- Detta ämne har 10 svar, 1,916 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 11 månader sedan av fredrik_wt.
-
FörfattareInlägg
-
21 januari, 2007 kl. 12:44 #22165TDeltagare
Tjena, nybörjare i forumet som tänkte höra mig för lite om Subaru.
Jag hade en subaru för rätt många år sedan och funderar nu på att köpa en igen, mest aktuellt är i sådant fall en Legacy. Vad tror ni om andrahandvärde? Egentligen vill jag helst ha en Outback, men vanliga legacy spec. B verkar ju trevlig också.
Någon som har några effektuppgifter på den kommande dieselmotorn?
Vad tycker ni som har Legacy om era bilar? Vad är bra, mindre bra..?
Ett annat alternativ är ju annars Forrester 2.5XT, 0-100 på 5.9 sekunder är ju trevligt, men den är ju ganska liten känns det som? Varken bagage eller baksäte är väl speciellt användbart egentligen?
Hur är ljudanläggningen som sitter orginal i Subaru Legacy 3.0R?
Det verkar inte gå att få ett larm orginalmonterat, stämmer det?
Alla tips välkomna!
25 januari, 2007 kl. 17:56 #190609fredrik_wtDeltagarejag har en legacy 2,5 -04, jag är kanonnöjd, det enda jag stör mig på är den låga markfrigången (som inte är låg) en outback hade varit bättre för mig. Vidare tycker jag automatlådan i 2,5 som är 4 stegad ibland är så där, fram för allt när den är kall så kastar den i växlarna så det blir liiiiite rykigt…. men men, i övrigt, den bästa bil jag haft, fruktansvärt bra vinterbil, sommarbil allt =) man tar sig fram så länge man inte hänger sig ovanpå o de är rätt så snygga
bilder: http://www.garaget.org/?car=32945
Mamma kör en outback 3,0R den är underbart trevlig, nackdelen är bensinförbrukningen, hon kommer inte under litern och hon kör SÄLLAN över 100 km/h o mkt lugnt i sin körstil, (kan jämföras med min som i samma tempo går på 0.72-0.78 vilket är riktigt bra) automatlådan i denna är 5 stegad och trevligar än den som finns i 2,5an, från -07 finns det i 2,5an en typ av överväxel på automaten o den lirar betydligt bättre med bilen! klart lyft.
Min Bror har en en 3.0R spec B manuell dvs. den bilen är riktigt bra stolar i, den är ju lägre än vanlig legacy, när han o jag kör bilen ligger den oftast runt 1,5… har nog aldrig kört den under 1,2. fördelen med denna bilen mot de andra är de SÅÅÅÅÅ mkt bättre stolarna…
Vi har även en Tribeca, men hade innan dess en forester -06a, jag upplever den som en roligare bil om man ska leka lättare att busa med, kortare hjulbas antar jag. vidare tycker jag man sitter kanon i den, man får plats bra i baksätet, men det är mer spartansk känsla, lite mer bänk över så att säga… lika så är inredningen i sin helhet lite mer budget, men so what? inte så jobbigt med prestandan, den ultimata bilen tycker jag, tillräkligt med plats, bra prestanda, högre markfrigång, en tur i lättare terräng är inga probs alls. dessutom har den väghållning. bagaget tycker jag är helt ok, upplever legacyn som mindre ibland, troligen p.g.a av vinkeln på legacyn i mindre höjd. jag har två hundar o mkt packning jämt (+sambo) vi klarade oss kanon med forestern…. upplever dock ibland att legacyn är liten… men med det inte sagt att den är mindre, för så är det ju inte.
25 januari, 2007 kl. 20:57 #190613TDeltagareTack för svaret! Men bensinförbrukning på långt över milen vid normal körning verkar ju lite jobbigt. Visserligen kör jag mest landsväg, men i alla fall… Spec. B borde väl inte dra mer soppa? Det är väl samma motor?
Inga erfarenheter av ljudanläggningen?
26 januari, 2007 kl. 07:55 #190610fredrik_wtDeltagareJa alltså Mamma som kör outbacken kör i princip bara landsväg, 70-90 vägar, i bästa fall har den dragit litern milen, men oftast något över… tyvärr
Spec B ska väl nödvändigtvis inte dra mer, men den inbjuder inte direkt till snäll körning där av förbrukningen, men kör du den normalt, blandat får man räkna med 1,2 l/mil
Kan ju tyckas mkt, men o andra sidan pratar vi hyffsat tung bil, 4 hjulsdriven osv… tar man en aero eller T5 är det inga spartips heller o det är ju där de ska jämförasljudanläggningen tycker jag är bra! då är jag iofs inte stero intresserad alls, men den faller in helt i klass med den bästa stereo som levereras i 9-5 iaf
jag vidhåller som sagt att det är den bästa bil jag haft.
