› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › köpet som kom av sig !!
- Detta ämne har 19 svar, 1,631 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 2 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
16 november, 2009 kl. 16:09 #11001
persalls
DeltagareHej!
Har våndats ett tag och hittade till slut en bil som jag gillar, type-r 97a som jag trodde kom från Skottland, men som visade sig, kommer från Japan som privatimport. Jag hade bokat SJ och fixat pengar men när jag fick reda på det så drog jag mig till minnes att jag läst på detta eminenta forum att den då måste mappas om !
Ett snabbt samtal till JRM bekräftade detta och eftersom ägaren inte har en aning/ eller papper, så har jag valt att backa. Visst stämmer det och visst gjorde jag rätt ??? Jag har ingt på en annan också men det är samma visa där. ägaren vet inte om den är fixad vilket brukar betyda att den INTE är det antar jag. Vad säger ni ? det måste till en mappning, eller ? kostnad ?/Mvh och tacksam för synpunkter/förslag.., Per
16 november, 2009 kl. 17:41 #120489Kvarnis
DeltagareHej
Jodet stämer kommer bilen från Japan och inte har mappats om i UK/Svergie är det int bra somsagt.
Numerafinns mappning att tillgå i formav simtek till tiiagre bilr ochdt kostar väl ca 13-14K
From 99/00 finns cutek och det är billigare ~9k.
dock så slippr du mafen med simtek så det är värt dom extra pengarna 🙂16 november, 2009 kl. 18:05 #120497.zip
DeltagareAtt betala 10-20k för att få bilen gå bättre + att funka med ”Svenska” bränslet är en struntsumma.
Det vore nästan som att avstå från ett bilköp pga fel fälgar etc 😛
Och en mappning är ändå något som nästan alla slutar med.//.zip
16 november, 2009 kl. 18:48 #120500Snofi
DeltagareKvarnis
när jag ringde Per på autotech så sa han att mappning med simtek kosta 18k och sen om man ville ha launch control och respond system var det 2k till.
/Kristofer
16 november, 2009 kl. 19:07 #120501persalls
Deltagare..som att välja bort en bil med fel fälgar…. kul kille !
Nej! Bilen har redan ”fel” fälgar och behöver säkert mer översyn och min tanke, eftersom den verkar fin, var/är att rostskydda den, nya hjul till sommar/ban-åka och ett set coilovers. Sedan behöver den kanske en koppling och en…. så 20k på en mappning för att kunna bruka den på riktigt känns inte som en bra början. Det verkar råda delade meningar på andra forum/företag avseende Japanska sportbilar, är det Subaru som är extra bråkiga ?? Jag fick ett antal länkar av säljaren där företag i Sverige hävdar att deras Japanimporter skall gå att köra på 98 oktan och uppåt utan problem, dock nämns inte Subaru utan bara Japanska bilar i gemen ! Kan det ligga något i det ?
/Mvh Per
16 november, 2009 kl. 19:50 #120490Kvarnis
DeltagareKolla med Vår klubb sponosr som säljer simtek, då det är E-racegear som tar hem simtek och sedan är det Per som mappar.
Annars finns sombeaknt ecutek, som är billigare drygt 10k
Bilarna från Japan tenderar att vara mappad för 100 oktan, och då blir det inte kul om du kör på nå annat är V-power.
Vissa kör på lägre oktan tom….
Men att lägga 10k på en Type-r är små pengar vs vad motor renonvering kotar.
I stort sett alla i klubben somhar en Type-R lr RA har mappat dom på ett lr annat sätt.
16 november, 2009 kl. 20:10 #120498.zip
Deltagare..som att välja bort en bil med fel fälgar…. kul kille !
Du ville ha kritik och det fick du 😛
10k-20k är småpengar med tanke på vad man får ut av en mappning. Alternativt att du kan köra med oktanbooster om du inte vill mappa, men det blir dyrare i längden.
Vill du slippa allt tjafs så köp en GT ist?//.zip
16 november, 2009 kl. 20:18 #120502persalls
DeltagareHej!
Jaja,,, får väl vad man förtjänar! 🙂
Men en GT, hur kul är den i jämförelse, tänker på den ställbara diffen eftersom jag är så gammal så jag gillar överstyrning…
Menar ni att man är hemma utan ommappning MED V-power ?, helt safe ?
