› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Köpa WRX STI -08 ?
- Detta ämne har 5 svar, 1,370 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 6 månader sedan av
rallymarkus.
-
FörfattareInlägg
-
31 augusti, 2008 kl. 20:28 #22829
pjz
DeltagareHej detta är mitt första inlägg i forumet
och har reggat mig för att förhoppningsvis få lite
kloka synpunkter/tankar!Jag är ingen tidigare Subaru ägare men funderar nu på en WRX STI 2008.
Efter att läst en del recensioner och läst kommentarer från ägare runt om i världen, verkar det som om många inte tycker om den nya modellen!? Mestadels för nydesignen och det dyra priset. Själv tycker jag bilen är dubbelt så tilltalande än tidigare och faktiskt därför jag sneglat på den först nu! Numera får man ”ok” också från frugan, vilket tidigare varit omöjligt med de äldre modellerna.Nu till min fråga:
Efter att scannat marknaden har jag upptäckt att det kryllar av STI på svenska marknaden och det gör ju en lite mörkrädd inför ett köp.Varför detta?Så därför undrar jag vad era tankar är kring denna bil, skulle ni kunna tänka er att köpa denna, när blir det köpdags för er, vilket pris gör att ni byter osv..
1 september, 2008 kl. 05:36 #198060Manor
DeltagareHej, och välkommen till forumet :).
Personligen så har jag inget problem alls med utseendet på den nya STi:n, men däremot tyckte jag att WRX:en såg på tok för tam ut.
STi:n hade kunnat vara intressant även för mig, men med hund blir den tyvärr lite för liten (jag kör nu en GT kombi)…och därtill så tycker jag att priset svider lite för mycket. I USA säljs de enligt uppgift för $40000, men det är möjligt att den svenska modellen är mer utrustad…men 450.000:- är 50.000:- över min smärtgräns.
Att det är en bra bil tvekar jag inte på en sekund. Jag har haft min Impreza i 10,5 år (19000 mil nu), och den har varit så j-kla bra att man blir tårögd ;).Om du gillar den och har råd…KÖP den. Den lär gå fantastiskt och är hur man än vänder och vrider på det ett bra bilköp…hållbar och en njutning att använda alla dagar på året.
Lycka till.
1 september, 2008 kl. 07:07 #198063Andersson
DeltagareVälkommen till forumet och förhoppningsvis klubben oxå.
Som du kanske läst på tidigare inlägg så har du sett att jag är väldigt nöjd med min STI-08a har kört 870 mil på 3 månader. Har kört Super Stage, Blackrace,Strippen,RS-bana och Gelleråsen provat lite av varje med andra ord. Ett par R-däck bara och o sen é de bar å åk.
Har man bara ekonomin så är det mycket bil för pengarna.MVH C Andersson / Mr Konjak
”Det var bättre förr…
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus
var en krukväxt”2 september, 2008 kl. 21:50 #198062bageera
DeltagareJag var också inställd på o köpa en -08, men när jag fick se vad Subaru åstadkommit så avstod jag.
Känns som Imprezan gått från ”minimalt med lyx, mycket prestanda”, till ”mer lyx, oförändrad prestanda”.Min 1:a Impreza, en GT -00:a kändes som en dopad GTi-bil(Positivt menat), dvs en bil för någon hade en GTi-bil, men som kanske egentligen ville ha en M3 eller 911, men inte ville/kunde lägga dom pengarna.
Någon på Subaru hade tänkt j-vligt rätt:
”Vi skall bygga en bil med så mycket prestanda, chassie och körglädje som bara går o baka in i ett GTI-bils-pris.
Skit i lyxen. Vår kundgrupp bryr sig inte om den ändå.”. O visst det knirkte lite här o där från inredningen,
men vilken ”badass car” det var!
Bilen var en nagel i ögat(För halva priset.) på vilket M3:a som helst, förutom rakt fram på motorvägen.
Glömmer aldrig tjejen som trackade mig lite för bilens look. När hon hade kört den i fem minuter säger hon:
”Alltså den här bilen e så cool! Den skriker verkligen ”Don’t #### with me!” till alla runt omkring.”Sorry, men om Imprezan försöker bli gubbigare och vara en Bmw eller Audi så tar jag hellre en schysst Bmw eller Audi.
Anledningen till att jag ägt 2 st berodde mest på prestanda+chassie / krona samt att jag tyckte utseendet var ”acceptabelt”.Men skall jag köpa en bil för 450′ så tänker jag INTE köpa en hatchback-bil där jag måste förklara för varenda en som ser
den och frågande undrar varför jag har köpt mig en sån där, och behöva redovisa i 10 minuter hur bra bilen är rent tekniskt,
för att dom ”kanske” ska fatta. För 450′ måste även looken sitta där, alternativt skall den ha ännu mer prestanda o mindre vikt.
Jag hade kastat mig över 08:an om den kunde ha hjälpligt häng på en RS4 rakt fram, samt dra den som en dans på kurviga vägen.
Då hade det gärna fått knirka i inredningen som i fornstora dar.
Jag vill ha en lätt plastraket/”Impreza CSL” om man nu får låna Bmw-beteckningar, eller för all del en ”Impreza GT” anno 2008.
Subaru verkar vara på väg åt andra hållet(mer lyx, bibehållen prestanda), och det kanske iofs är förnuftigt, men inget för mig
Själv kommer jag att vara rädd om min PSE04 som jag älskar, men när det blir dags för byte så blir det förmodligen
ingen Impreza. I’ve had it.3 september, 2008 kl. 15:06 #198064pjz
DeltagareTack för alla kommentarer, ni har varit väldigt hjälpsamma! 🙂
Det verkar finnas blandade känslor över denna bil. Tycker det är väldigt viktigt vid köp att veta om det finns intresse för denna modell, (speciellt med nydesign av hatchback) om man en dag skall sälja den. Det är väl ändå så att de flesta som köper den är tidigare ägare? Speciellt orolig blir man när man ser att det finns så många ute till försäljning, kanske väntar de flesta Subaru ägare till den har gått ner i pris? Vilket pris skulle ni slå till på för ett byte?Håller med om att bilen är på tok för dyr, 450 för en hatchback är överpris. Jag har kört den och det känns inte som en premium bil, men gillar den ändå. Dessutom finns det konkurrenter som är i det segmentet med likartad prestanda men billigare. BMW 135i är ett exempel.
5 september, 2008 kl. 10:47 #198061rallymarkus
Deltagarei luleå säljer dom en helt ny för 400….
jag har kollat in den alldeles för många gånger är helt såld på bilen. en bil som funkar till allt… bara montera drag på den sen är den bilen en komplett maskin..
bankörning ena dagen semester andra köra skräplass till återvinningen..
isofix till barnen mm nä jag tycker den är grymt fin..
hade en ny sti 04, men jag skulle välja den nya alla dagar i veckan nu…
bästa köpet e ju egentligen en lätt beggad finns ju några sånna nu ute på marknaden
mvh markus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.