› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › köpet som kom av sig !!
- Detta ämne har 19 svar, 1,631 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 2 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2009 kl. 13:31 #120494
Lt Dan
DeltagareMin Japan importerade Legacy GT som även den skall vara mappad för ”100oktan” funkar utan problem med V-power. Har under lång tid mätt data från ECU och inte sett några problem med 99oktan. Även 98oktan funkar med för säkerhetsskull kör jag 99oktan. Vet inte exakt hur det funkar på Imprezan men borde i princip vara samma som Legacyn. När jag nollar ECU (tex tar bort batteriet) så ställs IAM (Ignition Advanced Multiplier) om till 0.5. IAM kan vara från 0-1 där 1 betyder max avancering av tändningen och 0 betyder ingen avancering (utöver grund tändnings kurvan). En hel hög med algoritmer plus knocksensorn bestämmer sen var IAM hamnar på beronde på bensin kvalite. jag har alltid fått IAM 1 men det är inte fel att hamna på tex IAM 0.75 vilket just är anledningen att det finns för fabriken vet ju inte vad för skit folk häller i tanken. Nackdelen är förståss effekt förlust. Sen om Imprezans avancering kurva är mycket vassare än Legacyn så att ECU inte klarar av att backa tillräckligt låter jag vara osagt.
/Dan
18 november, 2009 kl. 17:25 #120492Kvarnis
DeltagareDen bilen ifråga hde en prova ecu, dvs den var ommappad.
Är bilen orginal så är det som Martin säger en annan 5 🙂
Men alltså,en type-r är tok dumt att inte byta avags och mappa om.
Dågår dumså sjukt mycket bärre oxå :D, sen attdet blir säkrare gör inte saken sämre.23 november, 2009 kl. 07:55 #120495Mats
DeltagareKvarnisnär jag ringde Per på autotech så sa han att mappning med simtek kosta 18k och sen om man ville ha launch control och respond system var det 2k till. /Kristofer
ALS och launch vill du ändå inte ha eftersom GTn har shims till ventiltryckarna och dom gillar inte sånt. 🙂http://www.iwsti.com/forums/1197097-post15.htmlFörövrigt är ju ALLA 2 dörras turboimprezor från japan bortsett från P1 (1000st) och 22B Type UK (15st).
Type R (STi) har ju andra toppar än vad GT:n har. Den har såkallade ”underbucket shims” vilket skall tåla ALS ”lite” bättre än GT:ns toppar.
Mats
Type R ’99_________________
”When i start my car i want the neighbours to think that the world has come to an end”
– Homer J Simpson23 november, 2009 kl. 07:58 #120496Bodyshot
Deltagarelåter konstigt att dom inte tål ALS, hur är det med nyare new age STI då?
23 november, 2009 kl. 10:13 #120493Kvarnis
DeltagareNewage are shimslösa så dom lider inte av det bekymret, sen är är nästan lauch controll änuu elakare än als
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.