SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Koppling WRX 02?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Chewie
    Deltagare

Tycker mig känna att kopplingen börjar bli dålig, eller inbillar jag mig. Hur känner man igentligen det? Några tester man kan göra, ni som vet?
      Kanske dags att börja planera för ett byte.
      Vad skulle ett sådant kalas gå på och vilken koppling ska man köpa istället i så fall?

Är det någon som bytt själv. Är det mycket jobb eller klarar en lekman det själv med lite jävlar annamma }( }(

SecretAgentMan
      Deltagare

På a svarar vi – ned med pedalen på 5:an runt 2500 varv, gärna i uppförsbacke, slirar den (varvet ökar raskt men inte hastighetsmätaren) så är den slut. 🙂

Standard kostar runt 3 komplett plus jobb (verkstäder generellt tar en dag för det här jobbet, och det tar tid…), en tuffare, men fortfarande relativt snäll mot lådan, från exedy kostar runt 4500-6000 beroende på hur och vart man handlar. 😉

Göra det själv…nja, med pallbockar suger det riktigt hårt att få tillbaka lådan in i bilen, jag lyfter ur motorn när jag byter, och har en speciell motorlyft för det jobbet (tar mig runt 5-6 timmar med obligatorisk fika med Tallgren, och då har jag bytt på ett par Imprezor ;)).

Har du tid på dig, och tillgång till någon som kan hjälpa dig OCH ett välfyllt garage med riktiga grejer, kör på ba’, annars lämnar du bort det. 🙂

/J

moken
        Deltagare

Ett annat test du kan göra är att köra normalt på femmans växel, tryck ner kopplingen och låt motorn rusa lite i varv, kliv av snabbt och kolla om det slirar. Inte assnällt mot drivlina, men ibland är det lättare att se med detta om kopplingen är på g eller inte.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.