- Detta ämne har 5 svar, 4,441 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av kamikaze.
-
FörfattareInlägg
-
17 juli, 2011 kl. 15:17 #26334Bumble beeDeltagare
Det är en Legacy kombi 1998 som har lite strul med kopplingen och även bromsarna:
Bromsskivorna fram byttes och något år senare var det dags för att byta koppling då den slirade. Kopplingen byttes och samtidigt hjullager fram på båda sidor, eventuellt även stötdämparna. Efter bytet blev bromsskivorna skeva varav de demonterades, svarvades och monterades igen.
Efter kopplingsbytet kändes det lite konstig men inte mer än så, tanken var väl att det var p.g.a. att det var ny koppling = annan känsla, bilen användes inte så mycket under denna period heller. Efter två månader och inte så många mil så sa kopplingsverkan upp sig mitt i stan = efter stads/kökörning. Det som hände var att kopplingen tog längre och längre ner för att tillslut stanna nere på golvet. Först gick det att dra upp pedalen från golvet och trampa ner igen så att den koppla ur delvis = jäkligt trögt att tvinga i växlarna. När det väl parkerades fanns ingen urkoppling alls och växel gick inte att få i.
Nästa dag när bärgaren tagit den till verkstan fungerade allt fint igen = den hade kallnat helt. Inget fel hittades då men all bromsvätska byttes = de spola igenom systemet. Ägaren förklarar att bromsarna fastnar under körning/inbromsning = de kärvar på något vis.
Efter detta konstateras det att bromsarna fortfarande kärvar, tendes att fastna och kopplingen känns inte helt bra = den tar längre och längre ner vid långsammare körning exempelvis kökörning när den används mer än annars.
Verkstaden bytte först bromsslangarna i fram då verkstaden konstaterat att det är dom som låser sig. Felet kvarstår och nu byter man huvudbromsscylindern samt någon ventil som ska sitta bakom densamme på torpedväggen, bilen har sk hillholder och eventuellt har den med de att göra, ni kanske vet bättre?
Efter det kändes de bra en stund men felsymtomen kommer sakta tillbaka och speciellt vid mycket användning av broms/koppling.
Finns det något standardfel som brukar kunna spöka på den här modellen? Blir ju kostsamt att byta och prova bara även om verkstan ställer upp och inte tar ut något överpris.
Bromsarna kärvar, bara fram konstaterat hittills samt att kopplingen tar längre o längre ner vid ex kökörning. Av erfarenhet så vet man ju att om det blir för varmt så blir det strul men vad är det som strular?
17 juli, 2011 kl. 16:57 #226570kamikazeDeltagareAng att bromsarna fastnar så tror jag det beror på att kolven kärvar i oket så en renovering av bromsokena och smörja upp dom lite grann skulle nog inte skada.
Varför kopplingen tar längre och längre ner vet jag inte men är det så att det försvinner vätska ur kopplingsbehållaren så har du ett läckage nån stans
17 juli, 2011 kl. 19:02 #226573Bumble beeDeltagareJo jag funderar på något sådant, inte min bil men samtidigt är det lite underligt att det kom precis efter kopplingsbytet. Visst har man mekat bromsar där det känts som att oken/kolvarna löper som de ska men att det inte lirar ändå. Hur som helst det jag försöker undvika är att det byts mer i onödan så att säga, därav frågorna.
Kan inte tänka mig annat än att verkstan denne anlitat har plockat ner bromsarna och ihop igen väl uppsmort osv efter konstens alla regler. Provkörde den lite idag, åkte först ca 1.5 mil med sparsamma inbromsningar och trots detta var det väldigt varmt om skivorna efteråt, speciellt fram.
Stod stilla på plant underlag och bromsade till, körde framåt och bromsen låg i “katonk” o så släppte det.
Bromsade till stillastående, backade “katonk” o så släppte det.
Körde lite framåt och bromsade till stillastående med handbromsen, körde iväg och nu var det inget “katonk”. Sen kan det ju trots att det släpper vara något anliggande men att man inte känner det så lätt vid körning.
Kopplingen strula aldrig för mig under dessa totalt 3 mil men det var inge kökörande dock. Är det anliggande så åtgår det massor av energi = mycket värme och det kan ju göra att bromsvätskan kokar. Hur som helst så känns det ju ändå ganska extremt att det ska gå så långt att urkoppling försämras och att kopplingspedalen tillslut ligger på golvet.
Något klassiskt fel man kan göra när man river ned lådan så att hill holder funktionen störs och bromsar när den inte borde?
17 juli, 2011 kl. 19:17 #226571kamikazeDeltagareLyft upp bilen fram och känn om det går lätt att snurra på hjulen, går inte det utan att man måste använda mycket kraft så tror jag du har kärvande ok.
Dessutom lär du höra ett skapande ljud om dom ligger på17 juli, 2011 kl. 20:45 #226574Bumble beeDeltagareJo felsökningen i sig är inget problem utan det är om det finns några vanliga fel förutom det mer klassiska som man bör kolla upp. Nämnda verkstaden har ändå bytt koppling, hjullager, bromsslangar, ev dämpare, huvudcylinder och den där ventilen vad det nu är så de är nog inte helt tappade bakom en vagn. Jag kommer med största sannolikhet inte ställa mig o renovera ett par bromsok, i sådant fall blir det byte med det är troligare att verkstaden gör det eftersom detta inte gäller min bil.
Det som spökar lite är ju trots allt att det kom efter kopplingsbytet vilket kan vara en tillfällighet men som sagt om det nu finns några klassiska fel för denna bilmodell så vore det naturligtvis högintressant att få reda på det.
Bilskrället har gått 26 000 mil så bromsoken i sig är inget konstigt fel men jag får fortfarande inte riktigt ihop det med kopplingstrulet.
17 juli, 2011 kl. 21:36 #226572kamikazeDeltagareJaha då har jag slut på idéer, hoppas någon annan har ett förslag
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.