SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpa legacy turbo?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    ForEvo
    Deltagare

Blir ledsen i ögat av att leta bil :/

Övergett Ford sen någon månad tillbaka och velar hela tiden om vilken bil jag ska köpa.

Men det starkaste minnet jag har av en bil jag kört är just Legacy turbo.
      Jobbade på en restaurang förut där en tjej på jobbet hade en just sådan som bruksbil, jag skulle åka och växla då kassan bara hade sedlar då hon erbjöd sig att låna ut sin bil, min Ford gick ju så dåligt tyckte hon 😀

Gick ut och tittade på bilen i fråga och det var väl ingen indirekt vacker syn, lite retro utseénde men fin inredning.
      Startade upp den och sången från motorn var ju helt underbar, började köra mot E4:an, tänkte givetvis att jag skulle testa denna lite då jag aldrig kört en sub överhuvudtaget och nu hade jag chansen.

När jag väl kom ut på e4:an så sket jag i byxan, aldrig i hela mitt liv har jag kört en så aggresiv bil i hela mitt liv, jag menar, inte direkt många som pratar om Legacy i ungdoms kretsar!
      Man riktigt sögs bak i sätet när man tryckte på.

Väl tillbaka började vi diskutera lite och hon berättade att den bl.a hade blivit chippad sen hon köpte den, priset hon betalade var 20k till någon pensionär som hade haft den innan!
      I mina öron lät det somom hon ville sälja den, men jag gillade ju Ford!
      Jag var inte så inne på effekt och sådant för nått år sedan, det har kommit nu på senare tid efter att man avverkat bl.a 9000turbo etc.

Nu sisådär 2år senare så har jag alltmer börjat minnas tillbaka denna stund, och numera funderat på att köpa en själv, för kul, perfekt vinterbil med fyrkrafs o allt!

Men, det finns ju inga :/
      Hittar en enda legacy på blocket och den är kombi.

Vart har dom tagit vägen?

Ska passa på att fråga också från vilka årsm. den finns med turbo samt vad dessa ligger kring i värde beroende på skick?

Hon hade ju antagligen gjort en sjujävla bra affär i mina öron!;(

Lärt mig en läxa iallafall, man ska ta chanserna när man har dom 🙂

LegacyLarsa
      Keymaster

En legacy turbo är en trevlig bekanskap, dock får du räkna med att de har gått hårt.
        subaru sålde runt 5-600 bilar totalt under åren 92-94, om jag komer ihåg rätt, en hel del bilar har tyvärr gått till skroten(min gjorde det tyvärr) men det har även importerats en hel del från tyskland.

Rost får du nog räkna med, fastän de är halvgalvade.

200hk var original i bilen, med en rejäl hästspark så fort man kom över 3000rpm..

Vet inte hur försäkringarna är nu, men på min tid kostade det rejält med fläsk. du får även räkna på att bilen kommer att ligga på litern milen eller mer, beroende på hur du använder högerfoten, min drog aldrig under litern, det gör inte imprezan heller..

Priserna vad jag sett är allt från 20k till 60k, men 30-35k är nog rätt vettigt tror jag..

/Lars

Ante_J
        Deltagare

Jo det är lite glest med Legacy Turbo beståndet för tillfället har jag sett, du skulle köpt Antons Vita som varit till salu här och på blocket, den var fin.
          Du skall inte vara rädd lite mil det är robusta bilar som är välbyggda, verkar den bara fräsh så låt inte milen avskräcka dig.

Jag instämmer med LegacyLarsa, det är en mycket trevlig bekantskap, det förhållandevis stora turboaggregatet ger en sån härlig hästspark så att man myser varjegång :7
          För inte heller allför stor peng går det att få både hyffsad prestanda och riktigt fina vägegenskaper.

Surfa in på http://www.rslibertyclub.org där finns tonvis med information om just den här modellen, den heter Liberty RS i Australien men det är bara namnet som skiljer den åt mot våran version, där nere är den lite av en kult-bil och det finns många väldigt potenta bilar där både för strippen och banan.

