› SSC › Annonser › Köpes – Delar › Köpa/låna lambdasond för att felsöka tomgångsproblem
- Detta ämne har 19 svar, 1,535 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 11 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2009 kl. 13:05 #17748
Niklas
DeltagareNågon som bor i närheten av Vallentuna / norra Stockholm och kan tänka sig att låna ut en lambdasond till min MY00 för att felsöka om det är min som gett upp? Eller om du har en över och är intresserad av att sälja den.
Har drabbats av ojämn och väldigt låg tomgång plus ryckigheter vid fiskörning.
4 maj, 2009 kl. 18:15 #168964Niklas
DeltagareNej, eftersom Strat och Jerry sa Lambda och om inte den så LMM. Tänkte börja med den ena och om inte det hjälper så kolla den andra.
4 maj, 2009 kl. 18:16 #168965Niklas
DeltagareUpptäckte precis att jag la tråden i fel avdelning. Nån moderator kan ju flytta den om de kan/vill/orkar.
4 maj, 2009 kl. 18:32 #168966Niklas
DeltagareLambda sitter med 22-nyckel på downpipen. Inte svårare än så. Och när Jerry säger ”det låter defintivt som Lambda” så tänkte jag prova det först.
Men om någon har en LMM liggande eller vill låna ut sin i fem minuter så är det också intressant.
4 maj, 2009 kl. 18:33 #168962goldog
DeltagareLika smidigt att testa lamdan typ, en kontakt 🙂
4 maj, 2009 kl. 19:16 #168967Niklas
DeltagareDu behöver inte byta LMM för att se om den är kass, dra bara ut kontakten, ingen skillnad = LMM kass, skillnad = LMM inte kass.
Vissa säger att deras bil går renare när de tar bort LMM, vissa säger att deras bil går sämre. Därför tänkte jag det var bättre att låna fungerande sensorer och koppla in så om det blir en förändring så har man hittat felet men om det fortfarande är ojämn tomgång så fungerade min egen sensor också.
5 maj, 2009 kl. 08:10 #168963izual
DeltagareHar haft samma problem på båda mina subbor och i båda fallen var det LMM som var boven även om lambdan felsöktes första gången.
5 maj, 2009 kl. 10:59 #168968Niklas
DeltagareSom sagt, båda prylarna är av intresse men om ingen har någon liggande eller vill låna ut så får jag åka till Subaru och köpa. Trist om man köper fel, 1000kr som man kunde lagt på bensin och försäkring istället. 😛
5 maj, 2009 kl. 11:01 #168956OzO
DeltagareLMM kan du låna av mig, fast jag bor ju på andra sidan byn. Antingen hämtar du på Sthlmsträffen i helgen eller så finns jag i stan på dagarna. 🙂
/G
_____
::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::5 maj, 2009 kl. 11:24 #168969Niklas
DeltagareVar i stan håller du till? Nära Slussen?
Kommer inte till helgen och sparkar däck.
5 maj, 2009 kl. 11:28 #168961b20mannen
DeltagareSom sagt, båda prylarna är av intresse men om ingen har någon liggande eller vill låna ut så får jag åka till Subaru och köpa. Trist om man köper fel, 1000kr som man kunde lagt på bensin och försäkring istället. 😛
Tyvvär så är det inte samma kontakt på MY98 som på MY00. Annars så kunde du fått prova med min sond. Tack vare att jag har en Autronic i bilen så ser jag att den är 100% ok. Och dessutom så kan jag köra utan den utan problem ett tag. Men den passar som sagt inte på 99-00.
Men innan du slänger ut pengar på en ny sond så kan du skruva ur sonden, sen håller du den i ena handen och sätter ett finger över brickan och skakar sonden. Rasslar det så har keramiken i sonden spruckit och sonden är kass. Om det inte rasslar så kan sonden fortfarande vara dålig. Men det skulle väl kännas skönare att köpa en ny sond om du vet att den gamla definitivt är kass?
Kolla även om sonden är väldigt sotig. Är den det så funkar motorstyrningen dåligt, (och troligt av en annan anledning än just lambdasonden), och du kan tvätta av sotet försiktigt med lite tenol på en papperstuss. Undvik att tvätta med vatten, då lambdasonder faktiskt inte gillar vatten. Se till att tvätta rent från sot i springorna på sonden.
Är sonden sotig så lutar det väl åt att LMM är kass i alla fall. Och du har en sportslig chans att rädda sonden.
5 maj, 2009 kl. 11:56 #168957OzO
DeltagareVar i stan håller du till? Nära Slussen?Kommer inte till helgen och sparkar däck.
Östermalm. Och jag sparkar inte heller däck, utan åker lite bil (äntligen) och fikar och myser i solen. Är det regn lovar jag att stanna hemma och sparka på däcktraven i garaget 😀
/G
_____
::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::5 maj, 2009 kl. 13:42 #168970Niklas
DeltagareÖstermalm, det är en bit från mig. Får se hur jag löser det.
5 maj, 2009 kl. 15:20 #168958OzO
DeltagareÖstermalm, det är en bit från mig. Får se hur jag löser det.
Man kan mötas på Centralen också 🙂
/G
_____
::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::5 maj, 2009 kl. 20:06 #168971Niklas
DeltagareSlussen också kanske? 🙂 Har blivit gammal och lat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.