/Mvh Per
17 november, 2009 kl. 19:35 #120503persalls
DeltagareHej igen !!
Nu är bilen hemma !
Den går något fruktansvärt bra och då har jag ändå lite referenser 🙂
Skall bli intressant att se den i dagsljus men det verkar lovande. Skall byta ut jätteljuddämparen så fort det bara går och sedan service och rostskydd./Mvh Per
18 november, 2009 kl. 02:01 #120499.zip
DeltagareGrattis och välkommen 🙂
Blev det bilen som du tittat på tidigare eller hittade du något annat?//.zip
18 november, 2009 kl. 06:30 #120504persalls
DeltagareHej!
Jodå, det blev den type-r som jag kikat på så nu finns det en sådan i Vellinge, rallyblå med guldfälgar, precis vad min fru önskade sig…. not 🙂 ! Vet inte hur många som finns totalt i Sverige men jag har inte sett någon live tidigare i civilt utförande !
/Mvh Per
18 november, 2009 kl. 07:41 #120491Kvarnis
DeltagareHej!Jaja,,, får väl vad man förtjänar! :-)Men en GT, hur kul är den i jämförelse, tänker på den ställbara diffen eftersom jag är så gammal så jag gillar överstyrning…Menar ni att man är hemma utan ommappning MED V-power ?, helt safe ?/Mvh Per
Helt vågar jag inte lova men det är klart mycket bättre.
Dock så bör du kolla upp ecu o den kom från Japan då dom gillar att mappa om bilarna, och dom är inte blyg med tändningen om man säger så.Finns under alu skyddsplåt på passagerar sidan.
Brukar sitta nått klistermärk om den är mappad, typ PRoVA,MINES.Och det är inte bra vill jag lova.
För övrigt grattis till köpet, vi vill se bilder på skönheten 🙂
18 november, 2009 kl. 08:12 #120505persalls
DeltagareHej!
Jag kollade med andra firmor och Autosportif i England innan köp och de har inte den inställningen som många har här i Sverige. Jag vet inte vad som är rätt/fel men helt klart är ju att 98 oktan ur en handlespump inte alltid är 98 till 100% och att det då skulle vara så snävt på en bil avsedd för provatköp har jag lite svårt att smälta. De känner inte till några haverier eller omprogrameringar så länge det rör sig om standard set-up men om man modifierar håller de med. Jag tänker nog ändå köra en runda hos TS-motorsport vad det lider men just nu vill jag bara lära mig växla och försöka få in reflexerna med ”fel” hand om ni förstår…
Hur lägger man upp bilder här ?
Jag har läst begrepp som ”avsnorklat”.. vad innebär det ?
Vad har ni för slutdämpare ? jag har en rostfri typ 5″ och det gillar jag inte, vill ha en av motorsportkaraktär inte kebab…
/Mvh Per
18 november, 2009 kl. 11:17 #120488Janne248
DeltagareVi har haft en Typ R i sverige som fick motorrhaveri pga ej omprogramerad ECU efter direktimport från Japan.
Så ta dig en funderare på det innan det är för sent.
18 november, 2009 kl. 12:19 #120506persalls
DeltagareHej!
Jag skall göra det men jag känner mig rätt trygg i följande som jag fått av Martyn i England ! lägger upp det så ni kan se.
Hur vet du att det faktiskt var ECU´n som var problemet ?When you get the car check that it has no silly boost valves fitted, run the car on 98 or V power for 1 week at sensible speeds without over boosting or very hard work.
This will give the ECU time to learn the new fuel and will automatically map the ignition to suit.
Then drive as you like after this initial week.
Word of warning —— if you disconnect the battery for any reason the ECU will reset to factory Japanese settings and you will have to repeat the 1 week driving set up again
Good luck and have fun
Martyn Spurrell
Martyn har byggt flera rallymotorer åt en kompis och jobbade på Prodrive när dessa bilarna var nya. Jag säger inte att ni har fel utan adderar bara en ytterst kvalificerad synpunkt, dock så skall jag fundera på om det kanske finns en anledning att optimera ändå.
/Mvh Per
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.