SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpa sig en Subaru igen?

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Originally posted by SecretAgentMan
      Ursprungsimprezan kallades ”WRX” och hade ~240 kusar eller så när den släpptes i Japan (runt 1993 – har inte årtalet i huvudet).

Subarus motorsportavdelning (STi) satte tänderna i den och pillade lite här och var – och har under åren släppt ett flertal olika modeller – alla med de ”överenskommna” 280 kusarna – men med olika mängd godis och utrustning.
      WRX Sti V1 till V6, och vissa av dessa finns i trevligare varianter (Type R och RA, och vissa av dessa i en begränsad version – V-limited).

En WRX STi Type RA (Race Altered) är det elakaste man kan få tag i, en lättviktare utan krimskrams, med trevlig drivlina (justerbar mittdiff med 35/65 split).

Europamodellerna kallades fram till och med -00:ans årsmodell för GT (Turbo 2000 i England, och WRX i Australien) – 01:an bytte namn till WRX – den nya karossen.

1998 släppte man en jubileumsmodell baserad på en WRX STi V4 – en skärmbreddad sak, väldigt lik rallykärran som vi kunde se i skogarna…22b – vilket tillverkades i ett ytterst begränsat antal (426 totalt).

2000 släppte IM i England en egen ”STi” för att dämpa gråimporten – P1:an – baserad på en STi V5 – som man ändrade lite på, delvis för att den skulle klara avgaskraven, samt de ASKASSA engelska vägarna.

/J – som åkt 22b på bana – fast Silverpilen är vassare. 😀

vskogh
      Deltagare

Tckar Alien,
        Kan ju inte åka runt i en gammel EVO efter din sambos uttalande 😉

Wesly
        Deltagare

Viktor
          Du är ju veligare än en fjortis på fyllan 😛
          men hoppas nu att du väljer en subaru så vi kan ut & leka lite & grupp köpa prylar hos micke…
          Jag lämna en ic till honnom igår som du nog vill ha 😉

MVH
          Jonas West

vskogh
          Deltagare

>Viktor
            >Du är ju veligare än en fjortis på fyllan 😛
            >men hoppas nu att du väljer en subaru så vi kan ut & leka
            >lite & grupp köpa prylar hos micke…
            >Jag lämna en ic till honnom igår som du nog vill ha 😉
            >
            >
            >MVH
            >Jonas West

Velig, skojar du eller 😉
            Det är bara förnamnet. Det är i stort sett bestämmt att jag inte skall behålla RX-7:An iaf. När båda bilarna är sålda då är det dags, kan ju ta ett tag som alla vet.
            Men jag har kikat runt planlöst på bilar, enda kravet är egentligen japansk (vill inte ha någon tysk skit) och hyffsat ny. Höger eller vänsterstyrt bryr jag mig inte om.
            Men som man säger, den som lever får se inte minst jag.

Men en två dörrars Impreza är mumma
            😛 😛 😉

norotornomotor
            Deltagare

Gaaahhh!! vad ser jag inte kan du sälja wankeln och köpa en plattmotor´…

griml0ck
              Deltagare

Finns en till STi i norrbotten som har avgas, luftfilter och mappad av.. trollspeed tror jag det var. Den blev iaf bänkad till 308 hk :9.

Det är ju vad du får ut med billigt och enkelt standard trim. Resten skulle iaf jag spenderat på väghållning, däck och bromsar.

308 hk räcker då gott o väl om man ska bege sig ut på bana o träna upp sin förmåga att svänga 😉 De flesta här kör ju bara med 218+ :+

wesly 2
                Deltagare

skogh köpte sig en fin skyline R32 GT-R

GT2000
                  Deltagare

>Finns en till STi i norrbotten som har avgas, luftfilter och
                    >mappad av.. trollspeed tror jag det var. Den blev iaf bänkad
                    >till 308 hk :9.
                    >
                    >Det är ju vad du får ut med billigt och enkelt standard trim.
                    >Resten skulle iaf jag spenderat på väghållning, däck och
                    >bromsar.
                    >
                    >308 hk räcker då gott o väl om man ska bege sig ut på bana o
                    >träna upp sin förmåga att svänga 😉 De flesta här kör ju bara
                    >med 218+ :+

Den vita STI:n finns här i Piteå och den är bromsad till 308hk på drivhjulen! går snuskigt bra!

