› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kopplingsbekymmer
- Detta ämne har 6 svar, 1,002 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av
Ångan.
-
FörfattareInlägg
-
13 september, 2010 kl. 19:54 #24136
Ångan
DeltagareHalloj allesammans.
Har lite bekymmer med kopplingen, och vet inte riktigt vart och när jag ska börja rota i allt.
För en tid sedan så var jag ute och gled tillsammans med familjen och plötsligt så sjönk bara kopplingspedalen nästan hela vägen ner i golvet, kris och panik. Lyckas ta mig hela vägen hem till parkeringen då pedalen går i botten.
Blev väldans less på eländet och knuffade in bilen i garaget. Där fick den stå i 2-3 dagar innan jag tog mig ork att gå ut och kolla läget.
Började med att kolla vätskenivån i behållaren och nivån låg precis där den skulle. Hoppade in i bilen, löft upp kopplingspedalen och tröck till… ALLT kändes precis som det skulle.
WTF, visst att subaru har sveriges mest nöjda bilägare, men detta är ju löjligt, dom lagar sig själv.
Kanoners tänkte jag och gick hem med ett jätte leénde, ett sånt som bara vi stolta subaruägare kan ha 😉
Skulle sen 2-3 dagar senare ta ut bilen och lufta den lite och självklart drog pedalen i botten igen så fort jag nuddade skiten *ridå*.
Kollar vätskenivån igen och allt är fortfarande som det ska.
Läckage verkar man kunna räkna bort, men vad fasiken händer?
Är det nå invändigt läckage där nån packning är paj?
Luft i systemet?
Om nåt är paj, tror ni på slavcylinder eller kopplingscylinder?HJÄLP!
13 september, 2010 kl. 21:53 #210520Phillle
DeltagareHej! Jag skulle tippa på att det är urtrapningslagret som hoppar ur.
14 september, 2010 kl. 17:52 #210518Ångan
DeltagareOkej?
Menas att man måste ner med låda och koppling va?
Det luriga är att jag lyckades pumpa upp lite bättre motstånd, dock blev det same shit igen strax efter.
Någon som har ett hum om vad urtrampningslagret kan kosta?Eller finns det andra tankar och ideér om vad som kan strula?
14 september, 2010 kl. 18:19 #210517Manor
DeltagareDet skulle kunna vara kopplingscylindern. Den fick jag byta efter ett packningsläckage. Dock hade jag bara problem när den blev riktigt varm…typ kökörning, och den gick aldrig helt i botten utan den fungerade…men det kändes skumt. Detta är åtminstone lättare att kolla upp…ser det typ fuktigt ut runt kopplingscylindern så kanske…
14 september, 2010 kl. 18:26 #210522Snofi
DeltagareDu kan la testa om det är urtrampningslagret utan att ta ner lådan, på lådan sitter slavcylindern har jag för mig.
Den sitter med 2 st 14 bultar som du lossar, sen ska det finnas nått där som Mumin förklarade över tele. Typ som en spak och om den är lös då är utrampningslagret kasst om jag har förstått detta rätt.16 september, 2010 kl. 17:42 #210521Phillle
DeltagareKan du pumpa upp så att kopplingen funkar en stund så är det nog inte fel på urtrappningslagret. Något med hydraliken som sagt kolla ner på v-sida under ic om det läcker någonstans…
Och under bromsservon..16 september, 2010 kl. 17:53 #210519Ångan
DeltagareFörst kunde jag pumpa upp den. Men jag har inte testat det sen jag ställde in bilen. Det är liiite fuktigt, men nivån i behållaren är där den ska vara. Kan det hjälpa att lufta kanske? Sitter ju in nippel där. Vad går cylindern på annars ungefär?
Supersnällt att ni kommer med tips och ideer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.