SSC Allmänt snack Allmänt småprat Köpa WRX i Litauen.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Wistra
    Deltagare

Är det någon som har erfarenhet av att köpa en ny bil i ett EU land?
      Funderar starkt på att åka ner till Litauen och köpa mig en ny WRX. Läste i teknikens värld att subaru priserna är kanonlåga och det var dom också. Nya Impreza WRX kostar 202000 svenska. Ganska bra pris måste jag säga. Vet dock ej om det är med moms eller utan. Någon som kan hjälpa mig med info om detta.

Mvh

Troligen blivande Impreza ägare.

Houke
      Deltagare

Bilen måste vara 6mån gammal och gått 600mil om du ska slippa nyilsskatten

Henrik

Mats
        Deltagare

Alltså momsen på 25%. Vill man betala den så är det bara att handla på.

Mats GBG
          Regionsansvarig Göteborg

Manor
          Deltagare

Jag läste samma artikel i Teknikens Värld, men har inte kunnat hitta några fler uppgifter om detta. Tanken är att ta bilen ny från Litauen då påslaget av vår moms fortfarande ger ett kanonpris mot att köpa en identisk WRX i Sverige.

p_ilis
            Deltagare

Hörde på radio, tv eller läste i nån tidning att danmark har de lägsta nybilspriserna i eu..? Kanske är lättare att ta därifrån?

Mvh
              Peter

Manor
              Deltagare

Hörde på radio, tv eller läste i nån tidning att danmark har de lägsta nybilspriserna i eu..? Kanske är lättare att ta därifrån?MvhPeter

Det är visst ett specialpris i Litauen som hägrar. IM är ju generalagent även där, och bilarna ska vara identiska med de svenska. De kommer in tillsammans med de bilar som ska säljas i Sverige, järnväg till Stockholm och därefter färja (antar jag).

Robin wrx
                Deltagare

Intenational motors är generalagent för subaru i Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Danmark.

Ny bilspris på en WRX i
                  Sverige – 299.900:-
                  Finland – €42.900 = 403.294:-
                  Estland – 439.900EEK = 266.139:-
                  Lettland – 17.900LVL = 244.937:-
                  Litauen – 75.900LTL = 209.538:-
                  Danmark – 489.900DKK = 612.571:-

Billigast är det alltså i Litauen och rigtiga ocker priser i danmark.

SecretAgentMan
                  Deltagare

Det har med skatter att göra, inte IM…

Wistra
                    Deltagare

Då är alltså dom här 209 000 inklusive moms i Litauen? Jag har vart inne på skattemyndigheternas hemsida och läst om nybilsköp i annat EU land och det är ju som ni säger, 25% på priset du gav för bilen. Men frågan är då om man kan köpa bilen tax-free i Litauen så man slipper skatta i både sverige och litauen.

SecretAgentMan
                      Deltagare

Jag har inte den blekaste hur nya bilar beskattas i Litauen, men vet att det inte är att leka med i Norge, Finland och framför allt Danmark. 🙂

En vild gissning är att det inte är någon skatt på bilen ifrån Litauen – ett kap torde vara att hitta en lätt beggad wrx där…

/J

Robin wrx
                        Deltagare

Ja givetvis har inte försökt skylla prissättningen på IM utan det är ju som du säger olika länders beskatningssystem..
                          Ville bara vissa vilken skillnad det kan vara.

/Robin

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.