› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kopplingsbyte
- Detta ämne har 11 svar, 7,902 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av
Björk.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2010 kl. 00:44 #23921
Björk
DeltagareKommer inom en snar framtid att byta koppling och vore grymt tacksam om nån kunde göra en ”how to do” lista. Från första skruv till sista. Har letat på nätet men hittar ingen manual.. Behöver man nåt speciellt verktyg osv??
Tack på förhand!!
15 augusti, 2010 kl. 02:45 #207859RobRose
DeltagareSök lite här på forumet, finns en del bra trådar med olika metoder angående kopplingsbyte. Börja med att bestämma dig för hur du vill göra – lyfta ur motorn och låta växellådan sitta på plats, lyfta allt i ett paket, eller släppa ner växellådan och låta motorn sitta kvar.
När det gäller verktyg så klarar du dig bra med några skruvmejslar, ett spärrskaft, ringnycklar, centreringsdon och en momentnyckel, men kan variera lite beroende på hur du tänkt göra.
15 augusti, 2010 kl. 09:21 #207861Björk
DeltagareJamen just de, ska söka lite mer på forumet då. Har ingen aning om vad som är lättast, men de låter lättast att ta ner växellådan, och inte riva ut hela alltet. Finns det Haynes till impreza GT?
16 augusti, 2010 kl. 15:15 #207855FeA
DeltagareFör att ta ner lådan:
Bort med ic:n, skruva bort hundbenet och plocka bultarna du når på låda och downpipe, ta isär kontakter (3 st som nås under huven -lambda, hastighetsgivare och en som kommer från bakkant av lådan, neutral och back) – upp med bilen och fortsätt undertill.
Töm lådan på olja, annars blir det kladd överallt, och det luktar inte pannkakor direkt.
Avgassystemet måste ned, kardanaxel likaså och att ta ut undre kulbulten i spindlarna fram underlättar när drivaxlarna skall loss (sitter med en sprint).
Sedan är det egentligen bara att plocka loss startmotor och slavcylindern till kopplingen och ta ned lådan.Många missar en liiiiiiiten insexplugg bakom slavcylindern (10 mm insex) – ur med den, gänga i en lite längre M6-bult i hålet innanför pluggen och dra ut kopplingsarmen.
Tar man inte ut den kan man slita tills fan själv tar en utan att lådan kommer ned.Något som behövs är ett centreringsverktyg, och möjlighet att vinkla motorn lite, den hålls vinklad av lådan – tar man ut den så ställer sig motorn betydligt mera rakt, och det blir lurigt att få i ingående axel i lamell och pilotlagret.
-Skrivet av Jerry aka SecretAgentMan en gång i tiden för mycket mycket längesedan 😀
16 augusti, 2010 kl. 19:47 #207862Björk
DeltagareShit mycket bra beskrivning!! Sånt gillar jag, ännu bättre när det är bilder på varje moment också, men man kan inte få allt:p
Men finns det haynes eller nån annan verkstadsmanual till impreza GT? Har sökt på nätet och hittade till min men då fukkade datorn hela tiden upp sig när jag skulle ladda ner!:mad: Skulle lätt kunna köpa en också, bara jag visste vart…
17 augusti, 2010 kl. 20:07 #207860RobRose
DeltagareShit mycket bra beskrivning!! Sånt gillar jag, ännu bättre när det är bilder på varje moment också, men man kan inte få allt:p
Men finns det haynes eller nån annan verkstadsmanual till impreza GT? Har sökt på nätet och hittade till min men då fukkade datorn hela tiden upp sig när jag skulle ladda ner!:mad: Skulle lätt kunna köpa en också, bara jag visste vart…
Jerry’s beskrivning borde räcka, jag följde iaf den när jag bytte växellåda. Annars finns det en del manualer här: http://www.ludicrous-speed.com/automotive/impreza/fsm/
18 augusti, 2010 kl. 19:46 #207863Björk
Deltagareååå dom verka inte funka för mig:( antigen är det jag eller så är datorn kass…
21 augusti, 2010 kl. 22:26 #207856NickeH
DeltagareSka inte lägga mig i alltför mycket men är kopplingen redan slut? Tyckte den kändes väldigt fräsch sist jag provade den, borde inte vara slut på så få mil.
Det är vanliga pdf filer i länken ovan borde funka bra, gick visa i min iphone iaf.
26 augusti, 2010 kl. 14:37 #207864Björk
DeltagareSka inte lägga mig i alltför mycket men är kopplingen redan slut? Tyckte den kändes väldigt fräsch sist jag provade den, borde inte vara slut på så få mil.
Det är vanliga pdf filer i länken ovan borde funka bra, gick visa i min iphone iaf.
Njaa behöver inte vara kopplingen, kan vara nån packbox som är kass. För ibland när man ska iväg på ettan kan bilen ”skaka”, känns som man får i fel växel typ. Och ska det bytas packbox mellan låda å motor, känns det rätt vettigt att byta koppling också. Men ska köra så länge de går iaf:)
26 augusti, 2010 kl. 15:39 #207857NickeH
DeltagareDen har skakat ibland på ettan sen jag köpte den hade då gått 6500 mil. Så det är inget att oroa sig för. Bilen är väldigt välskött så kopplingen borde hålla några tusen mil till iaf.
/N
26 augusti, 2010 kl. 17:47 #207858Mumin
DeltagareDu märker om det läcker från packboxen.. bara kika under bilen 😀 + att oljan i motorn försvinner.. och att den rycker och håller på när du ska iväg med ettan har inget med läckande packbox.. min packbox pissade som satan.. gick hur fint som hälst att komma iväg osv..
Problemet är åtgärdar nu för mig med ny maskin + koppling 😀 sen om du ska riva ner skiten plana svänghjulet också i samma veva!
26 augusti, 2010 kl. 19:12 #207865Björk
Deltagareokej låter bra de, men varför skakar bilen då? känns inte som de ska vara så iaf:p Den läker då inge olja va man kan se, inte för att jag kollat så noga under bilen aja…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.