› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › kopplingsbyte redan dax :(
- Detta ämne har 13 svar, 1,726 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av
knotan.
-
FörfattareInlägg
-
25 november, 2010 kl. 16:41 #24636
knotan
Deltagareställde på laddtrycket lite för nån vecka sen nu, (im sammband med avgasbyte)
å redan nu börjar kopplingen spinna lite på femman till å från.
är en GT 99a svensksåld.
finns ju ett helt gäng olika kopplingar i varierande prisklass från både usa å england.
vad rekomenderas, ska trimmas nån gång i frammtiden eventuellt men MAX 350-400 häst dvs aldrig över 500nm skulle jag tro,…
men så har ju tjejen bilen ibland å det är min bruksbil så helst vill man ju ha en organisk lamell men ändå en stabil tryckplatta-..
nån som har köptips… gärna billigt men framförallt ska den passa bult on osv…
//niklas
25 november, 2010 kl. 16:44 #214250knotan
Deltagareskulle tex en sån här göra jobbet å passar den??
25 november, 2010 kl. 17:01 #214246Steewe
DeltagareKontakta Mark (helst telefon) på Lateralperformance. Jag köpte min koppling därifrån för ca ett år sedan. Kopplingen är en Exedy Stage 1. Den håller bra upp till 350 hk och är inte svårkörd. Har för mig att jag gav runt 4k inkl frakt.
Mvh Stefan
25 november, 2010 kl. 18:37 #214245Mumin
DeltagareExedy steg 1 blir fint och pallar runt 500nm om 340-400hk i en GT så lär du byta låda och du lär komma över 500nm utan problem.
Dock så när man ska åka iväg med exedy steg 1 så kan det vibbrera lite… Sen skulle jag plana svänghjulet i samma veva och byta lilla lagret som sitter i svängehjulet. Kostar typ 50kr eller liknade hos subaru.. Gör så att tex 1an och backen går i lättare.
25 november, 2010 kl. 20:44 #214251knotan
Deltagareok dåså,
vill inte ha mer effekt iallafall så blir på sin höjd å byta till en 16t lr liknande…
men en ny koppling lär gå åt i vilket fall som helst känner jag… oavsett om jag trimmar eller inte dvs25 november, 2010 kl. 22:32 #214247calle gsi
Deltagareskulle tex en sån här göra jobbet å passar den??
Jag kör med en sånn och den har funkar hur fint som helst, iaf än så länge 🙂 bytte den i juli.
Nu har jag väl i och för sig inte mer än max 270hk men till det duger den iaf mer än väl.
26 november, 2010 kl. 08:08 #214252knotan
DeltagareJag kör med en sånn och den har funkar hur fint som helst, iaf än så länge 🙂 bytte den i juli.
Nu har jag väl i och för sig inte mer än max 270hk men till det duger den iaf mer än väl.
det låter ju bra det 😮
1 december, 2010 kl. 19:02 #214244NickeH
Deltagareställde på laddtrycket lite för nån vecka sen nu, (im sammband med avgasbyte)
vad rekomenderas, ska trimmas nån gång i frammtiden eventuellt men MAX 350-400 häst dvs aldrig över 500nm skulle jag tro,…
//niklas
Hur långt har orginalkoppling gått?
Ska du kunna använda 350hk eller mer så måste du byta låda eller drevsats, kör du med orginalturbo med högre ladd så skulle jag rekommendera orginalkoppling du kan ju köpa en ny sån, skulle den slira lite så är det mycke bättre än att lådan rasar. Blir bra med vrid på 5:an.
Att ha en starkare koppling än växellåda är ingen bra idé, man kan ju själv lätt räkna ut vilken del man helst byter, koppling eller låda..
Häftiga kopplingar = lådrasare
3 december, 2010 kl. 09:35 #214253knotan
Deltagareorginalkoppling sitter nu bilen har gått ca 18 men kopplingen är antagligen bytt nn gång…
jo jag är medveten om att en starkare koppling sliter på låda,
missförstå mej rätt nu, men att åka med en koppling som slirar sporadiskt på femmans växel är def inte nått man ska rekomendera någon,
jag har sett vad slirande kopplingar kan göra med svänghjul. med splittrade svänghjul och tryckplattor som följd.
jag rasar hellre en låda än skjuter svänghjulet,
det är inte säkert man märker av att kopplingen slirar lite när man pressar typ på isen 😮
å det blir ingen vacker syn om man åker vidare då å nått blir överhettat….kommer köpa nån typ av första steg uppgradering när det blir dags, med organisk lamell dvs.
har ställt ner laddtrycket tills vidare,…
3 december, 2010 kl. 09:41 #214254knotan
DeltagareJag kör med en sånn och den har funkar hur fint som helst, iaf än så länge 🙂 bytte den i juli.
la just ett bud på den så får se om man får den… rätt överkommligt pris om man får hem den under 200pund 😮
sen hur pass den funkar eller inte vet man ju först efter man testat, men borde ju vara lite starkare än orignal hoppas jag, som sagt vill inte ha för mycket koppling då tar väll lådan slut direkt…3 december, 2010 kl. 14:17 #214248calle gsi
Deltagarela just ett bud på den så får se om man får den… rätt överkommligt pris om man får hem den under 200pund 😮
sen hur pass den funkar eller inte vet man ju först efter man testat, men borde ju vara lite starkare än orignal hoppas jag, som sagt vill inte ha för mycket koppling då tar väll lådan slut direkt…Tror jag gav 150pund inkl frakt 🙂
5 december, 2010 kl. 12:09 #214255knotan
Deltagareligger på 108 pund plus 69 i frakt just nu, akutionen går ut ikväll så troligen bjuder ingen över..
25 december, 2010 kl. 23:19 #214249LinkanGBG
Deltagarefått kopplingen eller? var bor du?
27 december, 2010 kl. 10:43 #214256knotan
Deltagarejapp den ligger hemma sen några veckor tebax. men har inte hunnit byta den än, kanke blir nu i dagarna om jag orkar.
bilen är hur som helst fortfarande körbar med orginal laddtryck så det är ingen jättepanik.
jag bor i norrköping , -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.