Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27641
    Fladric
    Deltagare

      Tja!
      Min mor har blivit förtjust i min Legacy och vill nu ha en som vinterbil 😉
      Hittade den här på en bilaffär i stan, är det nått man vågar sig på, vad kan vara felet tror ni? 🙂
      Är medveten om att motorn måste ur men tänkte mer prismässigt, är reparationen inte allt för dyr kan det vara ett alternativ 🙂

      http://www.blocket.se/vasterbotten/Subaru_Legacy_2_5_GX_38327258.htm?ca=2&w=1

      #235999
      Timzzon
      Deltagare

        topplockpackning eller kolvringar skulle jag gissa på. om det är kolvringar “måste” du dela på blocket 🙂 delar hittar du i england.
        är den inte rostig så är det bara att slå till 😉

        #235998
        LegacyLarsa
        Keymaster

          Se till och pruta ner priset en hel del bara, 30 papp för en trasig bil är mycket pengar..

          /Larsa

          #236004
          Fladric
          Deltagare

            Jo, misstänkte nått liknande, om man gör jobbet själv borde man kunna komma undan hyfsat billigt 🙂

            Jag kommer definitivt att försöka pruta om jag köper den, spelar ingen roll om den är fräsch, den är fortfarande trasig 😉

            Har dock en gangande ide i bakhuvudet, att det vore lite kul att “stoppa i” en Legacy Turbo/Impreza GT motor i en sådan här Legacy! Frågan är ju bara hur mycket jobb det är med kabelhärva och mellanaxel/bakdiff och dylikt… 😛

            #236001
            Timzzon
            Deltagare

              Du behöver ta bort hela instrumentpanelen och byta kabelpiskan till motorn och sätta dit “laddstyrnings panelen”.
              Det är inte svårt att ta bort panelen men jobbigt 😉
              Växellådan är inte samma, den är klenare den som sitter i, en GT låda blir billigast för vad man får. Motorn tar du ifrån en impreza GT upp till -98, dom har ett elsystem som är lättare att få ner och funka 🙂

              #236005
              Fladric
              Deltagare

                Okej, tack för svaren, var ungefär så jag hoppades/trodde att det skulle vara 🙂 Får väl kolla upp vad som passar och inte lite mer noggrant så man inte lurar sig själv 😉
                Men om det stämmer betyder ju det att den här skulle vara ganska lämplig som donator om bygget blir aktuellt 🙂

                http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_GT_objekt_38520498.htm?ca=2&w=3

                Förutsatt att drivlina och motorstyrning är hel 🙂

                #236000
                Timzzon
                Deltagare

                  Jag säger “Go for it”! 🙂
                  Det blir mycket lättare om du skulle få tag i en hel bil att ta allt ifrån, motor, växellåda, bromsar mm. Det kommer också underlätta enormt vid reggning om du kan säga vilken bil det kommer ifrån 🙂
                  Sådana här ombyggnationer finns det gott om på RSLC 😉

                  #236003
                  TomK
                  Deltagare

                    Okej, tack för svaren, var ungefär så jag hoppades/trodde att det skulle vara 🙂 Får väl kolla upp vad som passar och inte lite mer noggrant så man inte lurar sig själv 😉
                    Men om det stämmer betyder ju det att den här skulle vara ganska lämplig som donator om bygget blir aktuellt 🙂

                    http://www.blocket.se/alvsborg/Subaru_Impreza_GT_objekt_38520498.htm?ca=2&w=3

                    Förutsatt att drivlina och motorstyrning är hel 🙂

                    Det är väl den här va?
                    http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=90142

                    #236006
                    Fladric
                    Deltagare

                      Jo, jag tycker också att det är en snygg modell,därför jag blir sugen 😉

                      Ja, då får man ju allt man kan tänkas behöva i ett paket 🙂
                      Har sett att det är endel som gjort samma konvertering, ska kolla lite mer noga där!

                      Det verkar vara samma bil ja, han skriver i blocketannonsen att den säljs hel med här verkar den ju säljas i delar :confused:

                      #236007
                      Fladric
                      Deltagare

                        Hittade den här tråden bland andra mycket intressanta trådar om konverteringar 🙂

                        http://www.rslibertyclub.org/forums/showthread.php?55062-Turbo-Conversions-with-wired-in-factory-ecu&highlight=liberty+gen3+turbo+conversion

                        Det verkar ju som att det största jobbet ligger i att få till kabelhärvan 🙂 Säger dock inte att det andra mekaniska är lätt men det verkar ju som att det mesta från en GT ska passa i en Legacy av motsvarande årsmodell 🙂

                        EDIT: Hittade nyss denna tråd! Är nästan en komplett bygginstruktion med bra saker att tänka på till både det mekaniska och kabelhärvan!

                        http://www.modified.com/tech/0403scc_subaru_gbd_wrx_engine/index.html

                        Man kan ju inte bli annat än sugen på att försöka sig på en konvertering! 😉

                        #236002
                        Timzzon
                        Deltagare

                          Rent fysiskt så passar allt bolt-on 🙂
                          Det jobbigaste är som sagt kabelhärvan, det mekaniska är bara att byta ut.

                          Skulle själv vilja göra en konvertering av en Gen 2 sedan nån gång 😀

                          #236008
                          Fladric
                          Deltagare

                            Ja, sjukt smidigt 😉
                            Jo, lär ju bli ett jävla terapijobb :p

                            Det är också en frän kaross, speciellt om det är en sedan för de är inte så vanliga 😉

                          Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.