SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpa nya wrx eller gammal sti?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Finnish
    Deltagare

Hej hopp alla glada!

Sitter å drömmer mig bort med tankar på att köpa en ny ”bitch”, tycker nya karossen är helt underbar med sina klart elakare ögon och större maskin, uppsnoffsad inredning m.m. men är också sugen på en STI då jag åkt runt i en wrx -01 som är smått modifierad under ett år nu men är sugen på nyare eller äldre men med lite bättre specs på …

Nya motorn (2.5 liter) måste svara ganska bra på mappning då det finns mera att ta av från grund men å andra sidan är en äldre STI (-02án med 2 liters motorn) bra mycket bättre innuti med smidda kolvar m.m. Hjälp mig på traven med lite info från dem som har koll då jag känner mig kluven ;(
      De bilar jag har i åtanke är antingen nya wrx 230hk (-06án) eller en äldre STI (-02án)

Wiklundh
      Deltagare

Skiljer mycket i pris på dom.
        Jag menar en STI -02 får du under 200 papp.
        Vad kostar en WRX -06?
        Får nog jæmføra med nyare STI om de ska ligga i samma prisklass.
        Kør du bana skulle jag sæga att du ska køpa STI, ska du bara ha en busbil før vanliga almænna vægar så funkar ju en WRX -06 sækert vældigt bra.

Chewie
        Deltagare

Nya WRXen går det att få ur en hel del, JRM har mappat några om jag inte har fel men det var nog en STI 06. Kolla i sökfunktionen!

Som man sa i tråden innan så är WRXen och STIn två skilda bilar då det gäller chassi och bromsar. Ska du köra på bana så skulle jag utan tvekan satsa på en STI. Jämför med min grannes STI mot min WRX.
          Båda är 02or. Som dag och natt!

Finnish
          Deltagare

Nja så mycket skiljer det sig inte i pris då nya modellen börja dala ganska kraftigt tycker jag. sen varför jag gämför med STI 02:an är för att jag tycker den är snyggare än de senare modellerna ( min högst personliga åsikt 😉 )

Självklart ska det smiskas bana med bilen och då kanske det självklara svaret blir STI men det kan inte va så svårt att få ordning på en nyare wrx med lite bättre stötar/fjädrar och andra bromsar?

SecretAgentMan
            Deltagare

Skall man åka hårt är det absolut bättre att börja med en STI-02, skall man ändå skruva överallt (glöm inte av lådan..) så kan man ju lika gärna börja med en GT och få en betydligt rappare bil. 😀 😉

…och kan man tänka sig att åka högerstyrt finns det betydligt roligare saker tillgängliga.

/J

Finnish
              Deltagare

Skall man åka hårt är det absolut bättre att börja med en STI-02, skall man ändå skruva överallt (glöm inte av lådan..) så kan man ju lika gärna börja med en GT och få en betydligt rappare bil. 😀 ;)…och kan man tänka sig att åka högerstyrt finns det betydligt roligare saker tillgängliga./J

Jo du har helt rätt i att mycket rappare än GT blir nog svårt att få om man inte har tankar på import av exotiskare varianter av subaru. GT´n väger ju säkert 200kg mindre bara som ”stock” men jag vill antingen ha lite mordernare omkring mig eller få så mycket godis som möjligt från grund utan att behöva köra högerstyrt 😉

MariaimprezaGT
                Deltagare

vad sägs om en ny sti? 🙂 Jag har kört en PSE III å den bilen ska jag sikta in mig på om några år när priset börjar bli det rätta!

Impreza GT is teh ####!!

SecretAgentMan
                  Deltagare

Jo du har helt rätt i att mycket rappare än GT blir nog svårt att få om man inte har tankar på import av exotiskare varianter av subaru. GT´n väger ju säkert 200kg mindre bara som ”stock” men jag vill antingen ha lite mordernare omkring mig eller få så mycket godis som möjligt från grund utan att behöva köra högerstyrt 😉

STI02 eller en riktigt elak GT med andra ord. 🙂

/J

Finnish
                    Deltagare

vad sägs om en ny sti? 🙂 Jag har kört en PSE III å den bilen ska jag sikta in mig på om några år när priset börjar bli det rätta!Impreza GT is teh ####!!

Nja jag är lite allergisk mot dessa ”kassaskåp” No offence till alla dem som äger dessa nu 😉 Men vikten tar lite av udden när det gäller aktiv körning, vill ha en bil med bra hk/kg förhållande …

Finnish
                      Deltagare

STI02 eller en riktigt elak GT med andra ord. :)/J

Jupp det lutar mer och mer åt det hållet, men jag får botanisera lite djupare i alla specar kring dessa bilar innan jag gör slag i saken 🙂

MariaimprezaGT
                        Deltagare

förstår hur du menar, de har vuxit rejält. men å andra sidan. min GT är en 99, 7 år! om två år är den 9 år.. Det blir helt plötsligt en jävligt gammal bil. Sen om man tittar på type R å så som jag också funderat på, så är ju de ÄNNU äldre. Det är det som talar emot. Jag har väldigt kul med min GT. Men efter jag kört PSE III så inser jag att man kan ha jävligt kul med den med. Men PSE II var då ingen hit alls. Den var liksom tråkig.. Det finns mycket med PSE III som jag tycker om, styrningen är det som jag vart helt frälst i! men, det är ju minst 400k, men man kan ju hoppas på lite klubbrabatt 😉

Impreza GT is teh ####!!

Finnish
                          Deltagare

förstår hur du menar, de har vuxit rejält. men å andra sidan. min GT är en 99, 7 år! om två år är den 9 år.. Det blir helt plötsligt en jävligt gammal bil. Sen om man tittar på type R å så som jag också funderat på, så är ju de ÄNNU äldre. Det är det som talar emot. Jag har väldigt kul med min GT. Men efter jag kört PSE III så inser jag att man kan ha jävligt kul med den med. Men PSE II var då ingen hit alls. Den var liksom tråkig.. Det finns mycket med PSE III som jag tycker om, styrningen är det som jag vart helt frälst i! men, det är ju minst 400k, men man kan ju hoppas på lite klubbrabatt ;)Impreza GT is teh ####!!

Hahah jo de vore ju nåt, en värsting för inköpspris tack ! 😀

Lefty
                            Deltagare

Mitt råd är att satsa på en STi… spara lite mer och köp en 03as den är ju schnyggare än 02an 🙂

555_STI
                              Deltagare

Jag köpte nyligen en gammal STi (version 2 1995) Den är lite speciell eftersom den är en ltd edition model men annars är det samma som alla andra STi 2:or

iaf.. =).. om jag skulle ge råd.. jag skulle säga köpa en nyare STi. endast anledning för mig var att jag var tvingad (av sambo) att köpa en praktist bil. Så vi har en Volvo V50 (PAIN). För att kunna överleva vardagen med Vovlo så köpte jag en billigare lekbil som jag kan leka lite med utan att bli rädd att krocka.

Om du har pengar och du ska köpa en bil för vardagar och lek så skulle jag säga köp en ny jag skulle ha gjört det.

Om ett par år kanske jag ta en provtur i en ny STi och kommer hem utan Volvo:n då blir jag hemlös men glad 🙂

Mitt råd är att satsa på en STi… spara lite mer och köp en 03as den är ju schnyggare än 02an 🙂

Janne248
                                Deltagare

Nja så mycket skiljer det sig inte i pris då nya modellen börja dala ganska kraftigt tycker jag.

Om Wiklundh säger man får en STi MY02 för c:a 200′ så skiljer det väl rätt mycket då en ny WRX MY06 har en prislapp på 299′, eller missförstår jag?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.