annars skall de ha orginal V5C samt kvittot för att säkerställa att bilen är OK & inte stulen etc.
Jag har en liten tråd om du orkar läsa: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=602244#post602244
8 november, 2010 kl. 14:01 #212061lillBoije
DeltagareDu skall ha med dig 2 papper från UK:
1. V5C (regbeviset)
2. Skrivet kvitto på att du köpt & betalat bilenNere i vänster hörn på sid 2 signerar ni båda. Jämför VIN & reg med det som står på bilen (VIN hittar du på torpedväggen + alu skylt på främre fjädertorn)
Om det är en handlare hjälper han dig.
V5C har en lila flik som DU signerar & river av och skickar till DVLA (UK transportstyrelsen), addressen står i V5C. Detta kan du skicka från Sverige.
Säljaren skriver ett brev til DVLA och meddelar att han sålt bilen. Har han ’Private plates’ så kan det vara lite trixande men det går att lösa, de vill ofta sälja dessa separat då de kan vara värda 10-20 loppor.
Nu kör du till färjan. De kollar inget då det är inom EU.
Väl i Sverige skall Transportstyrelsen kontaktas, det är där jag står nu. Ev skall man fylla i nån blankett men annars skall de ha orginal V5C samt kvittot för att säkerställa att bilen är OK & inte stulen etc.
Jag har en liten tråd om du orkar läsa: http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?p=602244#post602244
Stort tack :)!
jag ska kika i din tråd sen vad du skrivit, man tjänar ju onekligen någar tusenlappar på att köpa där och ta hem. Men ni som har högerstyrda är de inte knas med omkörningar osv med högerstyrt?mvh/ Johan
9 november, 2010 kl. 09:12 #212069Gilarski
DeltagareStort tack :)!
jag ska kika i din tråd sen vad du skrivit, man tjänar ju onekligen någar tusenlappar på att köpa där och ta hem. Men ni som har högerstyrda är de inte knas med omkörningar osv med högerstyrt?mvh/ Johan
Jag vande mig på några timmar. Tyvärr får man titta på insidan istället för på utsidan av framförvarande bil när man skall göra omkörning men som sagt, ingen big deal enligt mig 🙂
Föredelen med högerstyrt är att du sitter längre ifrån mötande (vid krock), du har bättre koll på högerkanten samt kör du bana så går ju alla banor medsols, det vill säga du sitter närmare kurbsen & kan ha bättre koll på apex 😉
9 november, 2010 kl. 16:14 #212062lillBoije
DeltagareJag vande mig på några timmar. Tyvärr får man titta på insidan istället för på utsidan av framförvarande bil när man skall göra omkörning men som sagt, ingen big deal enligt mig 🙂
Föredelen med högerstyrt är att du sitter längre ifrån mötande (vid krock), du har bättre koll på högerkanten samt kör du bana så går ju alla banor medsols, det vill säga du sitter närmare kurbsen & kan ha bättre koll på apex 😉
haha jo de har du ju rätt i ;)!
Aa nä men nu köpte en kollega på jobbet en STI 03, så nu blev man ännu mera sugen. Jag får se om nån är intrsserad av min Escort bara, ska ut på annons snart.
Men som sagt man kanske skulle ta in en från england, man hittar ju några STI 05or för 100tusen ungefär, de måste väl vara ganska bra pris eller?mvh/ Johan
9 november, 2010 kl. 16:57 #212052andreaswrx
DeltagareFöredelen med högerstyrt är att du sitter längre ifrån mötande (vid krock), du har bättre koll på högerkanten samt kör du bana så går ju alla banor medsols, det vill säga du sitter närmare kurbsen & kan ha bättre koll på apex 😉
nackdelen är att du snart har dubbel försäkringpremier mot vänsterstyrda för att högerstyrda sportbilar är inblandade i 80 procent mer front olyckor! har lite inside från ett försäkringsbolag att det jobbas med att få till att i data systemen innan det kan köras igenom! så dom kan se om det är RHD eller LHD. Börjar ett bolag så lär dom andra följa efter…
9 november, 2010 kl. 19:05 #212063lillBoije
Deltagarenackdelen är att du snart har dubbel försäkringpremier mot vänsterstyrda för att högerstyrda sportbilar är inblandade i 80 procent mer front olyckor! har lite inside från ett försäkringsbolag att det jobbas med att få till att i data systemen innan det kan köras igenom! så dom kan se om det är RHD eller LHD. Börjar ett bolag så lär dom andra följa efter…
Jasså va knas, de hade jag ingen aning om! Men som sagt att lära sej köra lär väl inte va några problem de e just de där med omkörningar, men omkörningar på vanlig motorväg när man går ut i andra filen är väl inge problem?
10 november, 2010 kl. 00:49 #212057Turbovin
DeltagareKan jag leva med då jag inte ens betalar halva premien av vad en GT kostar 😀
10 november, 2010 kl. 06:43 #212054Davve
DeltagareKan jag leva med då jag inte ens betalar halva premien av vad en GT kostar 😀
Håller med 🙂
10 november, 2010 kl. 09:30 #212051Kvarnis
DeltagareVad har ni för försäkringsbolga och vad betalar ni?
/Jan
10 november, 2010 kl. 11:29 #212056Turbovin
DeltagareModerna försäkringar, 355 kr i månaden, helår-helförs.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.