Lycka till med bil-letandet!

ForEvo
          Deltagare

Tack för svaren grabbar, får kika på sidan och hålla koll på blocket och andra annonssidor 😉

Building Micke
            Deltagare

Kul att du kanske blir lagacy ägare:) Själv har jag en vit -92 turbo, finns på garaget…

Har gått igenom hela bilen i kaross och så… Och jag kan utala mig om att bak ska du kolla noga efter rost, upp vid stötdämparen, Sjukdom måste det vara på dessa, för farsan min som har en vanlig legacy -90, Hade precis lika dant fast värre.

Sen vid bakre hjulhus mot sparklådan precis lika, Sen bakskärmen under kanterna…

Sen om det inte sitter stänklappar på den som det inte brukar göra på denna modell så kolla på dörrarna på insidan och på kanterna, blir lätt at stenar flyger upp…

Tanken är också känslig, Dyr vet jag, Men om den är riktigt oljesprutad så är det lungt.

Kolla innanför där domkraften sitter och leta efter rost.

Annars är jag väldigt nöjd med denna bil… Ska förhoppningsvis köpa lite roliga grejor nu till sommaren nu när rost och skit är genomgått:)

Och det finns inte många kvar, de flesta har rostat ihop.. Så jag är glad att jag har en rostfri legacy turbo -92:)

RISKOKARE
              Deltagare

Jo det är lite glest med Legacy Turbo beståndet för tillfället har jag sett, du skulle köpt Antons Vita som varit till salu här och på blocket, den var fin.Du skall inte vara rädd lite mil det är robusta bilar som är välbyggda, verkar den bara fräsh så låt inte milen avskräcka dig.Jag instämmer med LegacyLarsa, det är en mycket trevlig bekantskap, det förhållandevis stora turboaggregatet ger en sån härlig hästspark så att man myser varjegång :7För inte heller allför stor peng går det att få både hyffsad prestanda och riktigt fina vägegenskaper.Surfa in på http://www.rslibertyclub.org där finns tonvis med information om just den här modellen, den heter Liberty RS i Australien men det är bara namnet som skiljer den åt mot våran version, där nere är den lite av en kult-bil och det finns många väldigt potenta bilar där både för strippen och banan.Lycka till med bil-letandet!

Japp för nu är den såld ;( Så himmla bra och rolig bil den var och är! Fast den har paserat 30 000 mil så går den som en dröm 🙂 så milen ska man inte vara rädd för. Sökte på blocket och hitta några stycken, där var faktiskt en i 20 000 kronors klassen. ’
                Lycka till med ditt legacy köp 🙂

//Anton

http://www.garaget.org/?car=11139

lunkan
                Deltagare

Edströmsbil i Årsta har en Subaru Legacy 2.0 turbo combi -93 till salu! Pris 39900:-

http://www.blocket.se/vi/6951417.htm?ca=12_s

LegacyLarsa
                  Keymaster

Stötdämparna bak stämmer, det släppte igenom massa skit på min, klarade mig från rost i karossen, dock så blev säkerhetsbältetsfästet helt upprostat, så var bara att byta, för att se det här måste man ur med hela baksätet(sedan)för att kunna se.. ..men det får ta i köpet, ser det bra ut underifrån behöver det inte vara så.

Lycka till med letandet
                    /Larsa

Building Micke
                    Deltagare

jo sprutar ju in i hela skärmen om man inte fixar det:( Men jag hade klarat mitt för det måste ha blivit nu på kort tid… Så det han inte äta sig så speciellt…

Men rätt är att man måste ur med baksätet, Men jag märkte det genom att det hade kommit ned lite fukt vid domkraften och såg att det runnit innuti skärmen och ner till domkraften så då måste jag känna efter in under där stötdämparen sitter och ja det var ett hål in…

Så du kan ju kolla det så också om du köper en… Mycket enklare:)

De flesta som ligger i 20000kr klassen är nog rost känt…

Lycka till

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.