Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Timtor
    Deltagare

Jag är också under 24 därav kommer jag till en början ställa bilen på någon annan. Den jag har nu står på mig. Men när man går upp så pass mycket i kraft blir skillnaden brutalt stor.

Någon som vet ungerfälig skillnad på WRX och STI när det gäller försäkringskostnad?

Igge
      Deltagare

Jag vet att WRX har varit dyrare än STi i vissa fall, just eftersom fler ungdomar har haft råd med WRX och varit inblandade i olyckor.
        Men hur det ser ut nu vet jag inte.

Timtor
        Deltagare

Jag vet att WRX har varit dyrare än STi i vissa fall, just eftersom fler ungdomar har haft råd med WRX och varit inblandade i olyckor.
          Men hur det ser ut nu vet jag inte.

Okej. Ja känns ju som att köper jag en WRX så kommer jag snegla åt STI iallafall. Då kanske den lilla skillnaden på månadskostnad kan vara värd sin slant!

Bara att hålla utkik och vänta på rätt exemplar. Om någon stöter på någon som ska sälja får dem gärna hojta till!

tendency
          Deltagare

STi är som sagt en helt annan bil, tuffare på alla sätt! Om du redan nu går i tankebanorna att WRX kanske inte räcker till, då är ju valet redan klart.. 😉 Men provkör en WRX först är mitt tips. Jag tycker att min WRX -05 med sina 225hk är slö. Min lätt trimmade STi -03 med ca 350hk är däremot kul att köra. 🙂

Timtor
            Deltagare

STi är som sagt en helt annan bil, tuffare på alla sätt! Om du redan nu går i tankebanorna att WRX kanske inte räcker till, då är ju valet redan klart.. 😉 Men provkör en WRX först är mitt tips. Jag tycker att min WRX -05 med sina 225hk är slö. Min lätt trimmade STi -03 med ca 350hk är däremot kul att köra. 🙂

Jo men det lutar åt att det blir en STI ändå. Ska bara räkna lite mer på budgeten. sen är det bara att vänta på att rätt bil dyker upp. Jäkligt fina bilar har du iallafall! 🙂

Timtor
              Deltagare

Någon som har lusta att räkna på vad dem har för ungefärlig årskostnad för en STi? Då tänker jag försäkring, reperationer (vilket man aldrig kan beräkna), service, slitagedelar. Räknar jag för lågt om jag räknar 5000 i månaden?

Igge
                Deltagare

För att kunna svara på det så lär du berätta hur mycket du tänkt använda bilen 😛

Jag som har min som busbil / finbil och har en separat brukis så det det nog annorlunda ut mot en som använder den som brukis med 3000 mil per år

Timtor
                  Deltagare

För att kunna svara på det så lär du berätta hur mycket du tänkt använda bilen 😛

Jag som har min som busbil / finbil och har en separat brukis så det det nog annorlunda ut mot en som använder den som brukis med 3000 mil per år

Kommer användas som bruksbil så ca 1500 per år 🙂

zoookey
                    Deltagare

Köper du sti få du tanka en hel del Hahah!

Timtor
                      Deltagare

Köper du sti få du tanka en hel del Hahah!

Är det så himla illa? 1,2 liter milen ungefär har jag hört? lite billigare långkörning! Det är ju utan lek såklart!

Igge
                        Deltagare

Är det så himla illa? 1,2 liter milen ungefär har jag hört? lite billigare långkörning! Det är ju utan lek såklart!

När min STi hade obalanserade däck så jag inte kunde köra över 110 så kom jag ner till 0,93 om jag minns rätt 😛
                          Annars brukar jag landa på 1,1-1,2 blandat
                          Har jag varit ute och mappat (många svep genom växlarna) eller kört på någon konbana eller så blir det självklart mycket högre

zoookey
                          Deltagare

1,2l milen får du räkna med!

tendency
                            Deltagare

Jo men det lutar åt att det blir en STI ändå. Ska bara räkna lite mer på budgeten. sen är det bara att vänta på att rätt bil dyker upp. Jäkligt fina bilar har du iallafall! 🙂

Låter bra det. Du kommer inte att bli missnöjd.
                              Tackar! 🙂

Ps. 5000kr/mån borde väl täcka dina ägandekostader för en STi!

Nathan
                              Deltagare

jag har ppp modelen och får mycket bättre förbrukning än dem flesta får 0.8 vid länsväg och 1.0 med stadstrafik

Timtor
                                Deltagare

Valet är nu gjort, kom hem med en Subaru Impreza 03a igår med 12 000 mil på mätaren. Helt rostfri men med lite småskavanker som ska fixas. Lite halvdåliga dämpare bak och sen gnäller den på katalysatorn, felkod P0420 om någon har bättre koll.

Lite tråkigt att det inte blev en STI den här gången. Men tog ett troligtvis klokt beslut med tanke på ekonomi och att jag måste lära mig skruva. Men jävlar vad man njöt på vägen hem igår. Vet då vad jag ska göra i helgen!

Tack för all hjälp i tråden! 🙂

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.