› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › kopplingsbyte gt 99
- Detta ämne har 3 svar, 1,143 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
kaakaa.
-
FörfattareInlägg
-
10 juni, 2008 kl. 10:56 #4135
kaakaa
Deltagarehej
min koppling börjar sjunga på sista versen. jag har köpt kopplingssats (orginal)
jag funderar på att göra arbetet själv, har sökt på forumet för att hitta lite tips m.m här är vad jag har hittat:”Det är lite meckigt, och förenklas av tillgång till lyft.
Jag gör det inte för nöjes skull i alla fall – och då har jag gjort det flera gånger..Bort med ic:n, skruva bort hundbenet och plocka bultarna du når på låda och downpipe, ta isär kontakter (3 st som nås under huven -lambda, hastighetsgivare och en som kommer från bakkant av lådan, neutral och back) – upp med bilen och fortsätt undertill.
Töm lådan på olja, annars blir det kladd överallt, och det luktar inte pannkakor direkt.
Avgassystemet måste ned, kardanaxel likaså och att ta ut undre kulbulten i spindlarna fram underlättar när drivaxlarna skall loss (sitter med en sprint).
Sedan är det egentligen bara att plocka loss startmotor och slavcylindern till kopplingen och ta ned lådan.Många missar en liiiiiiiten insexplugg bakom slavcylindern (10 mm insex) – ur med den, gänga i en lite längre M6-bult i hålet innanför pluggeb och dra ut kopplingsarmen.
Tar man inte ut den kan man slita tills fan själv tar en utan att lådan kommer ned.Något som behövs är ett centreringsverktyg, och möjlighet att vinkla motorn lite, den hålls vinklad av lådan – tar man ut den så ställer sig motorn betydligt mera rakt, och det blir lurigt att få i ingående axel i lamell och pilotlagret.
Lycka till!
/J
Den där bulten är en m6, 10mm nyckelvidd på skallen. Den får du ju ha med dig själv.
Drivaxlarna har låspinnar i sig, islagna i den färgade delen(grön på min, är det de på alla?) mot lådan. Bara att slå ur. Du behöver ta bort bultarna på det nedre stötdämpar fästet ute vid hjulen för att kunna vika ut axlarna tillsammans med hjulnav och allt. Övre bulten är exentrisk, reglerar Cambervinklen lite. När du lossar lådan så kommer motorn att resa sig, vinklen på motorn kommer att bli mer vågrätt om man säger så. Jag brukar sätta en träkloss i lagom längd mellan motorn och den övre kylarbalken för att undvika att den reser sig. Växelspaksdelen är lite krånglig att förklara hur det sitter, det är nåt man måste tänka på hur det sitter när man plockar ner det. Vidare så bör man tömma lådan på olja innan man lossar kardanaxeln, dt kommer nämligen olja ut där annars.
Har nog inte skrivit allt baa och veta bara det jag kom på i skrivande stund. Lycka till iallafall/Dawn”
några frågor…
något annat jag bör veta?,stämmer detta?
vad menas med ”hundbenet”?jag har tillgång till garage med vxllådslyft, 2 pelar lyft och lyft som man kör upp på. som jag får hyra gratis via jobbet. så det är nog inget problem men jag överväger fortfarande att lämna in bilen till någon firma, men det är ju inte direkt billigt.
tycker inte det VERKAR så svårt(avancerat) att byta koppling, utan att det mer är ett slitjobb(mkt att demontera/montera)
ngn i norra sverige som kan göra det åt mig?(mot betalning såklart).tipps och åsikter m.m uppskattas 😛
/mvh oskar
10 juni, 2008 kl. 12:07 #63720kaakaa
Deltagarevar just å hämtade kopplings grejjerna, kollade samtidigt vad de skulle kosta att få kopplingen bytt (kring 6000 :S)
fick mera funderingar.1.är det möjligt att flytta (knuffa) bilen under arbetets gång?(om det inte går att boka garaget ex 2 hela dagar)
2.har front monterad ic då behöver jag väll inte ta bort icn?
3.är det lämpligast med 2pelarlyft (som man lyfter under bilen) eller ramp man kör upp på?
4.hur lång tid bör jag boka garage? 2 hela dagar?
5.man behöver inga specialverktyg förutom centreringsverktyg?
mvh/ oskar tacksam för svar
10 juni, 2008 kl. 14:54 #63719lunkan
DeltagareEn växellådslyft förenklar nog arbetet en del. Bytte min låda för nåt år sedan med enbart domkraft och det gick men det var lite bökigt att få dit den nya lådan som var både större o tyngre!
Inget komplicerat om man har tålamod och är lite van att skruva.
Lycka till.
23 juni, 2008 kl. 19:45 #63721kaakaa
Deltagarenu är kopplingen bytt… efter mycket om och men. och hjälp av några kompisar.. det såg riktigt mörkt ut där ett tag.. en bult till startmotorn gick av den kilades fast när man skruvade ut den.. skruvade den in/ut å satte krypolja m.m tillslut gick den av. höll på flera timmar med att få ut skruven. fick borra nytt hål å sätta genomgåendeskruv tillslut.
hade garaget från 0800 – 2100 kl 21.59 körde jag ut bilen:P
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.