SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpa ny subaru konsiga garanti??

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Subarumicke
    Deltagare

Har en kusin som är intresserad av att köpa en ny Subaru outback och enligt kindwalls så säger säljaren att han måste köpa subarus vinterhjul för att garantin ska gälla?? dvs… en uppsättning vinter hjul för 18000 kr 😮 har flera råkat ut för det resonemanget?? vad anser ni om deras garanti ?

rickey
      Deltagare

Det verkar ju helt sjukt… Bara för att de ska tjäna pengar…

Palm
        Deltagare

De var fan de dummaste jag hört, e honom åka till en annan firma 🙁

Subarumicke
          Deltagare

Nu har jag efterforskat lite och det är Kindwalls som har gått ut med den infon bland sina säljare,skulle vara kul att komma över det dokumentet,och sedan ta kontakt med IM och fråga hur det ligger till,jag tycker att det låter mera som egenkonstruerad garati från kindwalls håll och genom det lura folk att köpa vinterdäcken av dom, dvs.. skapa någon form av monopol, det roliga när man kollar på deras hemsida under tillbehör så säljer Kindwalls eftermarknads fäljar BORBET mm.. och det verkar ju märkligt att dom kan sälja EJ Subaru org.. fäljar, när dom hävdar att Garantin inte gäller? vore intressant och veta om vinterdäcks regeln (Garantin) är på flera Kindwalls ställen eller bara hos en? vore kul OBS Bra om någon kunde luska lite tex.. göteborg,karlstad umeå, övriga ställen och lägga ut info om hur det ligger till

specialized
            Deltagare

Nu har jag efterforskat lite och det är Kindwalls som har gått ut med den infon bland sina säljare,skulle vara kul att komma över det dokumentet,och sedan ta kontakt med IM och fråga hur det ligger till,jag tycker att det låter mera som egenkonstruerad garati från kindwalls håll och genom det lura folk att köpa vinterdäcken av dom, dvs.. skapa någon form av monopol, det roliga när man kollar på deras hemsida under tillbehör så säljer Kindwalls eftermarknads fäljar BORBET mm.. och det verkar ju märkligt att dom kan sälja EJ Subaru org.. fäljar, när dom hävdar att Garantin inte gäller? vore intressant och veta om vinterdäcks regeln (Garantin) är på flera Kindwalls ställen eller bara hos en? vore kul OBS Bra om någon kunde luska lite tex.. göteborg,karlstad umeå, övriga ställen och lägga ut info om hur det ligger till

Verkar som de har stöd hos IM.

I nummer 2 – 2006 i Subaru Magazine, den tidningen som en del får hem, står en hel sida om detta.
              Har ingen scanner, skulle scannat annars, men det står bla.
              ———————————
              ” Viktig information angående fälgar till Subaru”
              ” Fabriksgarantin kan upphöra gälla”

”Om du använder en fälg med felaktig offset, faller fabriksgarantin i enlighet med vad som anges i garantiboken som medföljer bilen.
              Bilen har då utsatts för en ändring som gör att Fuji Heavy Industris inte längre lämnar garanti på drivlinan ”
              ——————————————-

Detta citerat direkt ur tidningen.

Sen om du köper en icke Subaru-orginal fälg med RÄTT offset, hur de tolkar det..det är ju en annan femma 🙁

Edit:
              Nu har jag läst texten några gånger till och tolkar det som att garantin endast upphör om du har haft FEL offset på dina icke Subaru- orginal-fälgar.

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
              ———————————-
              SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Palm
              Deltagare

Kom in på farsans jobb idag då hade han beställt fälgar till sin legacy 07, sa detta med offset till honom så han ringde och kollade och det verkar som dom är lite kinkiga med sådant nu…….

Han avbeställde fälgarna som OCL brorsson tyckte skulle sitta på den bilen fast offset var 48 på deras fälgar mendans orginal är 55.

Bilen är ju tjänstebil men dom hade någon max gräns för vad vinterhjul fick kosta så ev kommer han köra 17″ vinterdäck på orginalfälgarna i år nu i stället för att undika att man ”gör bort sig” med garantin 🙁

Subarumicke
                Deltagare

Kan du scana det som står i tidningen vore bra,sen att det verkar handla om offsettet så kan jag förstå resonemanget om att det skulle kunna påverka átt garantin skulle påverkas,men tycker det är märkligt att Kindwalls säger att man måste köpa deras vinterhjul för annars gäller inte garantin 🙁

Tackar för infon förövrigt

rallymarkus
                  Deltagare

stämmer bra det garantin på hjullagren gäller bara med originalfälgar samma lika då jag köpte min sti..

Palm
                    Deltagare

stämmer bra det garantin på hjullagren gäller bara med originalfälgar samma lika då jag köpte min sti..

Är det bara garantin på lagren kan man ju ta det kanske men känns ju lite sådär om garantin på drivlinan försvinner bara för en sådan grej.

specialized
                      Deltagare

Har ju ingen scanner men löste det med kameratelefon 🙂

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi947/DSC00555.jpg

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                        ———————————-
                        SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Nano
                        Deltagare

Ja detta var ju bra att veta. Pratade med farsan som oxå nyss beställt nya fälgar till sin Legacy 07:A. Bad han kolla upp så att det blev rätt.

Är det bara Subaru som har det så här eller finns det andra märken som oxå är kinkiga?

MVH
                          Mårten

stransky
                          Deltagare

När jag köpte ny legacy valde jag till vinterhjul. När jag hämtade ut bilen våren 2006 så visade det sig att fälgarna var av annat märke än original. Blev lite bitter men tänkte att de såg ju ok ut så jag sa inget. Men till hösten damp den där broschyren ned i brevlådan och då jag senare tyckte bilen skitades ned långt bak på sidorutorna tog jag av fälgarna och kollade dem. Det visade sig att både bredd och offset avvek från original vilket förändrade spårvidden med totalt 20mm. Tog strid med försäljaren och tillslut gick de med på att byta ut dem men jag fick betala 2000:- för det. Kan säga att bilen upplevdes som mycket stadigare efter bytet till originalfälgar.

En rolig sak var att när jag konfronterade försäljaren med informationen i broschyren sa han att det gällde inte när jag köpte bilen utan först senare. Därför kunde de leverera fälgar med felaktig offset. Men jag kan ge mig fasen på att om något skulle gått sönder skulle de slingrat sig och sagt att garantin gäller inte pga av felaktiga fälgar!

De felaktiga fälgarna var tillverkade i Indonesien och hade en sån där billig plastkåpa för att dölja det perforerade bulthålsmönstret som typ passade alla möjliga bilmodeller.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.