› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kopplings byte – Subaru Impreza GT 98
- Detta ämne har 5 svar, 5,200 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
knotan.
-
FörfattareInlägg
-
16 augusti, 2004 kl. 20:08 #2601
peppe
DeltagareHejsan folket!
Jag funderar på om det är någon som gett sig på att byta koppling på sin Impreza, och hur mycket jobb det var med det?
Har hört skrämmande saker så som: Motorlyft, krånligt, själv hellre bilen. – Men det tror jag inte på, om man har garage med alla verktyg som behövs till det mästa, samt bilyft e.t.c. Polare med armuskler, är det stora problem ändå?
Mvh Peppe
16 augusti, 2004 kl. 20:17 #53324SecretAgentMan
DeltagareDet är lite meckigt, och förenklas av tillgång till lyft.
Jag gör det inte för nöjes skull i alla fall – och då har jag gjort det flera gånger..Bort med ic:n, skruva bort hundbenet och plocka bultarna du når på låda och downpipe, ta isär kontakter (3 st som nås under huven -lambda, hastighetsgivare och en som kommer från bakkant av lådan, neutral och back) – upp med bilen och fortsätt undertill.
Töm lådan på olja, annars blir det kladd överallt, och det luktar inte pannkakor direkt.
Avgassystemet måste ned, kardanaxel likaså och att ta ut undre kulbulten i spindlarna fram underlättar när drivaxlarna skall loss (sitter med en sprint).
Sedan är det egentligen bara att plocka loss startmotor och slavcylindern till kopplingen och ta ned lådan.Många missar en liiiiiiiten insexplugg bakom slavcylindern (10 mm insex) – ur med den, gänga i en lite längre M6-bult i hålet innanför pluggeb och dra ut kopplingsarmen.
Tar man inte ut den kan man slita tills fan själv tar en utan att lådan kommer ned. 😀Något som behövs är ett centreringsverktyg, och möjlighet att vinkla motorn lite, den hålls vinklad av lådan – tar man ut den så ställer sig motorn betydligt mera rakt, och det blir lurigt att få i ingående axel i lamell och pilotlagret.
Lycka till!
/J
16 augusti, 2004 kl. 21:28 #53325peppe
DeltagareOkej!
Då tackar jag för den utförliga beskrivningen.
Det är en polare som behöver hjälp, och eftersom att jag saknar erfarenhet av Subborna så är det lika bra att fråga. Centrerings verktyg är inga problem..
Tack så mycket!
22 januari, 2011 kl. 08:59 #53327knotan
Deltagaremycket bra guide, ska precis iväg till garaget å byta på min GT 99a
hur lång tid bör det ta??
jag med mycket vana å en polare med som jobbar som bilmek…
vilken oluja brukar ni fylla i, jag tog redline gl5 75w140 (lightweight shookproof)
tänkte först ta vanlig 75w90 men kom på det är nog värt dubbla priset ii sommar när man plågar på mantorp…
22 januari, 2011 kl. 16:45 #53326Simmme
DeltagareJag tog ner lådan för första gången för ett tag sedan. Jag måste säga att det var otroligt lättskruvat och logiskt för en gångs skull.
Tog ca 4 timmar för mig och en kompis men det går nog snabbare om man är van antar jag. Som nämnts tidigare, glöm inte insexskruven för då kan man slita sig fördärvad utan att lådan lossnar och man tror att man har lossat allt.23 januari, 2011 kl. 11:23 #53328knotan
Deltagaredet var gjort på 5 timmar, strulade lite med en bult till startmnotyorn som drog med sej hela gängar ut , samt ebn pinnbult på DP som gick av som vi var tvugna att borra ur .
rätt smidigt ändå även om jag helst slipper å göra det fler ggr…. 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.