› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Koppling Ras! Vad är bra ersättare?
- Detta ämne har 4 svar, 1,039 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 1 månad sedan av
knightowl.
-
FörfattareInlägg
-
21 juli, 2005 kl. 13:57 #3016
knightowl
DeltagareKopplingsras igår på min MY03 STI Tek3. ;( Jag viste att originalen inte skulle hålla för de nya hästerna och nu har den gett sitt. Vad är en bra koppling för de ungefärliga 330-340hk & 430-440nm? Jag vet att lådan ska hålla för ungefär 700nm, så jag behöver inte oroa mig för det.
Vad har ni andra som är uppe i dem hästarna & vrid?
Semester är här och jag har inte råd just nu till en ny koppling + semester. Så … det bli efter semestern. Jag har ingen plats att meka, men vill gärna lära mig hur man byter koppling om någon har plats & tid att hjälpa mig. Annars få jag har JRM byta den åt mig. Men de är inte tillbaka tills September. Jag vill helst byta den själv(med hjälp om det går).
/Kyle
MY03 Svart STI
Tek3, 3″ ferrita turbo->, Walbro soppa pump21 juli, 2005 kl. 18:45 #56114knightowl
DeltagareHur svårt är det att byta kopplingen? Behöver man speciella verktyg? Finns det någonstans på nätet en beskrivning?
22 juli, 2005 kl. 10:39 #56115knightowl
DeltagareTack Ola. Verktyg verker inte vara något problem. Är möjligt att göra ett byte med 4st pallbockar och garage domkraft?
Från vad jag har läst ang. Manuels tråd med hans kopplingsbyte ska man lätta på motorn och luta den för att har det lättare att få in och ur lådan.
Det måste vara lättare med lyft och mycket utrymme. Men finns det någon som har gjort detta på pallbockar? Eller är det ett måste med lyft?
/Kyle
22 juli, 2005 kl. 16:35 #56113ExOrdis
DeltagareOm du ger dig på att meka låda med bilen på pallbock, ta det försiktigt. Inte kul att hålla emot lådan och få någonting i kläm eller att bilen hamnar ur läge och trillar ned från pallbockar vid olämpligt tillfälle. Försök i stället få tag på en riktig mekplats m lyft och gärna även en växellådsdomkraft. Det kortar ner tiden för bytet och minskar riskerna för skador både på bilen och människor betydligt. Det kanske kostar några kronor extra men det är det värt, tro mig…
26 juli, 2005 kl. 17:21 #56116knightowl
DeltagareTack ExO, Jag kommer inte meka med pallbockar 🙂 Det verker som jag måste få tag i en som har en garage, eller en verkstad för att byta kopplingen.
Nu är frågan …… vilken koppling är bäst för min MY03 STI? Jag har tittat runt lite, men vet inte riktigt vilken som passar & hålla bäst. Vad passar bäst till ……
MY03 STI med Tek3, Ferrita 3″ från turbon -> med racekat & Walbro soppa pump.
Richard på JRM sa att har 300bhk på backen och ungefär 330-340hk & 430-440nm i motorn.
Finns det någon som har en bra koppling, som klarar av detta, som ni kan rekommendra?
/Kyle
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.