Kocken
                    Deltagare

Det e andra drivaxlar och annan klump samt andra toppar+kammar!!

//Ante

Kocken
                      Deltagare

>>Finns en till STi i norrbotten som har avgas, luftfilter
                        >och
                        >>mappad av.. trollspeed tror jag det var. Den blev iaf
                        >bänkad
                        >>till 308 hk :9.
                        >>
                        >>Det är ju vad du får ut med billigt och enkelt standard
                        >trim.
                        >>Resten skulle iaf jag spenderat på väghållning, däck och
                        >>bromsar.
                        >>
                        >>308 hk räcker då gott o väl om man ska bege sig ut på bana
                        >o
                        >>träna upp sin förmåga att svänga 😉 De flesta här kör ju
                        >bara
                        >>med 218+ :+
                        >
                        >Den vita STI:n finns här i Piteå och den är bromsad till
                        >308hk på drivhjulen! går snuskigt bra!
                        >

Jo jag vet att den rullar i Piteå, det e min gamla kärra;)

//Ante

Kocken
                        Deltagare

>
                          >>Den vita STI:n finns här i Piteå och den är bromsad till
                          >>308hk på drivhjulen! går snuskigt bra!
                          >
                          >
                          >Ehh 308Whp är lite väl mycket om det inte är byt Turbo på
                          >den…
                          >308Bhp är mera troligt, då det sitter en VF28 i dom normalt
                          >:)
                          >

Det stämmer Kvarnis!!!

//Ante

Kvarnis
                          Deltagare

>Den vita STI:n finns här i Piteå och den är bromsad till
                            >308hk på drivhjulen! går snuskigt bra!

Ehh 308Whp är lite väl mycket om det inte är byt Turbo på den…
                            308Bhp är mera troligt, då det sitter en VF28 i dom normalt 🙂

vskogh
                            Deltagare

Det är så att jag är på jakt efter EN ny bil. Sitter just nu på en EVO II:a och en RX-7 FD3S. Skitkul bilar men jag ska under året dra ner lite på mina ”bilkostnader” och skall därför nöja mig med en bil. Har ju tidigare haft en GT som jag va riktigt nöjd med. Dock har det visat sig vara lättare än trott att imporera de japanska vrålåken som tyvärr aldrig kommt till sverige via generalagenten 🙁
                              Jag funderar närmast på samma kaross som tidigare (GT:n alltså) men vill nu ha en två dörrars (sååå snygg).
                              Problemet är att jag inte har en aning om modellerna.
                              Vad jag har förstått det så finns följande i två dörrars:
                              WRX Coupe V.1, V.2, V.3, V.4, V.5, V.6
                              WRX Coupe Type-R V.1, V.2, V.3, V.4, V.5, V.6
                              WRX P1
                              WRX 22B
                              Frågan är vilken man ska ha, 22B står högt på önskelistan men är tyvärr för dyr så vilken av de andra är ett bra val och varför?
                              Ni får gärna dra de olika specarna på motor, växellåda, diffar, vingar osv för respektive modell. Jag har försökt skilja dem åt utan resultat.
                              Edit: Den ska finnas tillgänglig i Svart eller Vitt 😉

Mvh Viktor

Kocken
                              Deltagare

>Finns en till STi i norrbotten som har avgas, luftfilter och
                                >mappad av.. trollspeed tror jag det var. Den blev iaf bänkad
                                >till 308 hk :9.
                                >
                                >Det är ju vad du får ut med billigt och enkelt standard trim.
                                >Resten skulle iaf jag spenderat på väghållning, däck och
                                >bromsar.
                                >
                                >308 hk räcker då gott o väl om man ska bege sig ut på bana o
                                >träna upp sin förmåga att svänga 😉 De flesta här kör ju bara
                                >med 218+ :+

Den som rullar där uppe e fin!!

Mvh

//Ante

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.