då har jag själv haft: ett gäng saab 900 senare generation, 9-3, 9-5, 850, V40, alfa 156, MB E430… samt ett gäng andra bilar som helt uppenbart är sämre… vidare jobbar jag med bilar, 9 agenturer så har kört en del att jämföra med…. Tror inte du blir missnöjd med subaru, finns givetvis bättre bilar, men kombinationen av prestanda, utrustning, kvalité och inte minst vägbeteende är svårt att hitta.26 januari, 2007 kl. 09:56 #190606Lt DanDeltagareKlart du ska satsa på en Legacy. Du kommer inte bli missnöjd. Man ska inte alltid lyssna på diverse tester i olika tidningar som gnäller på det ena och det andra. Ut och provkör och bilda egen uppfattning.
Andrahandsvärdet är bra för Subaru och då speciellt för Legacy. Erkänt driftsäkra också.Vill man ha en prisvärd Legacy skulle jag satsa på en 99-03.
/Dan – Något partisk…
OT: Fredrik_WT. Ingen dålig vagnpark din familj har 😛
Nästan i klass med våran..
Legacy 92 2.2L
Legacy 92 turbo
Legacy 99 2.0GL
Legacy 00 B4 RSK turbo
Legacy 04 GT turbo
Leone 8926 januari, 2007 kl. 14:52 #190611fredrik_wtDeltagarenej, den är helt ok =) får väl lägga till en CL600 med…. men det är ju inte subaru så… =)
26 januari, 2007 kl. 18:23 #190614TDeltagareJag har inte hittat någon information om diff.spärr, men det finns inte på subaru, eller?
Lågväxel finns för vissa har jag sett, men inte för de motorer som jag är intresserad av.
Är lite nyfiken på den kommande dieselvarianten också, men det har varit tyst om den ett tag nu… dom har väl inte ångrat sig? 🙂
Jag kör väldigt mycket så att över litern är lite tråkigt, i och för sig drar min nuvarande skoda octavia 4×4 närmare litern, och den är klart mindre så man får väl acceptera rätt hög förbrukning på den här typen av bilar, där av dieselintresset, men de blir ju tyvärr ganska trötta i gengäld.
26 januari, 2007 kl. 20:51 #190607GrusdraparnDeltagareså man får väl acceptera rätt hög förbrukning på den här typen av bilar, där av dieselintresset, men de blir ju tyvärr ganska trötta i gengäld.
Häää!
Hade faktist en riktigt trevlig diselupplevelse nu i veckan, hyrde en V70 D5 som jag körde 70 mil med. Blev riktigt imponerad av hur en stor tung V70 kan kännas såpass “smidig” som denna gjorde, 185 diselhästar rör allt på sig, för att inte tala om vridet. Bränsleförbrukningen blev 0,57 liter / mil, dä ä bra skit dä!/K – allt annat än volvofräst, men dock imponerad
26 januari, 2007 kl. 21:48 #190615TDeltagareså man får väl acceptera rätt hög förbrukning på den här typen av bilar, där av dieselintresset, men de blir ju tyvärr ganska trötta i gengäld.
Häää!Hade faktist en riktigt trevlig diselupplevelse nu i veckan, hyrde en V70 D5 som jag körde 70 mil med. Blev riktigt imponerad av hur en stor tung V70 kan kännas såpass “smidig” som denna gjorde, 185 diselhästar rör allt på sig, för att inte tala om vridet. Bränsleförbrukningen blev 0,57 liter / mil, dä ä bra skit dä!/K – allt annat än volvofräst, men dock imponerad
Hehe… Just V70 D5 är en av få bilar som skulle kunna vara ett alternativ för mig, Finns ju med AWD. Det känns dock som inte dessa två är helt jämförbara, de är bra på olika saker…
27 januari, 2007 kl. 10:08 #190608GrusdraparnDeltagareVisst e det så, ville bara peka på att dislarna nu för tiden inte går att jämföra med gårdagens.
/K
31 januari, 2007 kl. 08:40 #190612fredrik_wtDeltagareV70 AWD suger pung, tyvärr, då kan man lika väl köra vanlig FWD, den är nämligen inte bra nånstans, tydligen tycker teknikensvärld likadant som jag
vad gäller dieseil så är en modern diesel allt annat än slö… bla de mest imponerande bilar jag kört har vart MB diesel med dieselteck chip…
ja det är synd att V70s AWD suger, annars hade en xc70 d5 varit aktuell, helt klart!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.