SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kopplingsbekymmer

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24136
    Ångan
    Deltagare

      Halloj allesammans.

      Har lite bekymmer med kopplingen, och vet inte riktigt vart och när jag ska börja rota i allt.

      För en tid sedan så var jag ute och gled tillsammans med familjen och plötsligt så sjönk bara kopplingspedalen nästan hela vägen ner i golvet, kris och panik. Lyckas ta mig hela vägen hem till parkeringen då pedalen går i botten.
      Blev väldans less på eländet och knuffade in bilen i garaget. Där fick den stå i 2-3 dagar innan jag tog mig ork att gå ut och kolla läget.
      Började med att kolla vätskenivån i behållaren och nivån låg precis där den skulle. Hoppade in i bilen, löft upp kopplingspedalen och tröck till… ALLT kändes precis som det skulle.
      WTF, visst att subaru har sveriges mest nöjda bilägare, men detta är ju löjligt, dom lagar sig själv.
      Kanoners tänkte jag och gick hem med ett jätte leénde, ett sånt som bara vi stolta subaruägare kan ha 😉
      Skulle sen 2-3 dagar senare ta ut bilen och lufta den lite och självklart drog pedalen i botten igen så fort jag nuddade skiten *ridå*.
      Kollar vätskenivån igen och allt är fortfarande som det ska.
      Läckage verkar man kunna räkna bort, men vad fasiken händer?
      Är det nå invändigt läckage där nån packning är paj?
      Luft i systemet?
      Om nåt är paj, tror ni på slavcylinder eller kopplingscylinder?

      HJÄLP!

      #210520
      Phillle
      Deltagare

        Hej! Jag skulle tippa på att det är urtrapningslagret som hoppar ur.

        #210518
        Ångan
        Deltagare

          Okej?
          Menas att man måste ner med låda och koppling va?
          Det luriga är att jag lyckades pumpa upp lite bättre motstånd, dock blev det same shit igen strax efter.
          Någon som har ett hum om vad urtrampningslagret kan kosta?

          Eller finns det andra tankar och ideér om vad som kan strula?

          #210517
          Manor
          Deltagare

            Det skulle kunna vara kopplingscylindern. Den fick jag byta efter ett packningsläckage. Dock hade jag bara problem när den blev riktigt varm…typ kökörning, och den gick aldrig helt i botten utan den fungerade…men det kändes skumt. Detta är åtminstone lättare att kolla upp…ser det typ fuktigt ut runt kopplingscylindern så kanske…

            #210522
            Snofi
            Deltagare

              Du kan la testa om det är urtrampningslagret utan att ta ner lådan, på lådan sitter slavcylindern har jag för mig.
              Den sitter med 2 st 14 bultar som du lossar, sen ska det finnas nått där som Mumin förklarade över tele. Typ som en spak och om den är lös då är utrampningslagret kasst om jag har förstått detta rätt.

              #210521
              Phillle
              Deltagare

                Kan du pumpa upp så att kopplingen funkar en stund så är det nog inte fel på urtrappningslagret. Något med hydraliken som sagt kolla ner på v-sida under ic om det läcker någonstans…
                Och under bromsservon..

                #210519
                Ångan
                Deltagare

                  Först kunde jag pumpa upp den. Men jag har inte testat det sen jag ställde in bilen. Det är liiite fuktigt, men nivån i behållaren är där den ska vara. Kan det hjälpa att lufta kanske? Sitter ju in nippel där. Vad går cylindern på annars ungefär?

                  Supersnällt att ni kommer med tips och ideer.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.